elpaco skrev:
Jag har skrivit vad jag tycker katten mår bra av, och att vissa saker ligger i kattens natur. Att kastrera sin katt är ett ansvar jag tycker man skall ta med utekatter.
Det är många andra som skrivit det, och det är tom lagstiftarens mening (se dom ovan).

Men OK. Om det är din ståndpunkt så tycker jag att en kvalifikation är på sin plats. Om det handlar om vad katten "mår bra av" och att det är OK att permanent bygga om katten. Så borde man ju kunna lösa alla andra må-bra-kattproblem med exv. valium. Skall ju inte vara något problem att ha innekatt då.... ;) Oavsett vad den tyckte i naturligt tillstånd. :)

Det är dessutom ingen permanent mod. Lätt att återställa om man vill ha katten tillbaka i originalskick! :)

Ja, jag är alltså inte emot kastrering av hankatter. Tvärtom. Jag håller helt med dig. Men det är ju lite hyckleri att å enda sidan välta överenda med vad hemskt det är att lägga sig i vad kattens "naturliga beteende" skulle vara som så många här gör/gjort, och å andra sidan säg att knipsa testiklarna av den, det är helt OK. Snacka om att lägga sig i kattens naturliga beteende...

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Lars. Klistra in ett citat från mig där jag skriver att det är hemskt med innekatter. Försök. Faktiskt har skrivit helt annorlunda. Din argumentation hållet inte. Och att jämföra kastration med permanent valiumdrogande tänker jag inte ens kommentera. Det är faktiskt för fånigt ..

elpaco skrev:
Lars. Klistra in ett citat från mig där jag skriver att det är hemskt med innekatter. Försök. Faktiskt har skrivit helt annorlunda. Din argumentation hållet inte. Och att jämföra kastration med permanent valiumdrogande tänker jag inte ens kommentera. Det är faktiskt för fånigt ..
Nej, eftersom vi i den här tråden delat in oss i grupperna kattälskare och katthatare, och jag tydligen hör till katthatarna, och du till kattälskarna så får du helt enkelt leva med att dras över samma kam som vi på andra sidan. ;)

Och det var ju precis det du gjorde i det inlägg som startade den här ordväxlingen. Nämligen kallade alla de erfarenheter av problem med granskapets katter som vi delgav som "anekdoter". (Du parafraserade tom med mig utan citat...) För så kunde det minsann inte vara, för du har minsann erfarenhet av katter.

UTOM just okastrerade hankatter då... Vad är det som säger att det inte är just dem som vi andra upplevt problem med? Så vad är det som säger att just dina erfarenheter är mer giltiga än våra?

lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, eftersom vi i den här tråden delat in oss i grupperna kattälskare och katthatare, och jag tydligen hör till katthatarna, och du till kattälskarna så får du helt enkelt leva med att dras över samma kam som vi på andra sidan. ;)

Och det var ju precis det du gjorde i det inlägg som startade den här ordväxlingen. Nämligen kallade alla de erfarenheter av problem med granskapets katter som vi delgav som "anekdoter". (Du parafraserade tom med mig utan citat...) För så kunde det minsann inte vara, för du har minsann erfarenhet av katter.

UTOM just okastrerade hankatter då... Vad är det som säger att det inte är just dem som vi andra upplevt problem med? Så vad är det som säger att just dina erfarenheter är mer giltiga än våra?
Jag hatar inte katter utan jag hatar ägarna till katter som ej vet vad deras djur ställer till med. Men kattägarnas katter i det här forumet har aldrig ens bajsat i en sandlåda 😄

• Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
Och ytterligare några inlägg i denna kattdebatt :)
https://www.flashback.org/t2593425

För övrigt verkar det finnas folk som klagar på i princip allt som har med djur och natur att göra:
Harar äter tulpaner, rådjur fejar hornen på äppelträden, igelkottar skiter, skator skränar, myggor sticks, knott bits, sniglar äter upp salladen, älgar käkar granskott, maneter bränns, duvor skitar ner osv i all eländighet.

Inse att vi är en liten del av moder jords fauna och flora, och att det bästa är att försöka leva med det med jämnmod.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Inse att vi är en liten del av moder jords fauna och flora, och att det bästa är att försöka leva med det med jämnmod.
Men man behöver ju inte lida i tysthet, det var ju därför Gud gav oss Gyttorp röd... ;)

(Eller när det gäller just skator; Trolle-Ljungby-fällan...)

Men man behöver ju inte lida i tysthet, det var ju därför Gud gav oss Gyttorp röd... ;)
(Eller när det gäller just skator; Trolle-Ljungby-fällan...)
Har svårt att gilla skämt (?) om att döda exempelvis katter.

Cirkulera sina argument - ok. Envisas med att lägga ord i andras mun - inte ok. Jag slutar tills något nytt tillkommer. Fortsätt ni att tjata om hagel.

Har du en aning om vad ammunition kostar i Sverige idag?
det var ju därför Gud gav oss Gyttorp röd...
Hur ska du ha det? ;)

Henri skrev:
Har svårt att gilla skämt (?) om att döda exempelvis katter.
Alla är olika...

Alfredo skrev:
Hur ska du ha det? ;)
"God works in mysterious ways!" ;)

Jag har mer gemensamt med Breivik som vill skjuta av vänsterväljare än Lars som vill skjuta av katter, och då har jag i princip noll gemensamt med Breivik :p

Redigerat:
Är det dags att stänga tråden ?? jag stänger iaf

Elkludde skrev:
Är det dags att stänga tråden ?? jag stänger iaf
Ja, det var nog dags för sådär en hundra inlägg sedan. :)

KnockOnWood skrev:
Och ytterligare några inlägg i denna kattdebatt :)
[länk]

För övrigt verkar det finnas folk som klagar på i princip allt som har med djur och natur att göra:
Harar äter tulpaner, rådjur fejar hornen på äppelträden, igelkottar skiter, skator skränar, myggor sticks, knott bits, sniglar äter upp salladen, älgar käkar granskott, maneter bränns, duvor skitar ner osv i all eländighet.

Precis och då ska man inte släppa ut djur som inte hör till faunan 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.