Hej! Köpt gård för cirka ett år sedan och är i full fart med att renovera och bygga om ett gammalt grisstall så att det går att husera hästar istället, efter att grisboxar är borttagna, flera ton med halm uppeldat och innertaket bortrivet så står jag inför uppgiften att få tillräcklig takhöjd för häst.
Som det är nu så är takhöjden cirka 2,20m och emellan innertakets balkar, upp till kanten på den murade väggen är det cirka 2,45m. Ambitionen är att få minst 3m i takhöjd men helst öppet upp till nock.
Jag har kollat lite på takets konstruktion och kan väl utröna att det rör sig om någon form av ryggås takstol, kan läsa mig till att dessa ska vara självbärande och då borde det väl inte vara några konstigheter att ta bort det gamla innertakets bjälkar helt? Isåfall ska de gamla takstöttorna reglas tvärsöver.
Alternativ två blir annars att höja upp det gamla innertakets bjälkar och mura upp dessa på samma sätt som det är konstruerat nu, behövs detta verkligen? Det kommer inte att förvaras halm eller hö ovan stallet ändå och borde således inte finnas någon belastning neråt.
Ser nu att det blev en väldigt lång trådstart, står och stampar på samma ställe just nu känns det som och har svårt att hitta en konstruktör som kan tänka sig räkna på detta =(.
Super tacksam för synpunkter!
Som det är nu så är takhöjden cirka 2,20m och emellan innertakets balkar, upp till kanten på den murade väggen är det cirka 2,45m. Ambitionen är att få minst 3m i takhöjd men helst öppet upp till nock.
Jag har kollat lite på takets konstruktion och kan väl utröna att det rör sig om någon form av ryggås takstol, kan läsa mig till att dessa ska vara självbärande och då borde det väl inte vara några konstigheter att ta bort det gamla innertakets bjälkar helt? Isåfall ska de gamla takstöttorna reglas tvärsöver.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Alternativ två blir annars att höja upp det gamla innertakets bjälkar och mura upp dessa på samma sätt som det är konstruerat nu, behövs detta verkligen? Det kommer inte att förvaras halm eller hö ovan stallet ändå och borde således inte finnas någon belastning neråt.

Logga in
Skapa konto
Ser nu att det blev en väldigt lång trådstart, står och stampar på samma ställe just nu känns det som och har svårt att hitta en konstruktör som kan tänka sig räkna på detta =(.
Super tacksam för synpunkter!
Produkter som diskuteras: "takstöttorna"

Takstötta 1,6-2,9 meter Wolfcraft
Vid enmansjobb eller jobb med större skivor
519 kr inkl moms
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Nja ryggåstakstol är det väl inte? De ligger väl på en ryggås vilket du inte har.
Jag tolkar det som att du vill förlänga i gult, och ta bort allt i rött?
Är det förhöjda vägglivet stabilt nog för det?
Här vill du nog en konstruktör som kollar och eventuellt räknar på det.
Jag tolkar det som att du vill förlänga i gult, och ta bort allt i rött?

Logga in
Skapa konto
Är det förhöjda vägglivet stabilt nog för det?
Här vill du nog en konstruktör som kollar och eventuellt räknar på det.
Klicka här för att svara