J Josth skrev:
Det får inte vara 3-fas 400 V i ett och samma uttag. De är godkända för 1-fas 230 V.
Det går inte. Det går däremot att använda en av de tre fadern till ett enfasutag. Så visst kan man sätta ett enfasuttag där, inga problem.
 
J jonaserik skrev:
Ingen skugga över dig eller elektrikern, men ser hisklig debiteringsform av olika påförda avgifter som fördyrar för en kund rätt häftigt. Men vet att en del gör så. I mitt tycka att skinna en kund. För ett lätt jobb som du har och 500 meter bort och 2 tim. så får du betala dubbelt och lite till för hela jobbet. I mina ögon en klar överkurs. Det är bara min tanke i det hela och lägger mig inte i vad som är mellan kund och utförare.
Jag försöker alltid göra lite annat samtidigt så att inte min debiteringen känns så dyr. Tvättmaskinen är inte huvudsyftet med elektrikerns besök.
 
J jonaserik skrev:
Tänk vad bra med pengar jag skulle håva in med allt utanför timpenningen och inte behöva jobba mer än 3 olika ställen per dag. Ingår då tiden och ev km att köra till kunden och arbetstiden startar när verktygen är på plats eller.
Det finns väl inget som hindrar dig?
Jag tar 400 kr i bilavgift och 590 kr/h utan moms. Utgår från hemmet.
 
Müssli Müssli skrev:
Det finns väl inget som hindrar dig?
Jag tar 400 kr i bilavgift och 590 kr/h utan moms. Utgår från hemmet.
Då är vi sams jag gör lika, men har zonindelningar, lite olika på avståndet, men inga andra debiteringar utöver det.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Att sätta en stickpropp på din gamla maskin går på fem minuter och kostar några tior i material så att köpa en ny tvättmaskin verkar helt galet om den gamla fortfarande fungerar. Be elektrikern att ta bort brytaren och montera tre uttag istället (kanske på olika platser beroende på vart du vill ha torktumlare och avfuktare) så kan du köpa och installera vad du vill sen.

Jag stod inför samma frågeställning när jag renoverade min tvättstuga och jag delade upp befintlig trefasmatning till tre enfasuttag istället och kunde då ha två tvättmaskiner och en torktumlare i tvättstugan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Att sätta en stickpropp på din gamla maskin går på fem minuter och kostar några tior i material så att köpa en ny tvättmaskin verkar helt galet om den gamla fortfarande fungerar. Be elektrikern att ta bort brytaren och montera tre uttag istället (kanske på olika platser beroende på vart du vill ha torktumlare och avfuktare) så kan du köpa och installera vad du vill sen.

Jag stod inför samma frågeställning när jag renoverade min tvättstuga och jag delade upp befintlig trefasmatning till tre enfasuttag istället och kunde då ha två tvättmaskiner och en torktumlare i tvättstugan.
Om jag köper ny maskin så är det inte för att den saknar stickpropp utan för att den är 27 år gammal. Jag är emot slit och släng och byta saker som fungerar men 27 år börjar kännas gammalt. En ny maskin borde spara el, vatten, minska brandrisk samt förhoppningsvis tvätta renare?
 
AXS
Skulle absolut be honom sätta en kopplingsbox istället för dagens brytare, sen vidare till 2 eller 3 uttag. Och så stickpropp på den befintliga kabeln.

För att skona ryggen kan du alltid höja upp en frontmatad maskin. Ikea överskåp och en bit bänkskiva gör det stabilt och väldigt skönt för ryggen. När jag kollade senast var det större utbud på frontmatade.
 
MultiMan
D DE73 skrev:
Om jag köper ny maskin så är det inte för att den saknar stickpropp utan för att den är 27 år gammal. Jag är emot slit och släng och byta saker som fungerar men 27 år börjar kännas gammalt. En ny maskin borde spara el, vatten, minska brandrisk samt förhoppningsvis tvätta renare?
Tysktillverkad från den tiden innebär hög kvalitet. Kör vidare så länge den fungerar. Troligen är den bara eventuellt motorkol som kommer behöva bytas.

Nya maskiner använder mindre vatten, drar därför mindre el vid värmefasen, men mindre mängd tvätt- och sköljvatten gör att de snarast tvättar sämre, inte bättre. Jag råkar ha en maskin som har extra knapp för fler sköljningar och högre vattennivå. Utan det tvättar den sämre än min gamla (numera kasserade) Siemens från 1995 (levde 19 år). Långt ifrån alla maskiner har det. Dessutom har de flesta modernare maskiner mycket sämre kvalitet i alla ingående delar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Om jag köper ny maskin så är det inte för att den saknar stickpropp utan för att den är 27 år gammal. Jag är emot slit och släng och byta saker som fungerar men 27 år börjar kännas gammalt. En ny maskin borde spara el, vatten, minska brandrisk samt förhoppningsvis tvätta renare?
Jag resonerar precis tvärtom. Alla vitvaror har generellt blivit sämre med tiden. Jag behöll vår gamla Miele tvättmaskin som säkert är 20 år gammal. Den lilla mängd vatten och el man skulle spara med en ny maskin äts ju upp av de tusenlappar maskinen kostar.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Tysktillverkad från den tiden innebär hög kvalitet. Kör vidare så länge den fungerar. Troligen är den bara eventuellt motorkol som kommer behöva bytas.

Nya maskiner använder mindre vatten, drar därför mindre el vid värmefasen, men mindre mängd tvätt- och sköljvatten gör att de snarast tvättar sämre, inte bättre. Jag råkar ha en maskin som har extra knapp för fler sköljningar och högre vattennivå. Utan det tvättar den sämre än min gamla (numera kasserade) Siemens från 1995 (levde 19 år). Långt ifrån alla maskiner har det. Dessutom har de flesta modernare maskiner mycket sämre kvalitet i alla ingående delar.
Jag har bestämt mig för att behålla tvättmaskinen.
 
Började titta liten på spisens inkoppling. Är detta okej för att koppla in en modern spis? Är det lönt att be elektrikern göra något när dom är på plats? Säkringarna till spisen är 3st 16A.
 
  • Eluttag och stickpropp framför grön vägg. Kontakt ej ansluten. Olika standarder, adapter behövs för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din nuvarande spis behöver inte nolla. Förr var det inte ovanligt att den då inte drogs fram. Saknas nollan så förstörs en ny spis, så kontrollera att nollan finns.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Har du ändå en elektriker på plats kan du be denne verifiera att du har ett fullkopplat uttag (med nolla) så kan du sätta vilken spis som helst där i framtiden. Kontroll kan inte kosta mycket.
Saknas nolla kan du välja om du vill be att en sådan dras fram eller inte. Det kostar lite mer, men så är du framtidssäkrad sen.
Finns nolla så vet du för framtiden.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag ska öppna och kolla hur det ser ut. Är det fem kablar framdraget så borde det finnas nolla.
 
J jonaserik skrev:
Går utmärkt att sätta ett vägguttag, det finns dom som har separata uttag, 2 faser i samma uttag och döda den 3 fasen i centralen. Varför komma med att det inte går, finner det märkligt. Då kan både TM och TT användas samtidigt. 2 av varandra oberoende säkringar.
Den verkar vara ovanlig... Alltså 2 faser i samma uttag🤔
M a o 400 V?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.