Det är som sagt lämpligt med ett uttag. Då blir det lätt att byta maskin. Men alternativet med fast anslutning resulterar inte i problem.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Ska ha hit en elektriker i ett annat ärende och försöker då fixa lite andra saker samtidigt. Har en gammal tvättmaskin som skulle behöva bytas så småningom. Är det en bra idé att be elektrikern ta bort den fasta installationen och istället sätta ett vanligt vägguttag och stickpropp på sladden? Skulle vara smidigt att inte behöva ha hit en elektriker när tvättmaskin lägger av och jag köper ny.
Gör som du själv vill, det finns lite för och nackdelar oavsett hur du gör. MEN i slutändan är det marginella saker som i realiteten är rätt oväsentliga.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Fairlane
Brytaren ser ut att vara sprucken, så kanske läge att byta den även om man väljer att behålla en fast installation, eller vad säger ni elektriker?

Vi hade liknande i vårt gamla hus. Där delade elektrikern upp det till tre envägsuttag, tydligt markerade vilken som hörde ihop med vilken säkring. På så sätt kunde vi ha två tvättmaskiner och en tumlare. Det hade såklart gått även med fast anslutning, lite långa kablar bara till två av maskinerna, men det blev ju lättare att byta maskin lagligt för en utan egen auktorisation när det satt vägguttag. Sen kan jag väl erkänna utan omsvep att jag hade struntat i att jag saknade egen auktorisation om det hade behövts, men nu hade vi en elektriker på plats för annat och frågade och det kostade inte mycket.
 
  • Gilla
DE73 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Brytaren ser ut att vara sprucken, så kanske läge att byta den även om man väljer att behålla en fast installation, eller vad säger ni elektriker?

Vi hade liknande i vårt gamla hus. Där delade elektrikern upp det till tre envägsuttag, tydligt markerade vilken som hörde ihop med vilken säkring. På så sätt kunde vi ha två tvättmaskiner och en tumlare. Det hade såklart gått även med fast anslutning, lite långa kablar bara till två av maskinerna, men det blev ju lättare att byta maskin lagligt för en utan egen auktorisation när det satt vägguttag. Sen kan jag väl erkänna utan omsvep att jag hade struntat i att jag saknade egen auktorisation om det hade behövts, men nu hade vi en elektriker på plats för annat och frågade och det kostade inte mycket.
Stämmer att locket är sprucket och sitter fast dåligt men det har jag fixat ;-)
 
  • Ett grått nödstopp på vägg med röd knapp, svart spak och texten 'PK 613'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är som sagt lämpligt med ett uttag. Då blir det lätt att byta maskin. Men alternativet med fast anslutning resulterar inte i problem.
Det smidigaste vore två uttag på väggen så att det framöver är enkelt att installera ny tvättmaskin och kanske torktumlare.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D DE73 skrev:
Det smidigaste vore två uttag på väggen så att det framöver är enkelt att installera ny tvättmaskin och kanske torktumlare.
Beroende på hur tvättstugan ser ut kanske lika gärna tre olika uttag så det finns möjlighet till ytterligare en maskin, eller en avfuktare eller strykjärn eller ... ?
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Är detta trefas eller går det att sätta en vanlig stickpropp på gamla maskinen?
 
  • Typskylt på Robert Bosch hushållsapparat. Specifikationer: Effekt, spänning, varvtal, energi, tillverkningsursprung.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk anslutning, kablar, säkring, keramiska element, vägguttag, strömbrytare, installationsvy, ej säkert.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt elektrikern sätta ett uttag. Och passa på att bli av med den spruckna brytaren. Det enda som kan sätta käppar i hjulet är om det finns en dusch eller ett badkar i närheten som vi inte ser på bilden. Finns avståndskrav. Men då kommer elektrikern att säga nej till ändringen.

Meddela det i förväg och skicka bilden till elfirman så det blir rätt material direkt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Beroende på hur tvättstugan ser ut kanske lika gärna tre olika uttag så det finns möjlighet till ytterligare en maskin, eller en avfuktare eller strykjärn eller ... ?
Det kanske kan vara en bra idé med tre uttag. Stryka har jag aldrig gjort men en avfuktare till torkrummet vore bra. Finns det tre uttag som en del? Jag gissar att kostnaden inte är så stor mellan två eller tre uttag?
 
Det ska vara tre styck separata uttag! Annars blir det ju 3-fas i uttaget och det får det inte vara.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låt elektrikern sätta ett uttag. Och passa på att bli av med den spruckna brytaren. Det enda som kan sätta käppar i hjulet är om det finns en dusch eller ett badkar i närheten som vi inte ser på bilden. Finns avståndskrav. Men då kommer elektrikern att säga nej till ändringen.

Meddela det i förväg och skicka bilden till elfirman så det blir rätt material direkt.
Det finns en tvättho i närheten. Är det då godkänt med vanliga uttag? Jag brukar alltid försöka förstå i detalj vad som ska göras samt skicka bilder och förklaring innan jag tar hit hantverkare. Ofta har dom då med sig rätt saker och kostnaden blir lägre.
 
D DE73 skrev:
Är detta trefas eller går det att sätta en vanlig stickpropp på gamla maskinen?
Brytaren innehåller alla tre faser + nolla + skyddsjord

Maskinen använder bara en fas (L1) + nolla + skyddsjord

Elcentral med märkta ledningar: N, L1, L2, L3, skyddsjord. Installation, elektricitet, säkerhet, teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Nu är jag dålig på el men blir det trefas bara för att det är tre uttag?
Hittade detta med fyra uttag.
[länk]
Det uttaget använder en fas + nolla + jord, precis som vilken förlängningsdosa som helst.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Nu är jag dålig på el men blir det trefas bara för att det är tre uttag?
Hittade detta med fyra uttag.
[länk]
Det får inte vara 3-fas 400 V i ett och samma uttag. De är godkända för 1-fas 230 V.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.