L Thorén L Thorén skrev:
Näe har inte fått fakturan än.
Håll inne betalning tills arbetet är utfört.
Alltså till det att de lagat väggen.
Har du fått fast pris på ursprungliga arbetet?
Om du har det och de vägrar åtgärda felet så tar du in en offert på vad det kostar att åtgärda så att det inte syns att det varit en skada på väggen.
Sedan drar du av det beloppet på fakturan.
Därefter bestämmer du dig för om du vill fixa själv eller anlita firma för reparation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Kalkputs är vanlig putsbruk. Inget märkvärdigt alls att jobba med
Det gäller att den som lagar förstår det och inte kommer med ngt med mycket cement i.....
Hos oss förstod tidigare ägare inte det och de lagningarna de eller deras hantverkare gjort lossnar nu en efter en och får åtgärdas.
Att du korrekt förstår hjälper ju inte. 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bilade en luftkanal på en vind och det slutade med att det blev ett hål ner till lägenheten under. Inget snack om vem som skulle ta kostnaden, min arbetsgivare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Jag förstår inte hur det där kan hända. Tegel är otroligt lättborrat. Känns som att han antingen haft maximal otur eller haft ”tur” som inte borrat igenom väggen. Jag tror inte det är många millimeter kvar innan där hade varit ett utgångshål. En annan teori är att borret har varit riktigt kasst så att det blivit onödigt mycket vibrationer. Tegel är som att borra i smör och man får på allvar akta sig så att man inte borrar igenom väggen.
Teglet på högkant kanske
 
Hej.
Har jobbar med resturanginrednigar och storkök av erfarenhet ska man inte hänga upp saker eller borra i gamla tegelvägar putsen släpper precis som det gjort hos er.
Pluggar man och sätter skruv så spricker gammalt tegel och förr eller senare trillar det ner det man satt upp.
 
J Johnsson 56 skrev:
Kalkputs är vanlig putsbruk. Inget märkvärdigt alls att jobba med
Det viktiga är som sagt att välja rätt puts, dvs inte cementbaserat. Väljer man fel kan det vara hur lätt som helst att putsa, det blir skit och lossnar. Även om jag har en vägg där de blandat olika sorters puts, jag orkade inte göra om allt och det verkar hålla ändå. Men. Man ska ta in någon som vet vad de gör, för även om det är lätt att laga en putsskada så går det att göra fel. Om man inte kan borra ett hål så är väl risken man inte kan välja rätt sorts puts och fukta ytan, blanda, osv. heller?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
L Thorén L Thorén skrev:
Vår VVS-are skulle höja badrumsbänken eftersom förra ägarna satt dem lågt för barnens skull. Inga problem. Bänken var monterad med stödben. Hantverkaren monterade nya slangar och avlopp och borrade för ny infästning i tegelväggen. Tyvärr tryckte han på för hårt varvid teglet i väggen sprack och flyttades ut lite grann varvid putsen rasade på väggens kökssida. Se bilder. Jobbet med höjningen var ju ok men hur ställer man dig till skadotna? Ska jag kräva att firman återställer väggen? Eller får man räkna med sådant i 80 år gamla tegelväggar och göra reparationen själv?
Jag skulle verkligen undra hur bra den nya i infästningen på andra sidan skadan verkligen sitter fast. 👎
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J
L Thorén L Thorén skrev:
Vår VVS-are skulle höja badrumsbänken eftersom förra ägarna satt dem lågt för barnens skull. Inga problem. Bänken var monterad med stödben. Hantverkaren monterade nya slangar och avlopp och borrade för ny infästning i tegelväggen. Tyvärr tryckte han på för hårt varvid teglet i väggen sprack och flyttades ut lite grann varvid putsen rasade på väggens kökssida. Se bilder. Jobbet med höjningen var ju ok men hur ställer man dig till skadotna? Ska jag kräva att firman återställer väggen? Eller får man räkna med sådant i 80 år gamla tegelväggar och göra reparationen själv?
Jag hade lagat det på plats. Men jag hade inte lagt energi på att jaga en motvillig hantverkare om det. Lite spackel och färg så är det klart.
 
J JT8 skrev:
Jag hade lagat det på plats. Men jag hade inte lagt energi på att jaga en motvillig hantverkare om det. Lite spackel och färg så är det klart.
Spackel,? På kalkputs? Oooookej.
Laga med kalkputs igen eller få mer problem senare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J
M Martin72 skrev:
Spackel,? På kalkputs? Oooookej.
Laga med kalkputs igen eller få mer problem senare.
LIP-300 din besserwisser.
 
J JT8 skrev:
LIP-300 din besserwisser.
Nej. Bara nej.
"LIP300.
Cementbaserad spackelmassa
För spackling, reparation och justering av väggar av betong, cementputs och stark kalkputs samt tegel. 0–10 mm per skikt".
Nej. Inte på svagt kalkbruk/,kalkputs..
 
M Martin72 skrev:
Spackel,? På kalkputs? Oooookej.
Laga med kalkputs igen eller få mer problem senare.
Du vet om att man kan väta putsen med vanligt vatten för att sen blanda upp valfritt gipsbruk att bomba i och slutligen använda vanligt spackel?

De blir inte samma textur på väggen nej, men de kommer absolut inte ramla ner om du nu inbillar dig de.
 
Jag gissar på att det använts en borrhammare istället för en slagborrmaskin.

Borrhammare är bara till för hårda material som betong och sten.

Slagborrmaskin är för tegel samt lägenhetsinnehavare som vill irritera sina grannar när den där tavlan ska hängas upp.
 
  • Gilla
Martin72 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jaha, jag trodde det var en gipsskiva som gått sönder. Nej då fattar jag det är lättare att fylla i. Men kanske inte med spackel utan nåt bruk?
Gipsbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.