B
L Thorén L Thorén skrev:
Tyvärr är skadan större än det ser ut på bilden eftersom ett större område runt den vänstra skadan har släppt från väggen och måste nog knackas bort. Som amatör vill man ju inte själv hålla på med detta kanske.
L Thorén L Thorén skrev:
Näe har inte fått fakturan än.
Betala inte förens det är löst. Ställ ditt krav i skrift tydligt och koncist. Om ni har en dålig kontakt (låter så), skriv gärna formellt i stil med.

"Jag skriver till er idag den xxxxx för att tydliggöra att skador uppstod i samband med arbete utfört av er den xxxx. Skidorna består av xxxx, se bifogade bilder. Jag tar för givet att skadorna kommer åtgärdas av er på fackmannamässigt sätt, återkom med förslag för datum/tid. Om ni önskar diskutera annan kompensation kan ni ge ett sådant förslag. Jag kommer att hålla inne på betalning av er faktura tills dess att skador beskrivna ovan är åtgärdade alternativt kompenserade för."
 
  • Gilla
  • Älska
EllinorLag och 19 till
  • Laddar…
H
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kort fråga, när målades väggen om och har ni färg kvar?

Tänker att om ni har färg och det är målat i modern tid så kan det vara ett jobb på en halvtimme för er att åtgärda och har en chans att bli bra. Ska hantverkarna göra det är risken att de hyr in en målare som utför det enligt praxis vilket inte alltid är så jättebra, men "good enough" enligt branschstandard.

Så, lite om ni har grejor och känner er bekväma med att åtgärda det själva hade jag gjort det enkla före det "rätta" och fixat det själv.
Mmm en halvtimme om man inte bryr sig ett skit om resultatet.

Det där är ett par timmars jobb.

Köpa material.

Skrapa loss allt löst.

Väta putsen me vatten så spacklet fäster.

Spackla 3-4ggr och sen slipa.

Ta bort inredning och löst från väggen.

Skydda golvet och tejpa upp golvlist.

Bättra spackel fläcken.

Måla hela väggen 2ggr.

Skydda av, töm och släng skit

Så hade jag gjort om jag fått denna skada via försäkringsbolaget.

Mvh målaren
 
  • Gilla
erikjakan och 18 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Betala inte förrän de åtgärdat. Du måste dock skriftligen reklamera till hantverkaren och ställa krav på åtgärd innan du betalar fakturan. Gå in och läs på denna länken.
[länk]
Tack det var snällt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Betala inte förrän de åtgärdat. Du måste dock skriftligen reklamera till hantverkaren och ställa krav på åtgärd innan du betalar fakturan. Gå in och läs på denna länken.
[länk]
Tack!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Betala inte förrän de åtgärdat. Du måste dock skriftligen reklamera till hantverkaren och ställa krav på åtgärd innan du betalar fakturan. Gå in och läs på denna länken.
[länk]
Tack för alla bra svar!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Mmm en halvtimme om man inte bryr sig ett skit om resultatet.

Det där är ett par timmars jobb.

Köpa material.

Skrapa loss allt löst.

Väta putsen me vatten så spacklet fäster.

Spackla 3-4ggr och sen slipa.

Ta bort inredning och löst från väggen.

Skydda golvet och tejpa upp golvlist.

Bättra spackel fläcken.

Måla hela väggen 2ggr.

Skydda av, töm och släng skit

Så hade jag gjort om jag fått denna skada via försäkringsbolaget.

Mvh målaren
Är det inte bättre att skära upp en fyrkant runt skadan i oskadat gips och sen passa in en gipsskiva i hålet och spackla över?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det inte bättre att skära upp en fyrkant runt skadan i oskadat gips och sen passa in en gipsskiva i hålet och spackla över?
Nej.

Det är inte verklighets förankrat att göra så.

Du ska då inhandla gipset. Skära till gipsen. Jacka ur väggen så de ska få plats, fästa gipset, sätta remsa runt gipsen också för att inte få en sprickbildning (gips rör sig även om man limmar den mot en stenvägg) du åker ändå på 3-4ggr spackling men med mera jobb + remsorna som oftast gör att väggen buktar ut lite vid släpljus.

Bäst är att göra som jag skrev i första inlägget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tittar man på första bilden på vänstra skadan så syns ett område 2-3ggr större än skadan där det är liksom en kant, antingen har det varit en tidigare skada just där eller så har putsen släppt från teglet på ett betydligt större område än vad det först verkar.
 
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Det blir troligen svårt att få till exakt samma färg som övrig yta. Kanske kommer en skiftning efter tid.

Enklast att måla hela väggen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Betala inte förrän de åtgärdat. Du måste dock skriftligen reklamera till hantverkaren och ställa krav på åtgärd innan du betalar fakturan. Gå in och läs på denna länken.
[länk]
Tack för bra synpunkter!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B bygges skrev:
Betala inte förens det är löst. Ställ ditt krav i skrift tydligt och koncist. Om ni har en dålig kontakt (låter så), skriv gärna formellt i stil med.

"Jag skriver till er idag den xxxxx för att tydliggöra att skador uppstod i samband med arbete utfört av er den xxxx. Skidorna består av xxxx, se bifogade bilder. Jag tar för givet att skadorna kommer åtgärdas av er på fackmannamässigt sätt, återkom med förslag för datum/tid. Om ni önskar diskutera annan kompensation kan ni ge ett sådant förslag. Jag kommer att hålla inne på betalning av er faktura tills dess att skador beskrivna ovan är åtgärdade alternativt kompenserade för."
Tack!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Inte helt ovanligt att gammal puts med tiden blir bom o lossnar lätt av att man tex borrar i stenen bakom, det är mer eller mindre färgen som håller ihop den.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Nej.

Det är inte verklighets förankrat att göra så.

Du ska då inhandla gipset. Skära till gipsen. Jacka ur väggen så de ska få plats, fästa gipset, sätta remsa runt gipsen också för att inte få en sprickbildning (gips rör sig även om man limmar den mot en stenvägg) du åker ändå på 3-4ggr spackling men med mera jobb + remsorna som oftast gör att väggen buktar ut lite vid släpljus.

Bäst är att göra som jag skrev i första inlägget.
Det är inte i verkligheten utan i väggen gipset ska förankras. Jag har gjort så tidigare i alla fall med gott resultat.
 
  • Haha
Artemisia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.