4 918 läst · 24 svar
5k läst
24 svar
Hur förhandlar ni boränta? Plus allmänt om lån till renovering
Sida 1 av 2
Hej
Jag har lite allmänna frågor då jag vill ha mer kunskap inför bankmötet men även en fråga längre ner angående renovering av garagetaket.
Vi har snart ägt huset 1år och nu ska snart ränterabatten förhandlas om.
Vi har rörligt lån.
Har alla banker ränterabatt och vad anses som bra ränterabatt?
Hur gör ni när ni förhandlar räntan vad har ni för argument? Strategier? Kommer ni tex aldrig ensam? Möte irl eller telefon tex?
Hur går ni praktiskt tillväga när ni vill jämföra ränta mellan banker?
Tittar ni på nätet på list eller snitträntor?
Ringer ni runt?
Vad jag förstått vill man ju inte att det ska bli för många kreditupplysningar hur gör man praktiskt för att undvika det?
Hur har ni lagt avbetalningen av huslånen försöker ni amortera mycket eller låter tiden ha sin gång? Det känns ju sådär kul om det står att huset är avbetalt om 88år.
Garagetaket
Vi behöver Fixa taket på garaget som är 90 kvadrat stort beräknas kosta runt 185 000kr hur ska vi smartast tänka? Vi har ju inte hunnit betala av så mycket på mindre än ett år hur går man tillväga då om man inte har kontanter?
Läggs det som renoveringslån under tiden och hur länge med vilka premisser?
Vad ska man tänka på och akta sig för?
Tänker att jag vill lära mig mer och veta vad jag ska säga för att inte bli blåst på bank mötet.
Kan man förhandla räntan om de vill lägga det som privatlån?
Hur har/hade ni gjort?
Tack på förhand
Jag har lite allmänna frågor då jag vill ha mer kunskap inför bankmötet men även en fråga längre ner angående renovering av garagetaket.
Vi har rörligt lån.
Hur gör ni när ni förhandlar räntan vad har ni för argument? Strategier? Kommer ni tex aldrig ensam? Möte irl eller telefon tex?
Ringer ni runt?
Vad jag förstått vill man ju inte att det ska bli för många kreditupplysningar hur gör man praktiskt för att undvika det?
Hur har ni lagt avbetalningen av huslånen försöker ni amortera mycket eller låter tiden ha sin gång? Det känns ju sådär kul om det står att huset är avbetalt om 88år.
Garagetaket
Vi behöver Fixa taket på garaget som är 90 kvadrat stort beräknas kosta runt 185 000kr hur ska vi smartast tänka? Vi har ju inte hunnit betala av så mycket på mindre än ett år hur går man tillväga då om man inte har kontanter?
Tänker att jag vill lära mig mer och veta vad jag ska säga för att inte bli blåst på bank mötet.
Hur har/hade ni gjort?
Tack på förhand
Nuförtiden kan man väl iofs boka möten irl, via en app eller telefon, men för det mesta göra man sånt via onlinemöte eller telefon. Handläggaren kommer ändå slå i datorn och ni kommer ev behvöa kolla upp saker via datorn, och det personliga mötet är rätt lite värt (ungefär som det där med "personlig bankman"- som man då bytte var 6e månad typ)D Drömmensomblevsann skrev:Hej
Vi har rörligt lån.
Ringer ni runt?
Garagetaket
Hur har/hade ni gjort?
Tack på förhand
Det där med många kreditupplysningar gjorde man om för många många år sen: Nu syns det om du har förverkligat det eller om det bara är en "upplysning". Så numer är det kanske snarare bra om an har många förfrågningar, då ser dom ju att dom är konkurrensutsatta...
Vissa banker kör med "raka rör" - där kan du skriva in förutsättningarna online och få ett resultat (tex SBAB, ICA banken mfl). Så även om det är en "individuell" ränta så beror den bara på ett antal parametrar som man skriver in.
Andra, som storbankerna, där kan man förhandla mer personligt.
Dock följer handläggarna visa riktlinjer, så man kan ofta inte avvika alltför mycket från mallen. Hur mkt varierar lite per bank.
Vi tänker köra amortering ned till 50%, lägre än så tänker vi nog inte gå: Känns som en rimlig nivå och man behöver inte tvångsamortera och vi kan lägga pengarna i långsiktigt sparande istället. Behöver sen taket fixas osv så har man en rejäl pengabuffert: Det är ju inte säkert att man i framtiden får låna till det, med de förutsättningar som råder då, även om man varit duktig och amorterat. Bankerna bryr sig inte om "trogna" kunder.
Om er tak behöver renoveras nu, och ni lägger om lånen: Kolla vilket utrymme ni har och höj låpnet pom det finns utrymme till det på samma gång. Den nya lånegraden kommer då räknas in och påverka ev ränterabatter.
Senast jag förhandlade så kollade jag vad tcå olika banker gav på nätet, och sen ringde jag vår bank (SEB) och berättade att nu låg dom rejält mycket högre; Så om dom inte iaf någorlunda kunde matcha så skulle vi vara tvugna att flytta lånen.
Då kom dom ned litegrann så det iaf inte var så stor skillnad: Och eftersom det, för mig iaf, är lite meck att byta och jag generellt gillar banken så låg vi kvar, men nu med ngt bättre rabatt. Detta gjorde vi på inbokat möte via telefon.
Privatlån/blankolån kan man ju också ta: Där har dom mycket mer frihet att förhanlda om räntan vanligtvis, och det finns även tjänster på nätet (ledno mfl) som kan hjälpa till: Men dom blir mycket dyrare än bolån dock
Gå in på
https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#/rantor
Kolla vilken ränta du får. Sen är det bara att ringa övriga banker om de kan ge billigare pris. Lägg i kalenderpåminnelse när rabatten löper ut. Annars tar du bara SBAB.
https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#/rantor
Kolla vilken ränta du får. Sen är det bara att ringa övriga banker om de kan ge billigare pris. Lägg i kalenderpåminnelse när rabatten löper ut. Annars tar du bara SBAB.
SBAB är ett mått men även Skandiabanken jobbar på samma sätt att det är icke förhandlingsbart. Så deras räntesnurra för rabatt är också att rekommendera. Skandia tycker jag står sig väldigt väl mot storbankernas räntor efter förhandling.F Fideliox skrev:
Hur man bäst lägger upp lån för renovering kan du fråga banken, bara att ringa in och ställa frågan. Är du orolig så ring någon annan bank. Oavsett vilken bank du ringer så bör de vara experter på hur det ska läggas upp.
Bankens uppgift är inte att blåsa dig men däremot är det värt att tänka på att det är lite omvända regler som gäller för banklån.
För det första så belönar de inte lojala kunder. Se till att konkurrensutsätta. Skandia och SBAB är bra för att kolla låga listräntor men du kan också skicka in en låneansökan till 2-3 till banker utöver den du har. Vissa, såsom Skandia, kan även erbjuda extra låg ränta om du kan tänka dig att flytta dit tjänstepensionen.
För det andra så belönar de inte den som sköter sig och håller låg belåning. Desto mindre lån du har desto sämre ränta. Bankerna tjänar mer på dig om du lånar mycket och kan därmed sänka sin marginal om de tar igen det på volymen. Var alltså inte rädd för att ta upp det där med taket, det betyder ju bara att de kan få ännu mer intäkter.
Bankens uppgift är inte att blåsa dig men däremot är det värt att tänka på att det är lite omvända regler som gäller för banklån.
För det första så belönar de inte lojala kunder. Se till att konkurrensutsätta. Skandia och SBAB är bra för att kolla låga listräntor men du kan också skicka in en låneansökan till 2-3 till banker utöver den du har. Vissa, såsom Skandia, kan även erbjuda extra låg ränta om du kan tänka dig att flytta dit tjänstepensionen.
För det andra så belönar de inte den som sköter sig och håller låg belåning. Desto mindre lån du har desto sämre ränta. Bankerna tjänar mer på dig om du lånar mycket och kan därmed sänka sin marginal om de tar igen det på volymen. Var alltså inte rädd för att ta upp det där med taket, det betyder ju bara att de kan få ännu mer intäkter.
Ställ krav på banken, var tydlig med att du har många alternativ, ge motbud när du blir erbjuden något. Och sälj dig dyrt. Alla banker jag pratat med har velat att jag ska ha "allt" hos dom. Men ingen bank har gett mig något övertygande skäl att ha det.D Drömmensomblevsann skrev:
Jag har inte några lån så det är möjligt att det är annorlunda då men jag gissar att mycket är samma. Det är ju ännu mer du som är kunden då tycker jag...
Du är väl ingen attraktiv kund utan lån.Farstatjej90 skrev:
Ställ krav på banken, var tydlig med att du har många alternativ, ge motbud när du blir erbjuden något. Och sälj dig dyrt. Alla banker jag pratat med har velat att jag ska ha "allt" hos dom. Men ingen bank har gett mig något övertygande skäl att ha det.
Jag har inte några lån så det är möjligt att det är annorlunda då men jag gissar att mycket är samma. Det är ju ännu mer du som är kunden då tycker jag...
Vi har 2 mille på ett hus värt nästan 5. Helt ointressanta fär vår bank.
Bankerna vill ha högt belönade med dyra bostäder inge annat
Jag har köpt och sålt fyra bostäder, hus och bostadsrätt. Beror på hur mycket ork man har och förhandlingsläget ser annorlunda ut nu jämfört med 2020.
Så här gjorde jag: lånelöfte hos flertalet olika banker samt att jag också kollade skandias räntesnurra som något sorts riktmärke. T.ex så kan vissa banker ha förmån via fackförbund också. Sen får man börja fundera på hur mycket man är redo att göra, krångla osv. T.ex flytta över löne- och sparkonton osv. Om detta är ett alternativ kan det ju finnas med i förhandlingarna. Sen kan banken vilja att man flyttar tjänstepensionen för ränterabatt. Se noga över det för det är inte säkert man vinner på att göra det om de har höga avgifter.
Jag har som mest haft 7 lånelöften och ringt och ringt och ringt och harvat och landade på en ränta vi då var nöjda med. Denna gång med huset så var det tre banker. Valde länsförskringar då de erbjöd 3 månader räntefritt och därefter valde vi att binda hos dem efter lite förhandlingar med dem och handelsbanken.
Har aldrig varit på ett kontor utan skött allt via telefon. I övrigt förutom belåningsgrad, inkomst osv så vet jag inga säkra förhandlingsmedel, annat än att man är tydlig med att man glatt kommer byta bank om man inte får förhandla och erbjuds en rimlig ränta. Aldrig blir man så fort uppringd och vänligt bemött som när man begär ut sitt amorteringsunderlag. Att vara trogen betyder absolut ingenting längre.
Titta här på byggahus för att se vad andra landar på i räntor. Rikatillsammans.se har en liknande tråd.
Edit: energiklass a eller b på huset ger också rabatt.
Så här gjorde jag: lånelöfte hos flertalet olika banker samt att jag också kollade skandias räntesnurra som något sorts riktmärke. T.ex så kan vissa banker ha förmån via fackförbund också. Sen får man börja fundera på hur mycket man är redo att göra, krångla osv. T.ex flytta över löne- och sparkonton osv. Om detta är ett alternativ kan det ju finnas med i förhandlingarna. Sen kan banken vilja att man flyttar tjänstepensionen för ränterabatt. Se noga över det för det är inte säkert man vinner på att göra det om de har höga avgifter.
Jag har som mest haft 7 lånelöften och ringt och ringt och ringt och harvat och landade på en ränta vi då var nöjda med. Denna gång med huset så var det tre banker. Valde länsförskringar då de erbjöd 3 månader räntefritt och därefter valde vi att binda hos dem efter lite förhandlingar med dem och handelsbanken.
Har aldrig varit på ett kontor utan skött allt via telefon. I övrigt förutom belåningsgrad, inkomst osv så vet jag inga säkra förhandlingsmedel, annat än att man är tydlig med att man glatt kommer byta bank om man inte får förhandla och erbjuds en rimlig ränta. Aldrig blir man så fort uppringd och vänligt bemött som när man begär ut sitt amorteringsunderlag. Att vara trogen betyder absolut ingenting längre.
Titta här på byggahus för att se vad andra landar på i räntor. Rikatillsammans.se har en liknande tråd.
Edit: energiklass a eller b på huset ger också rabatt.
Nej, bankerna vill ha stora lån men de vill ha låg belåningsgrad, för det minskar deras risk.B Bozzen skrev:
Till TS: Kolla ifall du uppfyller kraven för att få låna av Landshypotek, de har låga räntor och man slipper hålla på och förhandla. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till en "klassisk" bank som har höga listpriser och förhandlar om rabatter, och så hittar de ändå sätt att blåsa en så man måste förhandla varje eller varannat år för att få ner räntan till en vettig nivå igen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 414 inlägg
Gör en benchmark mot SSAB och Skadia, äver landshypotek verkar ligga bra till. Man behöver inte ha samma bank för bolån som lönekonto etc.
Angående garagetak, utöka bolånet med 200' om det går, lägg pengarna på ett räntekonto tills det är dags att betala.
Angående garagetak, utöka bolånet med 200' om det går, lägg pengarna på ett räntekonto tills det är dags att betala.
Kollar hur jag ligger till mot snitträntorna sedan mailar jag min kontakt på banken om jag anser att jag halkat efter. Detta gör jag var tredje månad. Kan jag få bättre ränta någon annanstans är jag ärlig med det, snitträntan är inte mitt mål utan hur jag ska ligga till gentemot den.D Drömmensomblevsann skrev:Hej
Vi har rörligt lån.
Ringer ni runt?
Garagetaket
Hur har/hade ni gjort?
Tack på förhand
Min erfarenhet är att det inte går att få ner räntan speciellt mycket i en förhandling med befintlig bank (Nordea) utan det lönar sig att byta bank. Det var inte förrän jag efterfrågade ett amorteringsunderlag som jag blev uppring och erbjuden en ännu bättre, fast ändå hög, ränta. Jag fick ner räntan 1 % genom bankbytet (efter båda bakernas s k ränterabatter), och passade då också på att höja lånet för att få loss pengar till renovering av ett annat objekt. Lånet kostar mig detsamma varje månad samtidigt fick jag loss pengar till renovering. Det lönar sig inte att var en s k "trogen kund", tvärtom.D Drömmensomblevsann skrev:Hej
Vi har rörligt lån.
Ringer ni runt?
Garagetaket
Hur har/hade ni gjort?
Tack på förhand
Tog ut mitt amorteringsunderlag för nån månad sen o banken har inte hört av sig..🤔 Har, eller hade ska jag säga, ICA banken. Under 2mille så kanske därför?
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur förhandlar ni boränta? Plus allmänt om lån till renovering
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
4,7% hyreshöjning.... Vad fick vi som bor i villa för "hyreshöjning"?
Jämför din bolåneränta
Rimlig offert? (10,3 tkr för installation av diskmaskin)
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.