6 393 läst · 35 svar
6k läst
35 svar
Hur förhandlar ni boränta? Plus allmänt om lån till renovering
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 420 inlägg
En sak som komplicerar det lite är att det finns fler saker än räntan.
Exempelvis har flera banker andra förmåner man får om man använder ett visst antal tjäsnter, och lån är ofta en av dessa.
Vissa banker tar även rejält betalt för låneskydd, något som är extremt bra att ha om man är flera som står på lånet, andra nbanker tar inte betalt för detta.
Exempelvis har flera banker andra förmåner man får om man använder ett visst antal tjäsnter, och lån är ofta en av dessa.
Vissa banker tar även rejält betalt för låneskydd, något som är extremt bra att ha om man är flera som står på lånet, andra nbanker tar inte betalt för detta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 420 inlägg
Vilka förmåner menar du att dom erbjuder?GlennB skrev:
Låneskydd om någon går bort är vettigt. Något mer?
Exempelvis får jag mer i återbäring på kreditkortet om jag även har lån, vissa banker som normalt tar betalt för internetbank (vilket är löjligt i sig) har det gratis om man har lån, eller snarare kanske är "helkund" vilket inkluderar lån osv. Det finns nog fler varianter.Rabbithole skrev:
De "förmånerna" blir väldigt kostsamma om ränteskillnaden är stor, och det finns tusentals kronor att spara för mig som kund.GlennB skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 420 inlägg
Utan att specificera exakt vad man får blir det lätt massa obetydliga fördelar som lurar in kunder till sämre totalvillkor.GlennB skrev:
Hur stor återbäring/kort/valutaväxlingspåslag?
Jag hade lånet hos Nordea innan, hög ränta, fick betala för internetbank x2, ganska dåliga villkor men man kan få deras kreditkort gratis som är ungefär i nivå med Norwegian kortet, lite bättre på vissa punker har jag för mig.
På Skandia blev räntan direkt låg, gratis konto/bank id/swish.
Snabb service och man slipper personlig bankman som ska knöla till det för en.
Men hur gör man angående kreditupplysningar?
Om jag ringer runt nu till olika banker och frågar vad de kan erbjuda kommer de väl vilja göra kreditupplysningar så det blir massa olika sådana som i sin tur sänker kreditvärdigheten?
Om jag ringer runt nu till olika banker och frågar vad de kan erbjuda kommer de väl vilja göra kreditupplysningar så det blir massa olika sådana som i sin tur sänker kreditvärdigheten?
Som någon skrev tidigarte i tråden så är det där något gammalt som inte finns kvar längre. Det är inget konstigt att du har upplysningar på dig och det kommer inte att påverka varken din ränta eller hur mycket du får låna. Dessutom tror jag inte de tar någon upplysning förrän du faktiskt ansöker om lånet, att du bara ringer till banken gör inte att de får ta någon upplysning på dig.D Drömmensomblevsann skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 420 inlägg
Grejen är att man inte behöver ringa runt, ingen av dom du måste krångla med för att få ner räntan kommer ge dig bättre än SBAB.D Drömmensomblevsann skrev: