7 854 läst · 70 svar
8k läst
70 svar
Hur förankra list mellan olika golv?
Det handlar om flera saker. Men en viktig anledning är att jag gillar att arbeta med saker som går att reversera enkelt. Små steg och enkelt att backa. Det är en generell princip som tilltalar mig. En annan anledning är att det hade samlats mycket skräp under dessa och jag vill ha möjligheten att rengöra. Men just nu lutar det åt att lösa just det problemet med att fylla ut mellanrummet med en latexfog. I bästa fall hittar jag en som man kan dra bort om det behövs.P PatrikJo skrev:
Jepp bara mot klinkern. De kommer sitta.Skumpe skrev:Menar du att jag ska limma mot klinkern och inte alls fästs i parketten eller betongen? Sviktar inte listen när man går på den då?
Jag tror dessutom fästytan blir för liten för att det ska sitta ordentligt. Ställer också samma fråga till dig som till andra som vill limma: hur gör du med skruvhålen i listen? Man kan ju stoppa i skruvarna men de sitter ju bara lösa då.
Räknar du på hur mycket limmet håller så tror jag du enkelt från ihop några hundra kilo i hållkraft på den ytan...
Sålänge som du tynger ner den när limmet härdar så kommer den inte svikta.
Skruvhålen... kör samma lim där .. Eller kör en list utan skruvhål
Det får vara något lim som har viss eftergivlighet i så fall skulle jag tro. Annars tror jag det med tiden spricker av de små rörelser som ändå uppstår. Problemet med att städa under kvarstår. Vad hade du använt för lim då?A Alexn72 skrev:
Ja, använd ett utfyllande elastiskt lim, typ sättlim/PL400, i fogar där det kan förekomma viss rörelse.Skumpe skrev:
Så länge du limmar material som limmet "biter" på kommer det garanterat att hålla under limmets livslängd. Problemet är om/när du vill demontera det och att man får vara noga med att undvika fult kladd.
Har du tips på nån fog som inte biter utan bara fyller ut? Jag ska försöka skruva ändå.C cpalm skrev:Ja, använd ett utfyllande elastiskt lim, typ sättlim/PL400, i fogar där det kan förekomma viss rörelse.
Så länge du limmar material som limmet "biter" på kommer det garanterat att hålla under limmets livslängd. Problemet är om/när du vill demontera det och att man får vara noga med att undvika fult kladd.
Vanlig akrylfog är väl det vanligaste om du vill ha en elastisk fog för mindre springor, men även den har ju en viss vidhäftning. Dock lättare att få snyggt eftersom den är vattenlöslig och lätt att torka bort utan att det blir fula rester kvar.Skumpe skrev:
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Min erfarenhet av akrylfog är att den luktar väldigt litet vid härdning. Jag såg på Hornbach att de hade en variant som skulle lukta ännu mindre än den vanliga. För bara en tia mer. Man får nog ha en bra snok för att känna den skillnaden dock. Kanske kan det vara något? (Skulle nog inte själv försökt använda akrylfog för att fästa något dock)