Skumpe
Bästa Byggahus!

Mellan köket (klinker) och vardagsrummet (parkett) finns en cirka en centimeter stor glipa som varit täckt med en list av metall. Denna har lossnat och jag ska sätta dit en ny.

Man har borrat hål för skruvar i betongen men dessa hål är breda och grunda. Det går inte att få ner någon vettig plugg och den här undermåliga fästningen är säkert skälet till att listen nu lossnat.

Jag kan såklart borra hålen djupare men jag är osäker på om jag kan då borra i golvvärmen. Det finns ingen dokumentation tillgänglig där det framgår exakt hur golvvärmen är dragen.

Den bästa lösningen kanske vore att fylla ut borrhålen med någon slags massa som dels biter sig fast i betongen men också går att dra i en skruv i.

1) Hur kan jag vara helt säker på att inte borra i golvvärmen?

2) Kan någon tänka sig någon slags massa/fog/kitt som man kan skruva i även efter det har härdat (jag vill kunna ta bort listen vid behov)?

• Golvgrenssnitt med glipa mellan klinkers och parkett med synliga borrade hål i betongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
1. Använd en värmekamera så ser du hur slangarna ligger.

Skumpe
surris surris skrev:
1. Använd en värmekamera så ser du hur slangarna ligger.
Jag har ingen värmekamera, är de dyra? Har du något råd om en viss kamera? Länk?

Edit: Det verkar som att de kostar från 3-4000 kr (som adapter till mobiltelefon) och 9000 kr (fristående Bosch).
Det är inte ett alternativ för att fästa en list.

surris
Skumpe Skumpe skrev:
Jag har ingen värmekamera, är de dyra? Har du något råd om en viss kamera? Länk?
De är dyra så hyr en istället.

Skumpe
surris surris skrev:
De är dyra så hyr en istället.
Hittar inte något ställe med rimligt pris för att hyra en värmekamera. Jag finns i södra Skåne.
Någon som har andra idéer om att lösa problemet än att kartlägga golvvärmen? Det blir uppenbarligen dyrt och tidskrävande att lösa det så.

Jag hade samma övergång med en nivåskillnad i min förra lägenhet. Körde en ekbit som jag fräste ur för nivåskillnaden sen limma jag fast den. Var aldrig några problem de åren jag bodde där.
Hitta sen färdiga kakellister efter att jag tillverkat min...

Skruva den i parketten

Skumpe
Matti_75 Matti_75 skrev:
Skruva den i parketten
Jag kan göra det men det blir en väldigt flack vinkel för skruvarna som nästan kommer ligga ned i så fall. Det kommer göra att skruvhuvudet "står" upp och inte ligger bra.

Om jag flyttar listen så att jag kan skruva rakt ner så täcker inte listen ordentligt.

C
Skumpe Skumpe skrev:
Någon som har andra idéer om att lösa problemet än att kartlägga golvvärmen?
Ingen aning om det funkar för golvvärme, men du kan testa att frosta en sträng med kylsprej och se vart det tinar snabbast.

Skumpe
E Emanuel01 skrev:
Jag hade samma övergång med en nivåskillnad i min förra lägenhet. Körde en ekbit som jag fräste ur för nivåskillnaden sen limma jag fast den. Var aldrig några problem de åren jag bodde där.
Hitta sen färdiga kakellister efter att jag tillverkat min...
Jo det är ett alternativ, det är inte helt jämna kanter hela vägen i parketten så jag kommer behöva såga så att det blir en rak linje. Det är en del arbete. Det enklaste hade varit att bara hitta ett sätt att skruva fast en metallist på samma sätt som det var innan, fast ordentligt alltså.

Skumpe
C cpalm skrev:
Ingen aning om det funkar för golvvärme, men du kan testa att frosta en sträng med kylsprej och se vart det tinar snabbast.
Det låter som ganska mycket arbete och som att resultatet i bästa fall ändå är för osäkert för att kunna vara helt säker på att man inte borrar i golvvärmen.

Jag antar att det är mycket kostsamt att åtgärda en golvvärme som man råkat borra igenom. Så jag vill vara helt säker om jag ska borra.

köp en självhäftande skarvlist

• Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
T tergo skrev:
köp en självhäftande skarvlist
Jo så hade man kunnat göra men dels har jag redan list som jag vill använda och dels vill jag att det ska vara lätt att skruva bort och sätta tillbaks.
Annars kan man såklart använda typ silikon, dubbelhäftande tejp, lim... ja allt möjligt. Men jag vill skruva.

kan du verkligen använda sammma hål? det kräver att det finns matchande hål på nya listen du ska skruva dit.

2 bitar kemisk metall och trycka i 2 pluggar när det är mjukt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.