Vi flyttade till ett radhus för 4 år sedan. Radhuset är byggt 2008. I höstas upptäckte jag att en plywoodskiva som satt mot en takbjälke var i dåligt skick. Det syntes inte mycket utåt men skivan var helt förstörd. Jag gissar att man satt skivan där för att täcka springan in i huset.
Eftersom det var höst och regnigt skrapade jag bort allt rötskadat på takbjälken och lät torka över några veckor med skydd mot regn. Jag gjorde sedan en ny plywoodskiva och skruvade dit.
Nu till våren var planen att köpa Plastic Padding och fylla i den skadade delen. Jag ser då att den plywoodskiva jag satt dit också är rötskadad på insidan och att takbjälken verkar något mer förstörd. Jag gissar att det därför rinner in vatten på något sätt mellan takbjälken och skivan.
Vad gör man? Ska jag ta hit en plåtslagare som får se över taket? Kan det vara så att det rinner vatten på plåtens undersida? Samtidigt så verkar takbjälken intakt på den del som är "inne" i huset. Jag kan inte skrapa bort rötskadat trä där.
Eftersom det var höst och regnigt skrapade jag bort allt rötskadat på takbjälken och lät torka över några veckor med skydd mot regn. Jag gjorde sedan en ny plywoodskiva och skruvade dit.
Nu till våren var planen att köpa Plastic Padding och fylla i den skadade delen. Jag ser då att den plywoodskiva jag satt dit också är rötskadad på insidan och att takbjälken verkar något mer förstörd. Jag gissar att det därför rinner in vatten på något sätt mellan takbjälken och skivan.
Vad gör man? Ska jag ta hit en plåtslagare som får se över taket? Kan det vara så att det rinner vatten på plåtens undersida? Samtidigt så verkar takbjälken intakt på den del som är "inne" i huset. Jag kan inte skrapa bort rötskadat trä där.
Jag gjorde ett filmklipp som visar själva taket. Jag förstår inte vart vattnet kommer ifrån.
Youtube:
Youtube:
Tack, ja det är väl det man får göra. En annan grej som är konstig är "smutsen" som finns på bifogad bild. Jag la dit en nymålad plywood-skiva i oktober och drog en fogsträng så att inget vatten skulle kunna komma in. Ändå är de 4cm som var intryckt i springan smutsiga (från regnvatten som runnit på taket?)C cpalm skrev:
Jag tryckte in en hel del papper där rötskadan uppstått och tejade över tätt med en plastpåse. Sedan tog jag fram vattenslangen och började spruta på taket - framför allt på området mellan hustaken. Pappret blev helblött.. ändå sprutade jag försiktigt och inte särskilt mycket. Jag misstänker också där det saknas avrinning precis mellan taken. Kul att vara något på spåret iallfall 
Klicka här för att svara