Hej!
Lägenhet (byggår 1948) med en originalgarderob som inte går att stänga. Det känns typ som dörren är skev (buktar utåt på mitten). Om dörren själv får bestämma så vill den ha en rejäl glipa på flera cm. Trycker jag till dörren så glipar det 5 mm. Hur löser jag det smidigast, enklast och billigast att dörren stannar i stängt läge?
Att det fortsatt glipar 5 mm är lugnt, men jag vill att den stannar i stängt läge. Som det är nu så greppar den vita plastgrejen (ingen aning om vad det heter) inte tag på insidan, alt. så är den alldeles för mesig.
Hjälp! 😅
Lägenhet (byggår 1948) med en originalgarderob som inte går att stänga. Det känns typ som dörren är skev (buktar utåt på mitten). Om dörren själv får bestämma så vill den ha en rejäl glipa på flera cm. Trycker jag till dörren så glipar det 5 mm. Hur löser jag det smidigast, enklast och billigast att dörren stannar i stängt läge?
Att det fortsatt glipar 5 mm är lugnt, men jag vill att den stannar i stängt läge. Som det är nu så greppar den vita plastgrejen (ingen aning om vad det heter) inte tag på insidan, alt. så är den alldeles för mesig.
Hjälp! 😅

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Om det beror på skev dörr så är det enklaste att fila ur slutblecket så fallkolven från garderobslås 420 greppar i slutblecket.
Men det bör kontrolleras så det verkligen är det som är felorsaken, det kan likväl vara att det utbytta garderobslåset sitter fel i höjd eller något annat.
Men det bör kontrolleras så det verkligen är det som är felorsaken, det kan likväl vara att det utbytta garderobslåset sitter fel i höjd eller något annat.
Titta var dörren tar i när du försöker stänga den. Om den tar i nära gångjärnen kan det räcka med att flytta ut gångjärnen lite där de är fästa i väggen. Kan bli enklare att då borra helt nya hål i gångjärnet, för att inte träet ska ”bli alltför trasig” där skruvarna sitter. Men en bild av var det tar i samt hur gångjärnen ser ut kan hjälpa att se vad som kan vara möjligt.
Klicka här för att svara