281 läst · 2 svar
281 läst
2 svar
Hur farligt är svartmögel?
Bor i en brf sedan feb i år. Huset är byggt 2021. Hittat svartmögel under trösklarna på våra franska balkonger. Hur mycket kan det sprida sig? Har varit täppt, ont i halsen mm sen vi flyttade in.
Tog bort tröskelbrädorna för att jag skulle måla om, det var enkelt för det fanns inget silikon mellan karmen och tröskelbrädan, bara på kortsidorna. Fullt med svartmögel och gipset under var sprött och ansatt. Golvet närmast är fuktskadat.
En granne sa att förra ägaren hade balkongdörrarna öppna jämt oavsett väder så det kan vara skäl nog för f-bolaget att vägra åtgärda. Är det då vår plånbok som ska betala notan?
Tog bort tröskelbrädorna för att jag skulle måla om, det var enkelt för det fanns inget silikon mellan karmen och tröskelbrädan, bara på kortsidorna. Fullt med svartmögel och gipset under var sprött och ansatt. Golvet närmast är fuktskadat.
En granne sa att förra ägaren hade balkongdörrarna öppna jämt oavsett väder så det kan vara skäl nog för f-bolaget att vägra åtgärda. Är det då vår plånbok som ska betala notan?
Lite mögel under en enstaka tröskel, om det inte är pågående fuktskda, skulel jag säga för det mesta inte är så farligt om man itne är väldigt känslig eller river i det.HA1966 skrev:
Bor i en brf sedan feb i år. Huset är byggt 2021. Hittat svartmögel under trösklarna på våra franska balkonger. Hur mycket kan det sprida sig? Har varit täppt, ont i halsen mm sen vi flyttade in.
MEN det kan ju vara symptom på ett större problem som inte syns på ytan...
För det första ska du ju kontakta ditt försäkringsbolag oavsett vad anledningen kan vara. Dessutom ska du kontakta styrelsen så att deras försäkringsbolag blir inblandat. Detta därför att det finns en risk för att fuktskadan har gått ner i bjälklagret eller in i väggens stomme, båda delarna sånt som ligger inom föreningens ansvarsområde. Det är också föreningens försäkringsbolag som är ansvarigt för att ta reda på om skadan har gått in på föreningens ansvarsområde. Om det är så är det också den försäkringen som kommer att riva bort fuktskadat material och vara ansvarigt för att torka ut sånt som kan torkas ut i stället för att rivas bort.
Föreningen står för återuppbyggnad av husets stomme medan du, med eller utan hjälp av ditt försäkringsbolag, står för att återställa ytskikten.
Föreningen står för återuppbyggnad av husets stomme medan du, med eller utan hjälp av ditt försäkringsbolag, står för att återställa ytskikten.
Klicka här för att svara