F
Så kan det absolut vara. Jag ryckte av misstag kontakten på bilen igår under laddning och tyckte det ”fräste till” i handsken.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Kontakten låser fast när laddning pågår. För att få ut kabeln måste man avsluta laddningen först.
 
Om kontakten låser fast i boxen och reläerna ändå svetsar, då är det för klena reläer helt enkelt. Kanske därför de begränsat den nya boxen till enbart 11kW?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
F
På bilen menar du? Min bil låser handsken med centrallåset. Låser jag upp bilen så stoppad inte laddning och det går utmärkt att rycka handsken.
 
OK, frugans bil låser handsken till dess man manuellt stoppar laddningen (med en knapp vid handsken, sedan tar det några sekunder innan låset släpper). Min bil har typ1 så den bryter med knappen på handsken.

Det verkar finnas utrymmer för brända reläer beroende på bil alltså...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Som jag skrev i #407 så lär det finnas ett stort antal rapporter om brända reläer. Men tyvärr angavs inga detaljer eller omständigheter. Ett stort antal ska ju också ställas mot de 700 000 laddstationer som sägs ha installerats.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Jag tror mer på någon programvarubug, glitch, i bil eller laddare, än att det är ett direkt problem att reläerna är för klena.
De ska aldrig dra eller bryta med full last så som kontaktorer gör normalt.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror mer på någon programvarubug, glitch, i bil eller laddare, än att det är ett direkt problem att reläerna är för klena.
De ska aldrig dra eller bryta med full last så som kontaktorer gör normalt.
De ska väl bryta med full last vid jordfel. Vatten i kontakten under laddning kanske? Eller vatten någonstans i bilens laddsystem som ger 30 mA till jord. Försämras de av att bryta när det ligger 32A över kontakterna ett stort antal gånger? Dessa laddboxar kan ju sitta på hotell eller parkeringsytor och användas av många bilar hela tiden, och de ska ju enligt spec tåla 3-fas 32A, vilket är ovanligt att bilen drar, men 1-fas 32A lär inte vara så ovanligt på publika laddplatser.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Precis, jordfel är ett scenario som sliter på reläet, och de tål sannolikt bara några få sådana brytningar. Det är inte helt ovanligt med fukt i stickpropparna. Frågan är då om detta har skett i ett "stort antal".
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Den vanliga jfb är den tåligare än "relä" versionen?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den vanliga jfb är den tåligare än "relä" versionen?
Det skulle jag säga att den är. Den är konstruerad för att klara av att vara lastbrytare och har en kraftigare fjäder som ger kraft åt bryt-mekaniken. Det saknar ett litet relä.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Om det blir en riktig kortslutning, så är det ju avsevärt större strömmar som skall brytas av jordfelsfunktionen än den normala laddströmmen. Det är ju knappast ett normalt driftsfall för en "vanlig" kontaktor. Däremot normalt för en jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ease ställer dock krav på en försäkring på max 40 A för hemmavarianten, och i praktiken är den ju högst 25 A i de flesta bostäder. En Hager dvärg tillåter en försäkring på upp till 125 A så det är lite skillnad. Tveksamt alltså om Easee reläer kan betraktas som effektbrytare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om det blir en riktig kortslutning, så är det ju avsevärt större strömmar som skall brytas av jordfelsfunktionen än den normala laddströmmen. Det är ju knappast ett normalt driftsfall för en "vanlig" kontaktor. Däremot normalt för en jordfelsbrytare.
Vid en riktig kortslutning löser säkringen. Jordfelsbrytaren ska lösa när det är så låga strömmar att säkringen inte löser, eller löser för långsamt.
 
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Eftersom det här skall vara tråden för hur säkra Easees boxar är så kan följande artikel från NyTeknik vara ett intressant inlägg i debatten:

"Norska Easee kallar in en KTH-professor i kraftelektronik som expertvittne i tvisten med Elsäkerhetsverket. "Jag är övertygad om att Easee Charge elfordonsladdare är säkra att användas", uppger han."


Hans-Peter Nee verkar allmänt kompetent som forskare. Fellow of IEEE, h-index på 55 och över 16000 citeringar. Det är mycket imponerande siffror, så pass imponerande att man väl får förlåta honom att han är KTH:are då. ;)
Men frågan är väl inte om professorn tycker att den är säker, frågan är väl om den uppfyller säkrrhetskraven som standarderna sätter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.