73 999 läst · 586 svar
74k läst
586 svar
Hur farlig är Easee laddstation för elbilar?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag förtydligar mig själv. Kalla det för pudel eller vad som passar bästBananskalare skrev:Att kontakter kan svetsas ihop förvånar mig inte. Men då är det generellt Så för min tankebana så är det antingen fel kontaktor eller fel på kontaktor. Självklart skulle det kunna vara strömspikar. men så den mängd som skulle behövas för det skulle vara en vana..Då är det något allvarligt fel på produkten. vilket esv snabbt skulle märka när de granskade easee. 700 fall på 100000 är inte mycket.
Siffran fick jag för mig jag läst någonstans. men vi skippar den. Så det finns ingen källa alls. Eller jo, mina egna hjärnspöken den kan vara helt felaktig. Det jag läste någonstans att några av de dokument som esv fått haft motsatt effekt.
Vad jag menade med att polerna på en kontaktor svetsas ihop. Var generellt, oavsett orsak.
Rätt kontaktor på rätt plats borde löpa en ganska liten risk för svetsproblemet. Fel kontaktor på rätt plats borde ge en större risk. Det hade ingenting med easee att göra.
Jag inser att jag var väldigt otydlig. Kanske blir det lite tydligare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 556 inlägg
Jag har läst ett yttrande från ESV till förvaltningsrätten med dnr 23EV1830-26 där det framkommer lite ny information.
Stort antal måste betyda att det förekommer hos kund.
Om det skedde under laddning eller vid ett felfall som jordfel framgår inte.
Vidare framgår det inte ifall det fanns risk för person- eller sakskada eller om laddstationen bara signallerade för ett fel.
Att reläer svetsar vid provning är en sak. Denna provning sker med ganska elak ström som man sällan uppnår i bostäder. Speciellt, om det endast handlar om provning av Inc eller I∆c så kan man i praktiken bortse från haverierna.
Att reläerna havererar, kanske med svetsade kontakter, ute hos konsumenter, troligen vid normal användning är betydligt värre. Att kontakterna svetsar är dålig reklam för Easee, men det är inte relevant för försäljningsförbudet så länge som det inte orsakar risk för person- eller sakskada. Det framgår ingenting om hur Easee laddstation hanterade dessa fel.
ESV hävdar att reläerna kan svetsa fast under laddning. Det där är nog ett skrivfel. Om ESV verkligen menar vad de skriver så kan de knappast visa upp någon grund för detta. Vad de troligen menar är att reläerna svetsar fast när de försöker bryta ett jordfel som inträffar under laddning. Vi pratar då om en betydligt högre ström. Reläerna ter sig visserligen som underdimensionerade, men att de inte skulle klara av att föra normal laddström är osannolikt. Nu kan normal laddström ute i Europa visserligen vara 32 A, men det ska reläerna klara. Att det inte klarar av att bryta en kortslutningsström är mer förklarligt, men givetvis dåligt.
Intressant är att ett testinstitut inte anser att laddstationen uppfyller egenskaperna för typ A. De måste då ha gjort mätningar som visar att Easee inte bryter för likströmskomposanter som den ska bryta för. Om det verkligen är sant borde fler testinstitut ha upptäckt detta. 61008-1 beskriver ganska detaljerat hur dessa egenskaper ska provas.
Betyder detta något för min åsikt i #1 att laddstationen är ofarlig?
Nej, inte mycket. Det var redan känt att reläet var den svaga punkten. Om någon av de haverier som nämns hade orsakat person- eller sakskada, då hade vi hört talas om det. Utan det handlar ok "normala" garantiärenden.
Försäkringen som Easee (och alla andra) kräver ska hjälpa till att bryta riktigt höga felströmmar. Reläkontakterna är alltså inte avsedda för att ta hela bördan. Försäkringen ska se till att den energi som släpps igenom till laddstationen är "hanterbar". Denna energi tillåts dock vara ganska stor, vilket ändå ställer höga krav på reläkontakterna. Men i praktiken, i bostäder i Sverige, består försäkringen av 16-25 A diazed vilket ger ett väldigt bra skydd. Det kan vara värre ute i Europa, men här hemma kan vi vara lugnare.
- Det finns ett stort antal dokumenterade fall av svetsade reläer.
- Flera prover har fått problem med svetsade reläer.
- Enligt en rapport har under det knappa halvåret mellan den 1 augusti 2022 till den och 25 januari 2023 998 laddstationer gått sönder varav 289 på grund utav reläfel.
- ESV hävdar att reläerna kan svetsa fast under laddning och därmed inte kunna frånskilja i händelse av ett jordfel under laddning.
- Ett testinstitut bedömer att Produkten har en RCCB typ AC, inte typ A.
Stort antal måste betyda att det förekommer hos kund.
Om det skedde under laddning eller vid ett felfall som jordfel framgår inte.
Vidare framgår det inte ifall det fanns risk för person- eller sakskada eller om laddstationen bara signallerade för ett fel.
Att reläer svetsar vid provning är en sak. Denna provning sker med ganska elak ström som man sällan uppnår i bostäder. Speciellt, om det endast handlar om provning av Inc eller I∆c så kan man i praktiken bortse från haverierna.
Att reläerna havererar, kanske med svetsade kontakter, ute hos konsumenter, troligen vid normal användning är betydligt värre. Att kontakterna svetsar är dålig reklam för Easee, men det är inte relevant för försäljningsförbudet så länge som det inte orsakar risk för person- eller sakskada. Det framgår ingenting om hur Easee laddstation hanterade dessa fel.
ESV hävdar att reläerna kan svetsa fast under laddning. Det där är nog ett skrivfel. Om ESV verkligen menar vad de skriver så kan de knappast visa upp någon grund för detta. Vad de troligen menar är att reläerna svetsar fast när de försöker bryta ett jordfel som inträffar under laddning. Vi pratar då om en betydligt högre ström. Reläerna ter sig visserligen som underdimensionerade, men att de inte skulle klara av att föra normal laddström är osannolikt. Nu kan normal laddström ute i Europa visserligen vara 32 A, men det ska reläerna klara. Att det inte klarar av att bryta en kortslutningsström är mer förklarligt, men givetvis dåligt.
Intressant är att ett testinstitut inte anser att laddstationen uppfyller egenskaperna för typ A. De måste då ha gjort mätningar som visar att Easee inte bryter för likströmskomposanter som den ska bryta för. Om det verkligen är sant borde fler testinstitut ha upptäckt detta. 61008-1 beskriver ganska detaljerat hur dessa egenskaper ska provas.
Betyder detta något för min åsikt i #1 att laddstationen är ofarlig?
Nej, inte mycket. Det var redan känt att reläet var den svaga punkten. Om någon av de haverier som nämns hade orsakat person- eller sakskada, då hade vi hört talas om det. Utan det handlar ok "normala" garantiärenden.
Försäkringen som Easee (och alla andra) kräver ska hjälpa till att bryta riktigt höga felströmmar. Reläkontakterna är alltså inte avsedda för att ta hela bördan. Försäkringen ska se till att den energi som släpps igenom till laddstationen är "hanterbar". Denna energi tillåts dock vara ganska stor, vilket ändå ställer höga krav på reläkontakterna. Men i praktiken, i bostäder i Sverige, består försäkringen av 16-25 A diazed vilket ger ett väldigt bra skydd. Det kan vara värre ute i Europa, men här hemma kan vi vara lugnare.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Text utan egentlig fakta blir bara dravel. Och oväsentlig. Sen är siffror bara siffror om man inte kan jämföra med något. 200st kan vara jätte många. Eller om du jämför bokhyllan billy. Inga alls. Nu är jag väldigt extrem i jämförelsen.Bo.Siltberg skrev:Jag har läst ett yttrande från ESV till förvaltningsrätten med dnr 23EV1830-26 där det framkommer lite ny information.
Det hade varit intressant med information kring hur dessa 289 reläer gick sönder. Det är som vanligt ytterst tråkigt att läsa dylika påståenden utan att texten klart visar vad det har för betydelse för försäljningsförbudet. Detta är bara föda till drevet.
- Det finns ett stort antal dokumenterade fall av svetsade reläer.
- Flera prover har fått problem med svetsade reläer.
- Enligt en rapport har under det knappa halvåret mellan den 1 augusti 2022 till den och 25 januari 2023 998 laddstationer gått sönder varav 289 på grund utav reläfel.
- ESV hävdar att reläerna kan svetsa fast under laddning och därmed inte kunna frånskilja i händelse av ett jordfel under laddning.
- Ett testinstitut bedömer att Produkten har en RCCB typ AC, inte typ A.
Stort antal måste betyda att det förekommer hos kund.
Om det skedde under laddning eller vid ett felfall som jordfel framgår inte.
Vidare framgår det inte ifall det fanns risk för person- eller sakskada eller om laddstationen bara signallerade för ett fel.
Att reläer svetsar vid provning är en sak. Denna provning sker med ganska elak ström som man sällan uppnår i bostäder. Speciellt, om det endast handlar om provning av Inc eller I∆c så kan man i praktiken bortse från haverierna.
Att reläerna havererar, kanske med svetsade kontakter, ute hos konsumenter, troligen vid normal användning är betydligt värre. Att kontakterna svetsar är dålig reklam för Easee, men det är inte relevant för försäljningsförbudet så länge som det inte orsakar risk för person- eller sakskada. Det framgår ingenting om hur Easee laddstation hanterade dessa fel.
ESV hävdar att reläerna kan svetsa fast under laddning. Det där är nog ett skrivfel. Om ESV verkligen menar vad de skriver så kan de knappast visa upp någon grund för detta. Vad de troligen menar är att reläerna svetsar fast när de försöker bryta ett jordfel som inträffar under laddning. Vi pratar då om en betydligt högre ström. Reläerna ter sig visserligen som underdimensionerade, men att de inte skulle klara av att föra normal laddström är osannolikt. Nu kan normal laddström ute i Europa visserligen vara 32 A, men det ska reläerna klara. Att det inte klarar av att bryta en kortslutningsström är mer förklarligt, men givetvis dåligt.
Intressant är att ett testinstitut inte anser att laddstationen uppfyller egenskaperna för typ A. De måste då ha gjort mätningar som visar att Easee inte bryter för likströmskomposanter som den ska bryta för. Om det verkligen är sant borde fler testinstitut ha upptäckt detta. 61008-1 beskriver ganska detaljerat hur dessa egenskaper ska provas.
Betyder detta något för min åsikt i #1 att laddstationen är ofarlig?
Nej, inte mycket. Det var redan känt att reläet var den svaga punkten. Om någon av de haverier som nämns hade orsakat person- eller sakskada, då hade vi hört talas om det. Utan det handlar ok "normala" garantiärenden.
Försäkringen som Easee (och alla andra) kräver ska hjälpa till att bryta riktigt höga felströmmar. Reläkontakterna är alltså inte avsedda för att ta hela bördan. Försäkringen ska se till att den energi som släpps igenom till laddstationen är "hanterbar". Denna energi tillåts dock vara ganska stor, vilket ändå ställer höga krav på reläkontakterna. Men i praktiken, i bostäder i Sverige, består försäkringen av 16-25 A diazed vilket ger ett väldigt bra skydd. Det kan vara värre ute i Europa, men här hemma kan vi vara lugnare.
Jag har aldrig funderat så mycket på att den skulle vara farlig. Vi kan konstatera att Bo håller med Esv. När det gäller sådana här saker har jag fullt förtroende. Om han står fast vid sin slutsats då kan vi fortsätta använda våra easee... om man har någon.
Tack för att du delade med dig av mer info från esv samt sina egna slutsatser
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag tänker rent allmänt. om det skulle något fel så det kommer en väldigt hög ström hur illa skulle det kunna bli i ett relä?Bo.Siltberg skrev:Jag har läst ett yttrande från ESV till förvaltningsrätten med dnr 23EV1830-26 där det framkommer lite ny information.
Det hade varit intressant med information kring hur dessa 289 reläer gick sönder. Det är som vanligt ytterst tråkigt att läsa dylika påståenden utan att texten klart visar vad det har för betydelse för försäljningsförbudet. Detta är bara föda till drevet.
- Det finns ett stort antal dokumenterade fall av svetsade reläer.
- Flera prover har fått problem med svetsade reläer.
- Enligt en rapport har under det knappa halvåret mellan den 1 augusti 2022 till den och 25 januari 2023 998 laddstationer gått sönder varav 289 på grund utav reläfel.
- ESV hävdar att reläerna kan svetsa fast under laddning och därmed inte kunna frånskilja i händelse av ett jordfel under laddning.
- Ett testinstitut bedömer att Produkten har en RCCB typ AC, inte typ A.
Stort antal måste betyda att det förekommer hos kund.
Om det skedde under laddning eller vid ett felfall som jordfel framgår inte.
Vidare framgår det inte ifall det fanns risk för person- eller sakskada eller om laddstationen bara signallerade för ett fel.
Att reläer svetsar vid provning är en sak. Denna provning sker med ganska elak ström som man sällan uppnår i bostäder. Speciellt, om det endast handlar om provning av Inc eller I∆c så kan man i praktiken bortse från haverierna.
Att reläerna havererar, kanske med svetsade kontakter, ute hos konsumenter, troligen vid normal användning är betydligt värre. Att kontakterna svetsar är dålig reklam för Easee, men det är inte relevant för försäljningsförbudet så länge som det inte orsakar risk för person- eller sakskada. Det framgår ingenting om hur Easee laddstation hanterade dessa fel.
ESV hävdar att reläerna kan svetsa fast under laddning. Det där är nog ett skrivfel. Om ESV verkligen menar vad de skriver så kan de knappast visa upp någon grund för detta. Vad de troligen menar är att reläerna svetsar fast när de försöker bryta ett jordfel som inträffar under laddning. Vi pratar då om en betydligt högre ström. Reläerna ter sig visserligen som underdimensionerade, men att de inte skulle klara av att föra normal laddström är osannolikt. Nu kan normal laddström ute i Europa visserligen vara 32 A, men det ska reläerna klara. Att det inte klarar av att bryta en kortslutningsström är mer förklarligt, men givetvis dåligt.
Intressant är att ett testinstitut inte anser att laddstationen uppfyller egenskaperna för typ A. De måste då ha gjort mätningar som visar att Easee inte bryter för likströmskomposanter som den ska bryta för. Om det verkligen är sant borde fler testinstitut ha upptäckt detta. 61008-1 beskriver ganska detaljerat hur dessa egenskaper ska provas.
Betyder detta något för min åsikt i #1 att laddstationen är ofarlig?
Nej, inte mycket. Det var redan känt att reläet var den svaga punkten. Om någon av de haverier som nämns hade orsakat person- eller sakskada, då hade vi hört talas om det. Utan det handlar ok "normala" garantiärenden.
Försäkringen som Easee (och alla andra) kräver ska hjälpa till att bryta riktigt höga felströmmar. Reläkontakterna är alltså inte avsedda för att ta hela bördan. Försäkringen ska se till att den energi som släpps igenom till laddstationen är "hanterbar". Denna energi tillåts dock vara ganska stor, vilket ändå ställer höga krav på reläkontakterna. Men i praktiken, i bostäder i Sverige, består försäkringen av 16-25 A diazed vilket ger ett väldigt bra skydd. Det kan vara värre ute i Europa, men här hemma kan vi vara lugnare.
Det beror på många saker, exempelvis:Bananskalare skrev:
1) Hur stora kontaktytor är det?
2) Hur kraftig fjäder/magnet är det?
3) Materialval i kontaktytorna
4) Hur dammtät är konstruktionen?
5) Hur stort kontaktavstånd har du?
osv...
Att 289 boxar fått reläfel behöver inte vara värre än att en enda jordfelsbrytare hängt sig utan att det upptäckts på ett par år. Något vi vet att förekommer. Så antalet fel är inte i sig ett bevis för att det är ett problem.
Någon som vet vad som nu händer?
Mest intresserad av det att kommer dem gå i konkurs? Vad händer då?
Kan dem göra en fuling att deaktivera boxarna? Dem är ju inkopplade till internet via nåt mobilt nät (som ingen verkar vilja berätta hur det rent tekniskt fungerar).
Ett 4G, 3G abbonemang är ju inte gratis tillhandahålla och är troligtvis nån esim lösning då de inte finns någon simkortplats.
Jag har liknande sak i min bil (Kia). Dem har dock berättat mig att det är inprogrammerad esim som går via Tele2. Går ej byta (gnällde nämligen på att deras service inte alltid fungerar) Ingår i 7år.
Men hur är det med Easee? Ingen tycks heller bry sig eller prata om dessa tjänster. Bara om hur bra det är.... Blir hallån först när nåt hemskt händer.
Tycker det lite lågt ha såhär då jag hört att bla hos Volvo kan du själv välja vilken operatör du vill använda ska finnas simkortplats. O vad händer Kia efter 7år återstår se, sitter man där med en skärm där bara stortsett fm/am och dabradio fungerar. Men den kanske går byta datorn till något bättre och som opensource.
Nä tycker de bara ironiskt när folk jämt gnäller om batterier i t ex elbilar. När det faktist finns andra orosmoment och som tillverkarna kan jävlas med. Dessa tjänster finns dessutom även i moderna diesel/bensin bilar.
Mest intresserad av det att kommer dem gå i konkurs? Vad händer då?
Kan dem göra en fuling att deaktivera boxarna? Dem är ju inkopplade till internet via nåt mobilt nät (som ingen verkar vilja berätta hur det rent tekniskt fungerar).
Ett 4G, 3G abbonemang är ju inte gratis tillhandahålla och är troligtvis nån esim lösning då de inte finns någon simkortplats.
Jag har liknande sak i min bil (Kia). Dem har dock berättat mig att det är inprogrammerad esim som går via Tele2. Går ej byta (gnällde nämligen på att deras service inte alltid fungerar) Ingår i 7år.
Men hur är det med Easee? Ingen tycks heller bry sig eller prata om dessa tjänster. Bara om hur bra det är.... Blir hallån först när nåt hemskt händer.
Tycker det lite lågt ha såhär då jag hört att bla hos Volvo kan du själv välja vilken operatör du vill använda ska finnas simkortplats. O vad händer Kia efter 7år återstår se, sitter man där med en skärm där bara stortsett fm/am och dabradio fungerar. Men den kanske går byta datorn till något bättre och som opensource.
Nä tycker de bara ironiskt när folk jämt gnäller om batterier i t ex elbilar. När det faktist finns andra orosmoment och som tillverkarna kan jävlas med. Dessa tjänster finns dessutom även i moderna diesel/bensin bilar.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Tveksamt att de skulle släppa sitt API och server fritt vid en konkurs.kisumisu skrev:Någon som vet vad som nu händer?
Mest intresserad av det att kommer dem gå i konkurs? Vad händer då?
Kan dem göra en fuling att deaktivera boxarna? Dem är ju inkopplade till internet via nåt mobilt nät (som ingen verkar vilja berätta hur det rent tekniskt fungerar).
Ett 4G, 3G abbonemang är ju inte gratis tillhandahålla och är troligtvis nån esim lösning då de inte finns någon simkortplats.
Jag har liknande sak i min bil (Kia). Dem har dock berättat mig att det är inprogrammerad esim som går via Tele2. Går ej byta (gnällde nämligen på att deras service inte alltid fungerar) Ingår i 7år.
Men hur är det med Easee? Ingen tycks heller bry sig eller prata om dessa tjänster. Bara om hur bra det är.... Blir hallån först när nåt hemskt händer.
Tycker det lite lågt ha såhär då jag hört att bla hos Volvo kan du själv välja vilken operatör du vill använda ska finnas simkortplats. O vad händer Kia efter 7år återstår se, sitter man där med en skärm där bara stortsett fm/am och dabradio fungerar. Men den kanske går byta datorn till något bättre och som opensource.
Nä tycker de bara ironiskt när folk jämt gnäller om batterier i t ex elbilar. När det faktist finns andra orosmoment och som tillverkarna kan jävlas med. Dessa tjänster finns dessutom även i moderna diesel/bensin bilar.
Det är troligen en av de få saker som är värda något i konkursboet och som går att sälja.
Många telematik prylar har dessutom inte stöd för nyare nät, så när gsm nätet läggs ned slutar de funka.
Vad som sitter i Easee, kia mm vet jag inte.
Easee har vad jag förstår även wifi, så det borde gå att lösa ändå.
Vad som sitter i Easee, kia mm vet jag inte.
Easee har vad jag förstår även wifi, så det borde gå att lösa ändå.
Jodå Easee har tom eget wifi hotspot med webbläsargränssnitt, så för den delen är man rätt säker. Det skall dom verkligen ha ära för!J JohanLun skrev:
Men det som oroar mig mest är att dem har nog full kontroll via mobilnätet. Förbjuds användingen kanske dem kan sända en döda boxen signal.
Jag använder inte deras moln för övrigt. Den laddar bilen punkt slut och jag är nöjd med det!
Bilen vet jag inte vad dem använder för telematik. Men Kia ligger nog risigt till om det är gsm. Gsm läggs ju ner 2025.
Men jag skulle tro dem går på 4G.
Jag har just usel 4G täckning hos Tele2. Telematik fungerar inte bra och går allmänt söligt. Är jag på nån större ort så reagerar appen på en gång och aldrig nåt sölande och felmeddelanden.
Gissar på att Easee använder Telias nät. För aldrig några problem ansluta via telematik (de få gångerna jag nu använt tjänsten får väl tilläggas).
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Lite jobbigt med laddboxarna som är lite "smartare" är att de kan ha profiler i systemet för bilarna. Är de inte uppkopplade och biltillverkaren gör en uppdatering vid ex service så kan det sluta med att boxen inte laddar. Efter uppdatering funkar det igen.
Har varit med om det på både Garo och Charge-Amps.
Har varit med om det på både Garo och Charge-Amps.
Okej så dem utnyttjar inte vanliga mobilnäten?M merbanan skrev:
De gångerna jag loggat in via deras cloud har det inte varit problem med något. Man undrar bara hur framtidssäkert det är med såna här cloudlösningar.
Bilen använder jag bilens telematik. Mycket praktiskt när man ser laddningens nivå får meddelande när bilen är färdigladdad osv. Speciellt de tillfällena när man inte är hemma.
Skulle du kunna överväga att inte skriva dem när du menar de?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Njae, det blir lite semantik men LTE-M1 är en 3GPP LTE-standard precis som alla andra. Själva tanken med den är att den kan stödjas av befintlig utrustning (basstationer osv.) med lite uppgradering (omprogrammering) så det beror lite på vad man menar med de "vanliga mobilnäten".kisumisu skrev:
De använder utrustningen i de mobilnät som är utrullade; det är änna själva idén med bla LTE-M1. Men det är ny(are) teknik, så du kan inte kommunicera så med en vanlig telefon, sticka eller vad det nu vara må som använder redan befintliga och skilda accesstekniker inom 3G/4G.