T tronde skrev:
Jeg vil også si at så lenge du gjentatte ganger skriver at ESV henger seg opp i detaljer, så må du godta at man diskuterer den juridiske siden av dette, for det er kun den juridiske siden som er ESVs oppdrag.
Absolut inte. Instruktionen för ESV säger: "att förebygga skador orsakade av elektricitet på person och egendom samt störningar på radiokommunikation och näringsverksamhet inom området elektromagnetisk kompatibilitet (EMC)."

Som en del av det arbetet så tar man bla fram allmänna råd, sysslar med information, samt bygger "kunskap genom projekt, analyser och utredningar." Ingen av dessa är juridiskt bindande till sin natur.

Så jag tycker vi gör som Bo ville med den här tråden och hänvisar den juridiska diskussionen till någon av de andra trådarna.
 
  • Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Absolut inte. Instruktionen för ESV säger: "att förebygga skador orsakade av elektricitet på person och egendom samt störningar på radiokommunikation och näringsverksamhet inom området elektromagnetisk kompatibilitet (EMC)."

Som en del av det arbetet så tar man bla fram allmänna råd, sysslar med information, samt bygger "kunskap genom projekt, analyser och utredningar." Ingen av dessa är juridiskt bindande till sin natur.

Så jag tycker vi gör som Bo ville med den här tråden och hänvisar den juridiska diskussionen till någon av de andra trådarna.
Ja, vi kan godt holde oss til tråden, men da må også Bo slutte å trekke inn ting som ESV ikke har gjort, eller sagt, og gi inntykk av at de har gjort feil.

Når jeg skrev ESVs oppdrag, mente jeg i denne konkrete saken, ikke hele deres mandat. Jeg kunne vært mer tydelig der. I denne konkrete saken er det ikke de tekniske detaljene i seg selv de henger seg opp i, så derfor vil jeg fortsatt mene at det er helt feil å kritisere dem for ting de ikke har gjort, eller sagt.
 
T tronde skrev:
Du kan begynne med å finne noen releer som ikke sveiser seg sammen i kvalifikasjonstestene. Da må man ganske sikkert gå opp i fysisk størrelse.
Du behöver förstå att reläkontakterna i Easee laddstation inte svetsar ihop. Att det förekommer några obekräftade rapporter om att så skett betyder inte att man kan säga att de svetsar ihop, utan det har förekommit i några fall. Du kan inte använda detta emot Easee utan att ha kunskap om dessa fall.

T tronde skrev:
Innlegg 355 er fra det ESV sendte til domstolen.
[länk]
Det där är ingen källa till reläkontakterna svetsar ihop. Det enda det säger är att månen kan ramla ned i huvudet på oss. Var snäll och försök se lite nyktert på den information som finns till hands.

T tronde skrev:
Ja, vi kan godt holde oss til tråden, men da må også Bo slutte å trekke inn ting som ESV ikke har gjort, eller sagt, og gi inntykk av at de har gjort feil.
Exakt vad har jag påstått som ESV inte sagt? Nej, jag vill inte veta. Jag önskar att du återvänder till trådens ämne, nu.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver förstå att reläkontakterna i Easee laddstation inte svetsar ihop. Att det förekommer några obekräftade rapporter om att så skett betyder inte att man kan säga att de svetsar ihop, utan det har förekommit i några fall. Du kan inte använda detta emot Easee utan att ha kunskap om dessa fall.


Det där är ingen källa till reläkontakterna svetsar ihop. Det enda det säger är att månen kan ramla ned i huvudet på oss. Var snäll och försök se lite nyktert på den information som finns till hands.


Exakt vad har jag påstått som ESV inte sagt? Nej, jag vill inte veta. Jag önskar att du återvänder till trådens ämne, nu.
Vet du något om dessa rapporter om fastsvetsade poler? Det låter på det du skriver. Men så länge vi inte läst rapporten så är det bara gissningar. Jag har inte själv läst den.
Jag betvivlar inte ts kunskaper i det här ämnet.
Och de gissningar som han gör här är väl underbyggda.
 
  • Gilla
Cancellara
  • Laddar…
Jag tycker esv har gjort ett bra beslut
Bättre vara säker.
 
  • Gilla
Cancellara
  • Laddar…
Kan du återge det du tycker är väsentligt från podden så att jag slipper lyssna på den.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T tronde skrev:
Du kan begynne med å finne noen releer som ikke sveiser seg sammen i kvalifikasjonstestene. Da må man ganske sikkert gå opp i fysisk størrelse.
Som sagt var kommer de olika nu i flera sammanhang nämnda svetsade reläkontakterna ifrån? Är det stora antal med dessa fel och med någon gemensam nämnare eller utredning av orsaken i de specifika installationerna?

Normkraven på en JFB är inte speciellt svåra i det här avseendet så reläerna behöver inte vara särdeles speciella för det. Men det passar säkert bra i lite allmänna ordalag dra in svetsning osv när problemen i fallet Easee ska målas upp lite extra. Om du ser på exemplet jag lagt in tidigare med reläer av klent utförande i förhållande till sin applikation ser du hur man kan korrekt hantera saken snarlik laddboxar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Som sagt var kommer de olika nu i flera sammanhang nämnda svetsade reläkontakterna ifrån? Är det stora antal med dessa fel och med någon gemensam nämnare eller utredning av orsaken i de specifika installationerna?

Normkraven på en JFB är inte speciellt svåra i det här avseendet så reläerna behöver inte vara särdeles speciella för det. Men det passar säkert bra i lite allmänna ordalag dra in svetsning osv när problemen i fallet Easee ska målas upp lite extra. Om du ser på exemplet jag lagt in tidigare med reläer av klent utförande i förhållande till sin applikation ser du hur man kan korrekt hantera saken snarlik laddboxar.
Svetsade reläer är inte direkt något nytt under solen och det verkar som att Easee inte tror att fysikens lagar gäller dom.
Man kan jämföra deras lösning med att du bygger en bil utan säkerhetsbälten och förlitar dig på airbags. Problemet är att airbagsen inte alltid löser ut i det här fallet.
 
C Cancellara skrev:
Svetsade reläer är inte direkt något nytt under solen och det verkar som att Easee inte tror att fysikens lagar gäller dom.
Man kan jämföra deras lösning med att du bygger en bil utan säkerhetsbälten och förlitar dig på airbags. Problemet är att airbagsen inte alltid löser ut i det här fallet.
Nu var jag mer ute efter konkreta och korrekta felrapporter gällande just denna box och mindre ev försök till missriktade liknelser. Vad har du själv för erfarenheter av olika reläers svetsbenägenhet och i vilka applikationer och vad ser du som sannolik orsak om det nu kommer till Easee boxen och billaddning?

Vi kan fylla på med ev kännedom om funktionssannolikheten för godtycklig "godkänd" JFB och dess akilleshälar PMR och mekaniska uppklinkningen särskilt vid montage i någon carport/garage etc. Varför inte försöka följa TS önskan med lite mer teknisk input i tråden och inte så mycket utvunnet ur nätvisklekar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu var jag mer ute efter konkreta och korrekta felrapporter gällande just denna box och mindre ev försök till missriktade liknelser. Vad har du själv för erfarenheter av olika reläers svetsbenägenhet och i vilka applikationer och vad ser du som sannolik orsak om det nu kommer till Easee boxen och billaddning?

Vi kan fylla på med ev kännedom om funktionssannolikheten för godtycklig "godkänd" JFB och dess akilleshälar PMR och mekaniska uppklinkningen särskilt vid montage i någon carport/garage etc. Varför inte försöka följa TS önskan med lite mer teknisk input i tråden och inte så mycket utvunnet ur nätvisklekar.
Att kontakter kan svetsas ihop förvånar mig inte. Men då är det generellt Så för min tankebana så är det antingen fel kontaktor eller fel på kontaktor. Självklart skulle det kunna vara strömspikar. men så den mängd som skulle behövas för det skulle vara en vana..Då är det något allvarligt fel på produkten. vilket esv snabbt skulle märka när de granskade easee. 700 fall på 100000 är inte mycket.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
700 fall på 100000 är inte mycket.
Var kommer den siffran ifrån??
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att kontakter kan svetsas ihop förvånar mig inte.
Varför? Menar du att det kan ske? Vad ser du för fel i Easee konstruktion som gör att detta kan ske?

Var kommer siffran 700 ifrån? Om siffran är sann så handlar det om ca 0.1 % av fallen. Det är IMHO lite lågt för att säga att det kan ske. Jag skulle vilja upp till ett par procent. Jag undrar vilken nivå ESV sätter när de säger att laddstationen kan äventyra användarnas hälsa eller säkerhet.
 
Visst mått av spekulation blir det ju en tråd på ett forum, men om vi låter bli att förvränga, posta tyckande, (upprörda) känslor, eller rent hittepå, så blir tråden intressantare. Vi kan väl hjälpas åt att lägga pussel, posta fragment av intressant information, fakta och se hur långt vi kommer med frågan ”Hur farlig är Easee laddstation”.

Glider lite åt ESV och hur de agerat gällande annan fast installerad undermålig utrustning. Det går ju en skarp gräns mellan apparater som är installerade före ett eluttag (elanläggningen, fast installation) eller produkter som ansluts efter ett eluttag. Kraven är högre för fast installerade apparater.
Här är ett exempel på två produkter för fast installation som fick försäljningsförbud av ESV.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foersaeljningsfoerbud-pa-fibaro-dimmer-och-brytare.245841/
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...omstallare-och-dimmer-far-forsaljningsforbud/
Dimmern har ett för klent tilltaget isolationsavstånd mellan spänningsförande delar och saknar en del märkning. Uppmätt är avståndet 1,6 mm där kravet är 3,0 mm. Strömställaren har även den för klent isolationsavstånd och bristande märkning. Uppmätt är avståndet 1,8 mm där kravet likaledes är 3,0 mm. Instruktionen nämner att den har en maximal ström på 16 A medans exempelvis anslutningsklämman i strömställaren är märkt med maximalt 10 A.
Båda produkterna har för litet isolationsavstånd.
Den ena har en anslutningsplint märkt 10A fast produkten är specad 16A.
Är det inte förvånande att ESV låter en produkt specad 16A som bara klarar 10A få fortsätta användas och nöjer sig med försäljningsförbud?

Hur stor risk medför detta i verkligheten?
Vad skiljer en anslutningsplint märk 10A resp 16A?

(Det är inte så att jag söker svar på frågorna utan ser dem som intressanta tankeställare när man bedömer ”farligheten”).
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det vore intressant att höra ESVs bedömning av graden av risk här för person- och sakskada.

Brytavståndet handlar om att ge enkel eller dubbel isolering, även vid en åsköverspänning. Värdet beror på vilken överspänningskategori som tillämpas och höjd över havet, dvs var apparaten är placerad. Då detta är en puck som potentiellt kan installeras i en elcentral så handlar det om enkel isolering för överspänningskategori III. Men det handlar alltså om en åsköverspänning som det inte går att sia om. Det är alltså inte direkt farligt.

En klen anslutningsplint är för klen i något avseende, eller så är kretskortsbanor för klena. Någonting kan gå varmt. Men är pucken installerad i en kopplingsdosa (som är självslocknande) är risken för brand måttlig. Någonting bör brinna av innan det går för långt. Men jag ser detta ändå som en betydligt högre risk än det korta brytavståndet. Folk verkar inte dra sig för att koppla dylika puckar till värmeapparater i huset.

Så jag tycker att ESV gör rätt bedömning. Puckarna är inte direkt farliga så att de behöver återkallas. Jag önskar ett ESV hade bedömt "farligheten" i varje punkt de klagar på i Easee laddstation. Men det verkar ju som att de gjorde rätt bedömning av helheten där också, försäljningsförbud. Men inte mer! Jag ser det inte som omöjligt att laddstationen kan ges en dom som är ett snäpp lättare.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.