Nja, det finns inga krav att följa någon standard.
 
Nissens Nissens skrev:
Men frågan är väl inte om professorn tycker att den är säker, frågan är väl om den uppfyller säkrrhetskraven som standarderna sätter?
Jo, i rätten när man kallar in expertvittnen så är det faktiskt precis det som är frågan.

För "frågan" är nämligen lite mer vetenskapsfilosofisk än ditt korta inlägg illustrerar. Den är inte om något uppfyller ett säkerhetskrav. Det går nämligen (i sin fulla formulering) inte att svara på. (Men det motsatta, att den inte gör det är naturligtvis enklare att svara på.)

Frågan är snarare hur vi avgör att säkerhetskrav är uppfyllda. Det finns några olika sätt, varav inget är direkt tillfredsställande, men när det kommit så långt som till rätten då är svaret enkelt och tydligt: Genom att höra experter. (Som nästan aldrig är expertvittnen i lagens mening i Sverige, men det är en annan femma. Vi behandlas i allt väsentligt som experter)

Sedan så finns det många små och större problem med det förfarandet, men ingen (iaf utanför de länder där sharialagstiftning råder; jag är dåligt inläst på deras jurisprudens) har iaf kommit till ett annat svar. De litar alla till expertvittnen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ease ställer dock krav på en försäkring på max 40 A för hemmavarianten, och i praktiken är den ju högst 25 A i de flesta bostäder. En Hager dvärg tillåter en försäkring på upp till 125 A så det är lite skillnad. Tveksamt alltså om Easee reläer kan betraktas som effektbrytare.
Och Teslas laddare som också har reläer pss som Easee är ju tydligen godkända världen över, så konstruktionen som sådan är inte med automatik förkastlig.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, i rätten när man kallar in expertvittnen så är det faktiskt precis det som är frågan.

För "frågan" är nämligen lite mer vetenskapsfilosofisk än ditt korta inlägg illustrerar. Den är inte om något uppfyller ett säkerhetskrav. Det går nämligen (i sin fulla formulering) inte att svara på. (Men det motsatta, att den inte gör det är naturligtvis enklare att svara på.)

Frågan är snarare hur vi avgör att säkerhetskrav är uppfyllda. Det finns några olika sätt, varav inget är direkt tillfredsställande, men när det kommit så långt som till rätten då är svaret enkelt och tydligt: Genom att höra experter. (Som nästan aldrig är expertvittnen i lagens mening i Sverige, men det är en annan femma. Vi behandlas i allt väsentligt som experter)

Sedan så finns det många små och större problem med det förfarandet, men ingen (iaf utanför de länder där sharialagstiftning råder; jag är dåligt inläst på deras jurisprudens) har iaf kommit till ett annat svar. De litar alla till expertvittnen.
Så kan man se på det.
Man kan också se det som att Easee refererat till standarder deras produkt skall uppfylla.

Vid ESV:s granskning visar det sig att det inte finns några testprotokoll som visar vitala säkerhetskrav enligt standarderna är uppfyllda. Det fanns dessutom testprotokoll som visade på upprenbara säkerhetsbrist(er).

Till dags datum har Easee fortfarande inte visat att deras produkter uppfyller kraven de själva refererar till. Det är enbart pinsamt att de inte genomför testerna och presenterar resultaten. Konkurrenterna klarade av det.

De riskerar att bli rättshaverister genom att plocka fram en professor som tycker att deras laddboxar är säkra. Varför låter han inte genomföra testerna och skriver protokoll på dem då? Det borde vara superenkelt om de nu är så säkra.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nja, det finns inga krav att följa någon standard.
Skojar du?
Easee själva har ju uppgett vilka standarder deras laddbox skall följa, tror du att det inte betyder något?
 
Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och Teslas laddare som också har reläer pss som Easee är ju tydligen godkända världen över, så konstruktionen som sådan är inte med automatik förkastlig.
Har de hänvisat till samma standarder som Easee? Har de ingen extern JFB? Är deras lösning identisk?
 
Nissens Nissens skrev:
Skojar du?
Easee själva har ju uppgett vilka standarder deras laddbox skall följa, tror du att det inte betyder något?
Finns inget krav på att man ska uppfylla någon standard överhuvudtaget nej. Men OM man intygar dyrt och heligt att man gör det så ska man göra det till fullo (förutom om man i intyget anger vad man inte uppfyller).
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är dessutom mycket svårare att få sina produkter godkända om man inte följer en standard, då måste man nämligen kunna visa att man är tillräckligt bra. En standard ger ett ramverk för att kunna visa det, utan att man följer en standard så måste man kunna motivera (och få accepterat) att den design och de tester man gjort är tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Finns inget krav på att man ska uppfylla någon standard överhuvudtaget nej. Men OM man intygar dyrt och heligt att man gör det så ska man göra det till fullo (förutom om man i intyget anger vad man inte uppfyller).
Det räcker att det står i dokumentationen att produkten skall uppfylla vissa standarder, så skall den göra det.

Easee har misslyckats totalt med det, och falerar fortfarande.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har de hänvisat till samma standarder som Easee? Har de ingen extern JFB? Är deras lösning identisk?
Nej, de hänvisar till "laddningsstandarden" alltså IEC 61851, men men inte manuell JFB-standarden som Easeee. I senaste svenska versionen av installationsmanualen så hänvisas bara till: "CE, IEC 61851-1 CB."

De ställde faktiskt själva krav på extern JFB skall finnas i den förra engelska versionen av den Europeiska manualen, men inte typ etc. De säger i allmänhet att lokala regler måste följas. I Storbritannien t ex så innebär det tom lokalt jordtag (av någon för mig lite outgrundlig anledning). Tesla ställer inga egna krav. I den nyaste svenska manualen så ställs inga sådana krav. Istället säger de att produkten innehåller en JFB typ A + DC 6mA:

"Jordfelsbrytare (RCD)

Wall Connector har en inbyggd jordfelsbrytare (RCD, typ A + DC 6 mA). Fördelen med detta skydd är att RCDkretsbrytare typ B inte behövs vid montering av Gen 3 Wall Connector-enheter. Läs i de lokala föreskrifterna om vilken typav brytare som krävs.

Feldetektering för AC-jord upptäcker automatiskt fel växelström mellan elledare som indikerar att ström flödar genomjordledaren. AC-felskyddet utlöses vid 20 mA.

Feldetektering för DC-jord upptäcker automatiskt DC-läckage via jord. DC-felskyddet utlöses vid 6 mA.

Användaråtgärder som att trycka på kabelknappen eller koppla bort fordonet krävs för att rensa felet. Kontakta enelektriker som kan kontrollera strömförsörjningen om felet kvarstår.

Jordövervakningsbrytare

Med jordövervakningsbrytaren kan installatören välja olika övervakningsalternativ. Wall Connector kontrollerarkontinuerligt om det finns en säker jordanslutning och återställer enheten automatiskt från fel. Jordsäkringen fungerargenom att en liten mängd ström matas in i jordledaren för att mäta impedansen mellan ledningen och jord. Om högimpedans detekteras kommer Wall Connector att avbryta laddningen och visa en felkod med två (2) röda blinkningar. SeFelkoder för en fullständig lista över felkoder.

För att jordsäkringen ska fungera i TN-nät måste en del av distributionstransformatorn vara jordad (neutral).Jordanslutningen får endast finnas på en plats i det lokala elsystemet."


Och lösningen med reläer är (iaf vid en enkel optisk jämförelse) likadan. Men det är säkert andra reläer.
 
Nissens Nissens skrev:
Så kan man se på det.
Ja. Det är så domstolen ser på det.

Och till syvende och sist så är det egentligen endast deras synpunkt som gäller. Vi ingenjörer kan vifta allt vi orkar, men det är domstolen som har sista ordet. Vi står till slut under deras domvärjo. Inte tvärtom. (Nåja, praktiken är inte riktigt så enkel, men det tål att påpekas.)

Vi vet ännu inte hur domstolen kommer att se på det här. Men det blir spännande att ta del av.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och Teslas laddare som också har reläer pss som Easee är ju tydligen godkända världen över, så konstruktionen som sådan är inte med automatik förkastlig.
Det är ju tvärtom en föredömlig lösning så mycket bättre att det blir löjligt att jämföra med tex boxar med shuntutlöst MCB för kombinerat jordfels och överströmskydd. Föralldel även jämfört med random formellt korrekt JFB.

Synd att det går både kommersiellt och som hjälp i det spåret formellt troll i frågan.
 
I Easee fall är det teoretiskt. De ända de måste göra är att visa upp alla dokument som efterfrågas. De är inga hemligheter vilka dokument som krävs Eftersom de har gjort alla test som krävs så...
Ibland får jag för att de inte gjort sin läxa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det skulle jag säga att den är. Den är konstruerad för att klara av att vara lastbrytare och har en kraftigare fjäder som ger kraft åt bryt-mekaniken. Det saknar ett litet relä.
De va de jag misstänkte
 
TRJBerg
Det största problemet med Easee verkar vara att tillverkaren är lite osorterad i huvudet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.