16 229 läst · 141 svar
16k läst
141 svar
Hur får jag hjälp med vildsvinen i min trädgård? Hela 2000m2
Just det, Sverige är större än ditt hörn av världen, och det finns gott om folk som har inställningen att det vilt som finns i naturen, ska finnas där på naturens villkor, både avseende foder och avseende predatorer.Nissens skrev:På dina marker kanske, men inte där jag jagar. De börjar dyka upp i skogen nu i skördetider.
Som sagt, Sverige är betydligt större än dutt län och viltet är olika också. Där jag är kryllar det av rådjur, både i skogen, på fälten och i trädgårdarna.
I Polen tex har vildsvin och varh levt sida vid sida i många generationer. Vildsvinen är för farliga för vargarna för att de skall ta tillräckligt många vildsvin så att stammen påverkas.
Hos dig är det kanske så, med extremt stora dovpopulationer, hos mig har rådjuren blivit mer nattaktiva.
Varg är ett av skälen till att jag inte skaffar jakthund igen.
Räven tar även rådjurskiden, kanske därför ni inte har kvar rådjuren.
Nja, det verkar vara stora skillnader även på dina och mina domäner, och jag bor långt söder om dalälven.
Generöst. 😊
I regel är predatorjakt, något som bedrivs "bara för att", och ofta av äldre jägare som indoktrinerats att hata predatorer.
Önskan att ha mer vilt att jaga, brukar följas av eftertanken, när man fått upp stammarna så mycket att det är mer problem än nöje.
Du vägrar tro att Dovhjorten tränger undan annat vilt. Du har helt enkelt fel, och är ett offer för jägarorganisationernas propaganda.
Varför skulle vi vilja ha rådjur menar du?
De är korkade djur utan trafikvett, hjortarna står och spanar höger och vänster längs vägen och går inte över förrän det är slut på bilar (för det mesta). Rådjur springer bara rätt ut utan att se sig för...Rådjur är dessutom inte så värst gott.
Varför skulle det vara ett problem räven tar rådjurskid? Vi vill ju inte ha så mycket av rådjur.
Varför skulle någon, förutom de som säljer dyra jakter, vilja ha megastora stammar med vilt?
Vare sig bönder, trädgårdsägare eller ens samhället i stort vill ha överdrivna viltstammar.
Under höst/vinter, så snittar just min kommun på en viltolycka per dygn, huvudsakligen med hjort. Det kostar pengar för räddningstjänsten, även om personskador är mer ovanliga vid krockar med hjort, det kostar besvär och krångel för bilägaren, och det belamrar verkstäderna med viltskadade bilar, samt bidrar till höjda försäkringspremier.
Här kan man inte odla trädgårdsland utan att omge trädgårdslanden med ordentliga viltskyddande stängsel. Hjortarna sparkar t.o.m. upp potatisen ur potatislanden. Jag har själv stått och sett på.
30-40 hjortar gör snabbt slut på det som skulle blivit ett vinterförråd med potatis.
Det går inte att med framgång odla vare sig spannmål, raps eller ärt här längre- det har blivit väldigt chansartat. Hur många gånger har man inte sett på de fina fyllda axen av vete, havre eller korn, för att nästa dag mötas av ett fält med bara stråna kvar, när en hjortflock varit på besök.
Hjortarna äter också gärna odlad vall - jag har 30-50 % högre skörd på de ytor som är stängslade än på de som saknar stängsel.
Så här ska det inte vara. Det är väldigt dumt att släppa upp absurt stora viltstammar.
Var istället tacksam för de måttliga mängder vilt som finns i dina trakter.
Ja, sådana har funnits länge. Har någon sagt något annat?S skogaliten skrev:
Jaså, hur kom du fram till det? Jag hatar definitivt inte predatorer, men jag förstår tex kopplingen mellan för stor rävstam och att rågetterna går utan kid. Då är det dags att minska rävstammen. Det verkar du ha missat helt.S skogaliten skrev:
Vem är det du beskriver nu? Är det så i Skåne? Jag känner inte igen det.S skogaliten skrev:
Struntprat, jag beskriver vad jag själv sett på de marker jag jagar på. Jag känner både viltet och markerna där utan och innan. Det har inget med någon propaganfda att göra, min känsla är att du är fullproppad med propagandea, varifrån den kommer och vad syftet är är väldigt oklart.S skogaliten skrev:
För att de ingår i Sveriges fauna?S skogaliten skrev:
Det är inte många djur som har trafikvett, jag har haft både dov och rå framför bilen så ni har väl lärt upp era dov bättre i Skåne. Vad som är gott och inte är en smaksak, många tycker definitivt inte som du. Alla tycker säkert inte som jag heller.S skogaliten skrev:
Vilka vi?S skogaliten skrev:
Jag tycker att inget djur som ingår i Sveriges fauna skall utrotas. Inget skall dominera heller så som ni verkar ha det med dov.
Jag känner inte till någon som vill det.S skogaliten skrev:
Inte många dom har det. Möjligen ni i Skåne då.S skogaliten skrev:
Du sade ju nyss att de hade trafikvett?S skogaliten skrev:
Ja, men vi kan ju inte utrota viltet för det.S skogaliten skrev:
Då är vildsvinen mycket värre. Men ni har ju för stora dovstammar säger du, så ni får väl jaga bättre. Kanske skulle ni ha mer rådjur istället, de är beskedligare.S skogaliten skrev:
Som sagt, ni jagar för dåligt.S skogaliten skrev:
Jaga mer så att ni får ner stammen tänker jag. Det är ju ingen licensjakt på dom så det är bara att panga på.S skogaliten skrev:
Som sagt…S skogaliten skrev:
Ta ner dom då.S skogaliten skrev:
Det är normala stammar där jag jagar tycker jag. Mycket beror ju på hur man förvaltar viltet också.S skogaliten skrev:
A Abies koreana skrev:
Bra där Mikko58 👍 att du fattade poängen om det jag skriv 😄Anneli Wirdby skrev:
Mitt slut poäng var och är;
- Gör likadant som Tivedens gamla Idrottsplats i Åboholm, som använder låga el-stängsel.
Skit vilda vildsvinen sticker iväg, när el-chocken kommer genom alla stöttar vildsvinet och vildsvinen får. Glöm inte att dem är dumma korkade, som kommer tillbaka och försöker på nytt. Dem kan även försvinna ett tag, men ...
Vildsvinen tillhör definivt de mest intelligenta vilda djuren i Sverige. Möjligen kan lo och björn vara i närheten, men är osäker på det.Anneli Wirdby skrev:
Jag vet inte vad det är du inte förstår:Nissens skrev:Ja, sådana har funnits länge. Har någon sagt något annat?
Jaså, hur kom du fram till det? Jag hatar definitivt inte predatorer, men jag förstår tex kopplingen mellan för stor rävstam och att rågetterna går utan kid. Då är det dags att minska rävstammen. Det verkar du ha missat helt.
Vem är det du beskriver nu? Är det så i Skåne? Jag känner inte igen det.
Struntprat, jag beskriver vad jag själv sett på de marker jag jagar på. Jag känner både viltet och markerna där utan och innan. Det har inget med någon propaganfda att göra, min känsla är att du är fullproppad med propagandea, varifrån den kommer och vad syftet är är väldigt oklart.
För att de ingår i Sveriges fauna?
Det är inte många djur som har trafikvett, jag har haft både dov och rå framför bilen så ni har väl lärt upp era dov bättre i Skåne. Vad som är gott och inte är en smaksak, många tycker definitivt inte som du. Alla tycker säkert inte som jag heller.
Vilka vi?
Jag tycker att inget djur som ingår i Sveriges fauna skall utrotas. Inget skall dominera heller så som ni verkar ha det med dov.
Jag känner inte till någon som vill det.
Inte många dom har det. Möjligen ni i Skåne då.
Du sade ju nyss att de hade trafikvett?
Ja, men vi kan ju inte utrota viltet för det.
Då är vildsvinen mycket värre. Men ni har ju för stora dovstammar säger du, så ni får väl jaga bättre. Kanske skulle ni ha mer rådjur istället, de är beskedligare.
Som sagt, ni jagar för dåligt.
Jaga mer så att ni får ner stammen tänker jag. Det är ju ingen licensjakt på dom så det är bara att panga på.
Som sagt…
Ta ner dom då.
Det är normala stammar där jag jagar tycker jag. Mycket beror ju på hur man förvaltar viltet också.
Med gods som fodrar och föder upp frilevande dovhjort med stora mängder ensilage, så hjälper det inte att jaga på ett mer normalt sätt för att dämpa stammarna.
Det måste till ett totalt utfodringsförbud.
Det är inte "egna" dovhjortar som orsakar problemen, eller att det jagas för lite, utan att överlevnadsnivån blir onaturligt hög, när godsen vill blåsa upp stammarna så att det blir lätt att skjuta på säljjakterna. Godsens dovhjortar sprider sig runt om.
Jag tror att det vore bra för dig att lyfta blicken ett uns, och inse att det inte är så enkelt att dämpa stammar, när det är tillåtet att blåsa på med utfodring för att dra upp stammarna.
Oavsett om det gäller dovhjort eller vildsvin.
Ett enkelt sätt vore att skapa regleringar runt säljjakter, så att lönsamheten minskar för godsen. Då blir det inte lika intressant att fodra längre.
Dovhjort har trafikvett i så måtto, att de faktiskt hejdar sig och ser sig om invid vägkanten.
Men det gäller att bilister också har "viltvett" - när man ser en grupp dovhjort på avstånd får man dämpa farten helt enkelt och vara observant, om gruppen börjar röra på sig. En eftersläntrare eller att gruppen skräms av något, kan göra att de börjar röra sig.
Den som har mycket dovhjort runt sig, kan lära sig att läsa av hur de fungerar, det gör jakt framgångsrik också.
De "lysmaskar" till helljus som är standard på vanliga bilar lyser inte tillräckligt långt för att man ska få möjlighet att observera dovhjortsgrupperna.
Det behövs extraljus/ledramp som ger fjärrljus för att se viltet, och visst mått av observationsförmåga hos förarna.
Vi har två riksvägar som löper genom kommunen, det är på dessa som de flesta viltolyckorna sker. Det är gott om folk på genomresa, som struntar i varningsskyltar för vilt, och som har usla lysen...
Men det gäller att bilister också har "viltvett" - när man ser en grupp dovhjort på avstånd får man dämpa farten helt enkelt och vara observant, om gruppen börjar röra på sig. En eftersläntrare eller att gruppen skräms av något, kan göra att de börjar röra sig.
Den som har mycket dovhjort runt sig, kan lära sig att läsa av hur de fungerar, det gör jakt framgångsrik också.
De "lysmaskar" till helljus som är standard på vanliga bilar lyser inte tillräckligt långt för att man ska få möjlighet att observera dovhjortsgrupperna.
Det behövs extraljus/ledramp som ger fjärrljus för att se viltet, och visst mått av observationsförmåga hos förarna.
Vi har två riksvägar som löper genom kommunen, det är på dessa som de flesta viltolyckorna sker. Det är gott om folk på genomresa, som struntar i varningsskyltar för vilt, och som har usla lysen...
Jag bor nära ett naturreservat där det set ut som om någon har gått med jordfräs runt alla ekar och hasselbuskar. På sommarstället har jag också ek och hassel men till min stora förvåning får de vara i fred, där är tydligen gräsrötterna mer intressanta.Tokslut skrev:
Det måste ju vara en värdefull extrainkomst att sälja köttet till ett slakteri? Om jag förstått rätt får du skjuta hur många du vill av kronhjort och dovhjort?S skogaliten skrev:
Normal älskar vildsvin ekollon. Förra året var ett ekollonår vilket märktes på att vildsvinen besökte åtlarna mindre för att de hittade ekollon lite överallt.Skärkarl skrev:
Det är väl självklart att dtammarna minskar om du skjuter av fler djur? Öka jakttrycket helt enkelt.S skogaliten skrev:
Det måste det väl inte. Det är ju fri jakt på dov, det är ingen licensjakt.S skogaliten skrev:
Men du får väl jaga på markerna de går på?S skogaliten skrev:
Ingen har väl sagt att det måste vara enkelt, men du har ju själv sagt att det är väldigt lätt att fälla dov. Men det är det alltså inte?S skogaliten skrev:
Mnja, vildsvinsstammen sjunker hela tiden nu. Sannolikt pga jakttrycket.S skogaliten skrev:
Som sagt, öka jakttrycket. Det där metöd utfodringar är nog ett lokalt problem i Skåne.S skogaliten skrev:
Nej, inte fritt att skjuta Kronhjort. Men hur mycket som helst av Dovhjort och gris.M Mikko58 skrev:
Den extrainkomsten är peanuts jämfört med inkomsterna (eller snarast omsättningen) i jordbruksverksamheten. Mycket jobb för lite pengar.
Jag får 80-90 kr/kg för tamdjurskött, vet inte om jag vill byta ut det mot i bästa fall 30 kr/kg för dovhjortskött.
Jag lever på jordbruk.
Du verkar inte fatta: om vi skulle skjuta, låt säga en en hel flock på 50 hjortar vid ett och samma tillfälle, så kommer det direkt 50 st nya hjortar in från godsens marker.Nissens skrev:Det är väl självklart att dtammarna minskar om du skjuter av fler djur? Öka jakttrycket helt enkelt.
Det måste det väl inte. Det är ju fri jakt på dov, det är ingen licensjakt.
Men du får väl jaga på markerna de går på?
Ingen har väl sagt att det måste vara enkelt, men du har ju själv sagt att det är väldigt lätt att fälla dov. Men det är det alltså inte?
Mnja, vildsvinsstammen sjunker hela tiden nu. Sannolikt pga jakttrycket.
Som sagt, öka jakttrycket. Det där metöd utfodringar är nog ett lokalt problem i Skåne.
Har du sett bilder från savannen i Afrika, med stora flockar med Sebror, Antiloper, bufflar med mera?
Så ser det ut häromkring om man åker längs med valfri större eller mindre väg: titta höger: en flock hjort, titta vänster: nästa flock hjort, åk en bit till, stanna en stund medan hjortarna går över vägen...
Och det är inte i Skåne, men väl i Götaland.
Du påstår att antalet dov är oändligt. Det måste du ju förstå själv inte stämmer.S skogaliten skrev:
Savannen är lite större än det området du pratar om, men i te ens där finns det oändligt med djur.S skogaliten skrev:
Jo, jag har förstått att ni har extremt stor stam med dovhjort. Men jag tror inte att det är olösligt - även om det kräver mycket jobb och tar tid.S skogaliten skrev:
Ok, hade för mig att det var Skåne du bodde i.S skogaliten skrev: