Nissens Nissens skrev:
Du påstår att antalet dov är oändligt. Det måste du ju förstå själv inte stämmer.

Savannen är lite större än det området du pratar om, men i te ens där finns det oändligt med djur.

Jo, jag har förstått att ni har extremt stor stam med dovhjort. Men jag tror inte att det är olösligt - även om det kräver mycket jobb och tar tid.

Ok, hade för mig att det var Skåne du bodde i.
Naturligtvis är ingen viltstam oändlig.

Men om jag har tillgång till några hundra hektar tillsammans med grannarna, och det finns åtskilliga kvadratmil runt om med samma extrema viltstammar, som byggs upp av godsen (ja, plural), så kan inte ett fåtal jaktlag decimera stammarna.

Det enda som kan decimera stammarna till en rimlig nivå, är en kombination av jakt, och att man slutar med den massiva matningen.
 
Nissens
S skogaliten skrev:
Naturligtvis är ingen viltstam oändlig.

Men om jag har tillgång till några hundra hektar tillsammans med grannarna, och det finns åtskilliga kvadratmil runt om med samma extrema viltstammar, som byggs upp av godsen (ja, plural), så kan inte ett fåtal jaktlag decimera stammarna.

Det enda som kan decimera stammarna till en rimlig nivå, är en kombination av jakt, och att man slutar med den massiva matningen.
Låter som att du bestämt dig för att de måste minska utfodringen. Skjuts stammen ned så finns det ju inte så mycket att utfodra.

Är ni några stycken med mindre marker som gemensamt ökar avskjutningen så borde det ju påverka tänker jag.
 
A Anders_Nilsson skrev:
En kompis har sett vildsvin satsa fullt och braka igenom elstängsel när de verkligen är motiverade.
Jag har hört rådet att man därför ska ha relativt grov ståltråd i elstängsel mot svin. Lägsta tråden kan också behöva sitta rätt långt ned. En fackhandel för jordbruk borde kunna ge rekommendation om antal höjd och diameter på trådar. När det gäller elstängsel för utegående tamsvin har jag hört att de får så stor respekt för tråden att aggregatet kan stängas av efter några dagar, fast det är nog inte att rekommendera. Att de är känsliga lär åtminstone delvis ha att göra med att de är så korthåriga med får med tjock päls isoleras rätt bra och inte blir lika känsliga.
 
T
R Rejäl skrev:
Ni är bara avundsjuka då han fällde så många med sådan precision. En normal svensk jägare träffar knappt ett stillastående svin😉😂
Inte helt rättvist då det är inte helt lätt att träffa något med 2 promille i blodet.
 
  • Haha
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vildsvinen tillhör definivt de mest intelligenta vilda djuren i Sverige. Möjligen kan lo och björn vara i närheten, men är osäker på det.
Vildsvinen lär sej, att hålla sej borta från elstängslet. Precis som vår hund gjorde, när jag och min familj var och spelade fotboll på idrottsplatsen i Åboholm, Tiveden.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
P1 kultur kan garanterat driva bort svinen, fy fan vilken smörja som ingen klarar av.

Annars är det nog elstängsel eller ond bråd död som är effektivast.
Vad vore ett folk utan kultur???
 
T TH885 skrev:
Inte helt rättvist då det är inte helt lätt att träffa något med 2 promille i blodet.
Oj så dumt skrivet, var har du fått dom uppgifterna att svenska jägare har 2 promille i blodet när dom jagar?
 
G
K kentauren skrev:
Vad vore ett folk utan kultur???
Svara på det du, inget som jag skrivit något om.
 
Nissens Nissens skrev:
Vildsvin är svårjagade, och det kan komma nya efter hand.
Kan man skrämma bort dem genom att t.ex. sätta upp huvudena av skjutna fiender på pålar runt sin gräns? Lär ha använts och fungerat i vissa krig.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Svara på det du, inget som jag skrivit något om.
Och vad menar du med att ”P1 kultur kan driva bort svinen?
 
P
Nissens Nissens skrev:
Du verkar leva i en pseudovärld. Begriper du att det är mat du pratar om?
Vildsvinskött (i Sverige) innehåller ofta radioaktivt cesium och bör inte ätas alltför ofta, enligt Livsmedelsverket.
Nissens Nissens skrev:
Vildsvin är inte skadedjur. Vildsvin är ett vilt djur som hör hemma i den svenska faunan - precis som älgar, rävar och harar…
Det nuvarande beståndet härstammar troligen från rymlingar från ett hägn i Sörmland 1976. Vildsvin var då sedan yngre stenåldern utrotade i naturen Sverige.

Skadedjur brukar man oftast benämna djur som skadar mänsklig verksamhet. Vildsvin platsar i den definitionen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Fick inte bönder vara med? Fanns inte centerpartiet då?
Bönder? Centerpartiets väljare återfinns väl till största delen på Stureplan i Stockholm?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
B bossel51 skrev:
Hej vildsvinen gräver upp min trädgård och ängarna runt vårt hus, buskar och träd förstörs. De gräver upp stora stenar, som jag av egen kraft inte kan lyfta bort, gräsmattan är uppplöjd. Hur får man hjälp med detta?
Kanske en sån här rörelseaktiverad vattenspruta? Solcellsdriven.

Om det inte fungerar med vatten får man väl ladda med något kraftigare.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Är ni några stycken med mindre marker som gemensamt ökar avskjutningen så borde det ju påverka tänker jag.
Det blir en slags kapprustning mellan de som vill minska stammen och de som vill öka den.
 
Nissens
P pmd skrev:
Det blir en slags kapprustning mellan de som vill minska stammen och de som vill öka den.
Ja, men det är ju fullt lagligt att skjua av dom så länge man följer jakttabellen. Finns inga kvoter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.