Rekommenderar alla att ta jägareexamen, oavsett om man tänker vara aktiv jägare eller ej. Extremt bra grundkurs i hur det funkar i våra ekologiska system, biotoper.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du påstår alltså att älgstammen konkurreras ut av bl.a vildsvin, dovhjort och mufflonfår???
Inget av de djuren konkurrerar med älgen. Antar att du skämtar, om inte så får du öäsa på bättre…
Det som tar ordentligt på älgstammen är förutom jakten självklart vargen. Ett vargreviir tar en älg i veckan, alltså ca 50 älgar per år.

Sedan finns det tecken som tyder på att älgstammen lider av klimatförändringarna också.

Ett råd till dig är att inte sprida en massa påhitt som om de vore fakta…

Herregud. Du har ingen aning om vad du pratar om. Av den tid en jägare lägger ned på jakt get 95% av tiden inget kött i frysboxen.
Det märks verkligen att du inte vet något om det du skriver om.

Vet du om att staten och kyrkan tillhör de största skogsägarna? Tror du på riktigtvatt de vill ”blådsa upp” viltstammarna? Vet du ens något om hur ett ÄSK fungerar?

Vilket vilt tänker du på? Varg? Älg? Dov? Björn? Fria fantasier….

Har du någon aning om hur stort Sverige är? Hur mycket vildsvin och hjortar tror du det finns i den norra halvan av Sverige??? 😂😂
Jag vet att Dovhjort och vildsvin tränger undan älgen. Så är det i min skog i varje fall. Vi har heller inga rådjur kvar, men varje dag så kan jag se några hundra hjortar, om jag rör mig inom en mils omkrets från gården.

Att det inte finns något värst med med vildsvin och Dovhjort "norr om Dalälven" är ointressant. Vi som bor söder därom, lider av viltet. De enda som inte har problem med de stora viltstammarna är de som tjänar pengar på säljjakter.
Vare sig staten (Sveaskog och naturreservat/nationalparker) eller kyrkan är kända för att på spekulation massutfodra vilt.

Den sortens argument brukar kallas för "whataboutism", eller möjligen enklare uttryckt: "spik i foten"-argument.

Att jägarorganisationerna sprider myter om i synnerhet dovhjort och vildsvin, och de arternas levnadssätt är väldigt tydligt.

I min del av Sverige, så har vi extremt täta stammar med Dovhjort, Dovhjort som förekommer i alla sorters biotoper, bara de inte är alltför blöta. De finns i skogen, lika gärna i barrskog som i lövskog, de finns i halvöppet landskap, och på åkrar och betesmarker som inte är stängslade med minst ca 135 cm höga elstängsel.

I senaste Land Lantbruk, Skogsland, kunde man läsa en naiv artikel på mittuppslaget om ett gods som satt i system att fodra viltet med ett tusental ensilagebalar varje år, för att kunna sälja jakt, där man i stort sett är garanterad att fälla något.
Så vadå inte fodrar?
I artikeln påstår de att de fodrar för att dra undan viltet från skogen och jordbruket, men det är inte sant, deras skog är full med dovhjort och gris, och åker man genom deras jordbruksmarker så snaskar dovhjortsflockar om 50-150 djur härligt spannmål för fulla muggar.
De här täta stammarna skulle inte förekomma utan utfodring.

Om du måste lägga 95% av din tid på att gå lottlös från jakt, så har du helt enkelt inte jagat i de områden av Östergötland, Sörmland eller Skåne som har de här extrema viltstammarna.

Här är det bara att smyga ut med bössan på rätt ställen, och vänta en stund så kommer hjorten. Dovhjort jagas effektivast med vakjakt och smygjakt, om man släpper en hund, och tror att det ska funka som med rådjur, är man fel ute. Dovhjorten försvinner om man använder hund. Hunden får man ha till eventuellt eftersök.

Vi skjuter ett tjugo-trettio dovhjort under ordinarie säsong varje år, och ett tiotal grisar på vår gård. Detta utan att anstränga oss, vi har mer hjort än gris, främst för att vi har elstängsel runt ca 35 hektar betesmark och en del åker, vilket grisen skyr. Numera så har vi ett slags "permanent skyddsjakt" på dovhjort året om i området.
Trots rejäl avskjutning varje år, så blir inte stammarna mindre, det fyller på från godsens uppfödning.

Älg ser vi knappt, rådjuren är borta.

Ja, jag jagar på egen mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Rekommenderar alla att ta jägareexamen, oavsett om man tänker vara aktiv jägare eller ej. Extremt bra grundkurs i hur det funkar i våra ekologiska system, biotoper.
Jo du delvis, i synnerhet delen om s.k. viltvård.

När jag tog jägarexamen för ett tiotal år sedan (kvällskurs med många träffar), så diskuterades aldrig hur man ser tecken på att viltet är i balans med den naturliga födotillgången, det diskuterades mest vilka åtgärder man kan göra för att det ska finnas mer vilt...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Just balansen i biotoperna var en de största behållningarna från min kurs, bedrevs som en rätt utdragen studiecirkel över ett halvår typ men bra att man fick litet tid att fundera mellan varven så man kan få en vettig diskussion under kursen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Just balansen i biotoperna var en de största behållningarna från min kurs, bedrevs som en rätt utdragen studiecirkel över ett halvår typ men bra att man fick litet tid att fundera mellan varven så man kan få en vettig diskussion under kursen.
Ja, "min" studiecirkel var också lång, den började under höstterminen, och pågick till våren, när en "skjutkurs" i studiecirkelform tog vid, och vi fick både ordentlig instruktion, rejält med övning, och när det var dags "skjuta upp".
 
Det jag ville ha sagt med detta med jägarexamen är att det oftast ger ett mycket bra perspektiv för att förstå balansen i vår natur, mellan rovdjur, klövvilt, etc.
 
Nissens
S skogaliten skrev:
Jag vet att Dovhjort och vildsvin tränger undan älgen. Så är det i min skog i varje fall. Vi har heller inga rådjur kvar, men varje dag så kan jag se några hundra hjortar, om jag rör mig inom en mils omkrets från gården.
Att älgstammen totalt sett minskar beror inte på dov.
S skogaliten skrev:
Att det inte finns något värst med med vildsvin och Dovhjort "norr om Dalälven" är ointressant.
Det är inte ointressant för de som bor norr om dalälven…
S skogaliten skrev:
Vi som bor söder därom, lider av viltet. De enda som inte har problem med de stora viltstammarna är de som tjänar pengar på säljjakter.
Jag bor söder därom och lider inte av viltet, kan bero på att det är skogsfastigheter jag äger.
S skogaliten skrev:
Vare sig staten (Sveaskog och naturreservat/nationalparker) eller kyrkan är kända för att på spekulation massutfodra vilt.
Det är ju det jag menar. Det var inte jag som påstod att dd stora fastighetsägarna ”blåser upp” viltstammarna. Det är en befängd tanke.
S skogaliten skrev:
Den sortens argument brukar kallas för "whataboutism", eller möjligen enklare uttryckt: "spik i foten"-argument.
?
S skogaliten skrev:
Att jägarorganisationerna sprider myter om i synnerhet dovhjort och vildsvin, och de arternas levnadssätt är väldigt tydligt.
Vad är det de säger menar du?
S skogaliten skrev:
I min del av Sverige, så har vi extremt täta stammar med Dovhjort, Dovhjort som förekommer i alla sorters biotoper, bara de inte är alltför blöta. De finns i skogen, lika gärna i barrskog som i lövskog, de finns i halvöppet landskap, och på åkrar och betesmarker som inte är stängslade med minst ca 135 cm höga elstängsel.
Ja, de rör sig olika under olika delar av året. Jag har dom i skogen mest under vinterhalvåret.
S skogaliten skrev:
I senaste Land Lantbruk, Skogsland, kunde man läsa en naiv artikel på mittuppslaget om ett gods som satt i system att fodra viltet med ett tusental ensilagebalar varje år, för att kunna sälja jakt, där man i stort sett är garanterad att fälla något.
Så vadå inte fodrar?
Ja, säljer man jakt är inte det så konstigt, men de största fastighetsägarna som staten och kyrkan ägnar sig knappast åt det.
S skogaliten skrev:
I artikeln påstår de att de fodrar för att dra undan viltet från skogen och jordbruket, men det är inte sant, deras skog är full med dovhjort och gris, och åker man genom deras jordbruksmarker så snaskar dovhjortsflockar om 50-150 djur härligt spannmål för fulla muggar.
De här täta stammarna skulle inte förekomma utan utfodring.
Självklar gör de så när de säljer jakt…
S skogaliten skrev:
Om du måste lägga 95% av din tid på att gå lottlös från jakt, så har du helt enkelt inte jagat i de områden av Östergötland, Sörmland eller Skåne som har de här extrema viltstammarna.
Jag har varit på harjakt i Skåne, men det de håller på med där kallar jag inte jakt, det är mer avskjutning. Det är absolut inte representativt för resten av Sverige.
S skogaliten skrev:
Här är det bara att smyga ut med bössan på rätt ställen, och vänta en stund så kommer hjorten. Dovhjort jagas effektivast med vakjakt och smygjakt, om man släpper en hund, och tror att det ska funka som med rådjur, är man fel ute. Dovhjorten försvinner om man använder hund. Hunden får man ha till eventuellt eftersök.
Ok, kan stämma, jag har bara jagat dov på vakjakt. Men jag har ingen extrem stam.
S skogaliten skrev:
Vi skjuter ett tjugo-trettio dovhjort under ordinarie säsong varje år, och ett tiotal grisar på vår gård. Detta utan att anstränga oss, vi har mer hjort än gris, främst för att vi har elstängsel runt ca 35 hektar betesmark och en del åker, vilket grisen skyr. Numera så har vi ett slags "permanent skyddsjakt" på dovhjort året om i området.
Trots rejäl avskjutning varje år, så blir inte stammarna mindre, det fyller på från godsens uppfödning.
Ja, det låter extremt…
S skogaliten skrev:
Älg ser vi knappt, rådjuren är borta.

Ja, jag jagar på egen mark.
Du skall nog kolla upp lite hur det är utanför din mark. Att älgstammen minskar beror inte på dovhjort eller vildsvin, det beror på helt andra saker. Rådjur kan försvinna lokalt av många anledningar. Har man tex mycket räv så tar de många kid och med tiden försvinner rådjuren då. Lodjur kan ta styggt på rådjursstammen, likaså hårda vintrar.

På mina marker i västsverige har jag både dov, rådjur, älg och vildsvin. De enda som påverkar varann lite är dov och rådjur, men de skyr inte varann utan rådjuren verkar bli mer nattaktiva när det finns dov.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Vi skjuter ett tjugo-trettio dovhjort under ordinarie säsong varje år, och ett tiotal grisar på vår gård. Detta utan att anstränga oss, vi har mer hjort än gris, främst för att vi har elstängsel runt ca 35 hektar betesmark och en del åker, vilket grisen skyr. Numera så har vi ett slags "permanent skyddsjakt" på dovhjort året om i området.
Trots rejäl avskjutning varje år, så blir inte stammarna mindre, det fyller på från godsens uppfödning
Det måste väl bli en rejäl extra inkomst på köttet ?
 
Om vi ska återgå till frågan "Hur får jag hjälp med vildsvinen i min trädgård?" så är mitt enkla tips att strö ut peppar. Förra vintern såg jag till min sommarstuga ungefär var tredje vecka och tre gånger i rad hade vildsvinen varit framme och bökat allt djupare spår i gräsmattan. Sedan hittade jag ett tips från en erfaren viltvårdare om just peppar. Jag köpte ett kilo svartpeppar och strödde ut och efter det fick gräsmattan vara i fred. Jag har bättrat på kryddningen några gånger och i vintras nöjde sig svinen med att böka på andra ställen på tomten och lite i kanten av gräsmattan. Det kan självklart vara en ren slump, men å andra sidan är det här mycket billigare och enklare än att sätta upp elstängsel.

Så kallade "invandrarbutiker" har ofta kryddor i stora förpackningar, t ex har jag köpt påsar med 400 gram grovmald svartpeppar för 60 kr och 250 gram chili flakes för 45 kr. Jag har hällt över kryddorna i gamla ketchupflaskor för att enklare kunna strö ut dem hyfsat jämnt över gräsmattan.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Ekollon ska de tydligen gilla också, så har ni ekar på tomten så städa undan ollonen ;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ang trådrubriken.

Vart vänder sig TS för att få rejält hjälp?

Naturvårdsverket?
 
B bossel51 skrev:
Hej vildsvinen gräver upp min trädgård och ängarna runt vårt hus, buskar och träd förstörs. De gräver upp stora stenar, som jag av egen kraft inte kan lyfta bort, gräsmattan är uppplöjd. Hur får man hjälp med detta?
Varg
 
Nissens
K kentauren skrev:
Varg
Varg påverkar inte vildsvinsstammen märkbart…
 
Nissens Nissens skrev:
Att älgstammen totalt sett minskar beror inte på dov.

Det är inte ointressant för de som bor norr om dalälven…

Jag bor söder därom och lider inte av viltet, kan bero på att det är skogsfastigheter jag äger.

Det är ju det jag menar. Det var inte jag som påstod att dd stora fastighetsägarna ”blåser upp” viltstammarna. Det är en befängd tanke.

?

Vad är det de säger menar du?

Ja, de rör sig olika under olika delar av året. Jag har dom i skogen mest under vinterhalvåret.

Ja, säljer man jakt är inte det så konstigt, men de största fastighetsägarna som staten och kyrkan ägnar sig knappast åt det.

Självklar gör de så när de säljer jakt…

Jag har varit på harjakt i Skåne, men det de håller på med där kallar jag inte jakt, det är mer avskjutning. Det är absolut inte representativt för resten av Sverige.

Ok, kan stämma, jag har bara jagat dov på vakjakt. Men jag har ingen extrem stam.

Ja, det låter extremt…

Du skall nog kolla upp lite hur det är utanför din mark. Att älgstammen minskar beror inte på dovhjort eller vildsvin, det beror på helt andra saker. Rådjur kan försvinna lokalt av många anledningar. Har man tex mycket räv så tar de många kid och med tiden försvinner rådjuren då. Lodjur kan ta styggt på rådjursstammen, likaså hårda vintrar.

På mina marker i västsverige har jag både dov, rådjur, älg och vildsvin. De enda som påverkar varann lite är dov och rådjur, men de skyr inte varann utan rådjuren verkar bli mer nattaktiva när det finns dov.
Dovhjorten finns i skogen året om. Och på fälten, och allt där emellan.

Som förtroendevald så har jag bra koll på hur det ser ut med viltet i hela mitt län. Rådjur är det numera rätt skralt med. Men det finns så in i helvete mycket dovhjort.

Den största bullshiten som kommer från jägarorganisationerna, är att vargen inte skulle jaga och äta vildsvin. Vad tror du att vargen äter där det inte finns älg, och det finns svaga hjortstammar men massor med vildsvin, i Tyskland eller Belgien t.ex., där det finns gott om varg?

Rådjur och älg trängs bort av Dovhjort. Åtminstone när medelstorleken på flockarna är 40-50 djur, både herrklubbarna, och grupperna med damer med kalv.

Jag bor i gränslandet mellan två vargrevir, och med ett tredje något längre bort.
Vi har tur, för de vargar som finns här närmast, är inte så intresserade av tamdjur - kanske för att vi haft reviren ett tag och hunnit anpassa oss till att ha "bra stängsel".

Det är vi faktiskt rätt tacksamma för, eftersom det hjälper en del mot hjortplågan. Vi skulle heller aldrig komma på tanken att jaga räv, varje hjortkalv som inte uppnår vuxen ålder är en fördel.

De som "bor norr om Dalälven" har sina problem, med vilt eller brist på vilt. De får de gärna diskutera, jag har föga att tillföra där.

Personligen tjänar jag inte på hjortköttet. Jag är med och jagar några gånger på den egna marken, har tyvärr inte tid för mer, och tar då någon hjort eller två till frysboxen. Jag har istället ett avtal med två grannar som saknar större egen jaktmark: Om de skjuter minst 10 hjortar och fem vildsvin under året, så jagar de gratis, och får sälja köttet som de vill och ta inkomsten för allt de skjuter.
 
Nissens
S skogaliten skrev:
Dovhjorten finns i skogen året om. Och på fälten, och allt där emellan.
På dina marker kanske, men inte där jag jagar. De börjar dyka upp i skogen nu i skördetider.
S skogaliten skrev:
Som förtroendevald så har jag bra koll på hur det ser ut med viltet i hela mitt län. Rådjur är det numera rätt skralt med. Men det finns så in i helvete mycket dovhjort.
Som sagt, Sverige är betydligt större än dutt län och viltet är olika också. Där jag är kryllar det av rådjur, både i skogen, på fälten och i trädgårdarna.
S skogaliten skrev:
Den största bullshiten som kommer från jägarorganisationerna, är att vargen inte skulle jaga och äta vildsvin. Vad tror du att vargen äter där det inte finns älg, och det finns svaga hjortstammar men massor med vildsvin, i Tyskland eller Belgien t.ex., där det finns gott om varg?
I Polen tex har vildsvin och varh levt sida vid sida i många generationer. Vildsvinen är för farliga för vargarna för att de skall ta tillräckligt många vildsvin så att stammen påverkas.
S skogaliten skrev:
Rådjur och älg trängs bort av Dovhjort. Åtminstone när medelstorleken på flockarna är 40-50 djur, både herrklubbarna, och grupperna med damer med kalv.
Hos dig är det kanske så, med extremt stora dovpopulationer, hos mig har rådjuren blivit mer nattaktiva.
S skogaliten skrev:
Jag bor i gränslandet mellan två vargrevir, och med ett tredje något längre bort.
Vi har tur, för de vargar som finns här närmast, är inte så intresserade av tamdjur - kanske för att vi haft reviren ett tag och hunnit anpassa oss till att ha "bra stängsel".
Varg är ett av skälen till att jag inte skaffar jakthund igen.
S skogaliten skrev:
Det är vi faktiskt rätt tacksamma för, eftersom det hjälper en del mot hjortplågan. Vi skulle heller aldrig komma på tanken att jaga räv, varje hjortkalv som inte uppnår vuxen ålder är en fördel.
Räven tar även rådjurskiden, kanske därför ni inte har kvar rådjuren.
S skogaliten skrev:
De som "bor norr om Dalälven" har sina problem, med vilt eller brist på vilt. De får de gärna diskutera, jag har föga att tillföra där.
Nja, det verkar vara stora skillnader även på dina och mina domäner, och jag bor långt söder om dalälven.
S skogaliten skrev:
Personligen tjänar jag inte på hjortköttet. Jag är med och jagar några gånger på den egna marken, har tyvärr inte tid för mer, och tar då någon hjort eller två till frysboxen. Jag har istället ett avtal med två grannar som saknar större egen jaktmark: Om de skjuter minst 10 hjortar och fem vildsvin under året, så jagar de gratis, och får sälja köttet som de vill och ta inkomsten för allt de skjuter.
Generöst. 😊
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.