Bästa svaret

1433 - 1415 = 18.
Jag tolkar dina anteckningar som att dina två trianglar har olika långa baser, en har 10 och en har 8 mm. Då stämmer längden på baserna överens med skillnaden mellan topp och bottenlängd.

Så du har en triangel med bas 10 höjd 185 som ska bli bas 10 höjd 205, samt en som har bas 8 höjd 185 som ska bli bas 8 höjd 205.

tan (V1)=185/10 => din tan vinkel i första fallet är 86,91.
tan (v2)= 185/8 => din tan vinkel i andra fallet är 87,52.

med hjälp av din vinkel v1 och v2 beräknar vi nya längden på dina baser som behövs för att inte ändra vinkel.
tan (86,91)=205/X => X=11,067
tan (87,52)=205/Y => Y= 8,878

Din nya längd blir 1415+11,067+8,878= 1434,945

A Afterquake skrev:
1433 - 1415 = 18.
Jag tolkar dina anteckningar som att dina två trianglar har olika långa baser, en har 10 och en har 8 mm. Då stämmer längden på baserna överens med skillnaden mellan topp och bottenlängd.

Så du har en triangel med bas 10 höjd 185 som ska bli bas 10 höjd 205, samt en som har bas 8 höjd 185 som ska bli bas 8 höjd 205.

tan (V1)=185/10 => din tan vinkel i första fallet är 86,91.
tan (v2)= 185/8 => din tan vinkel i andra fallet är 87,52.

med hjälp av din vinkel v1 och v2 beräknar vi nya längden på dina baser som behövs för att inte ändra vinkel.
tan (86,91)=205/X => X=11,067
tan (87,52)=205/Y => Y= 8,878

Din nya längd blir 1415+11,067+8,878= 1434,945
Och vad blir 1433 måttet? Alltså det längsta längdmåttet?
1415 måttet skall bestå nämligen.

Detta avser en fönsterbänk och jag vill bara veta vad det längsta måttet bli om jag lägger till 20mm överhäng på bänken.

Som jag skrev i absoluta slutet. Din nya totallängd blir 1435 ungefär. Alltså en förlängning med ca 2 mm

A Afterquake skrev:
Som jag skrev i absoluta slutet. Din nya totallängd blir 1435 ungefär. Alltså en förlängning med ca 2 mm
Ah OK! Tack

• Gilla
Afterquake
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Fick följande svar från en mattematiklärare...Kan du dementera detta med förklaring?
"Det handlar om likformighet.
205/185=1,108
1,108*1433= 1588"

Nya längdmåttet är alltså 1588 enlig henne...?

Tror du ser själv att det inte låter rimligt... ;)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Antingen har hon missförstått vad du vill göra eller så har vi gjort det.
Handritade geometriska figurer, möjligtvis träsnittsdelar, med angivna mått och uträkning i millimeter, på prickat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Likformigheten hon pratar om gäller för de två trianglarna separat.
Tittar vi på den till vänster gäller att förhållandet mellan samma ben i de båda trianglarna är detsamma. Kalla avståndet som jag noterat till 11,08 (det som är okänt i din frågeställning) för X. Vi får då att X/10 = 205/185, eller att X = 10*(205/185) = 11,08.

Hon har räknat på en triangel:
Bild av handritad geometrisk figur, triangulär form, matematiska beräkningar, proportionsutbyte.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Ok, då är det en del information som saknas.

Och förresten, låt inte internet lösa dina matteuppgifter! Be istället om tips på metoder.

Den uppgift du har fått är svar på är frågan om förhållandet mellan höjd och bottenlängs ska vara likvärdigt, hur lång måste bottenlängden vara om höjden ökar med 20 mm.

Jag vet inte vad din 10 och 8 ens har med saken att göra.

Hennes lösning 1,108*1433 multiplicerar din grundlängd 1415 med faktorn 1,108. Vilket den inte ska. För din grundlängd är ofrändrad oavsett höjdskillnaden.

Men visst. om du tar din utanföliggande bredd 18 *1,108 får du istället 19,944.
Vilket ju är ett betydligt enklare sätt att räkna fram att din längd har förlängts med 1,944 mm. Eller ca 2 mm

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror du ser själv att det inte låter rimligt... ;)
A Afterquake skrev:
Ok, då är det en del information som saknas.

Och förresten, låt inte internet lösa dina matteuppgifter! Be istället om tips på metoder.

Den uppgift du har fått är svar på är frågan om förhållandet mellan höjd och bottenlängs ska vara likvärdigt, hur lång måste bottenlängden vara om höjden ökar med 20 mm.

Jag vet inte vad din 10 och 8 ens har med saken att göra.
Måtten som är framtagna kommer ifrån en måttagning av en fönstersmyg, alltså måttet längst in i smygen och måttet längst ut på smygen. Men sen vill jag ha 20mm överhäng och behålla samma snedkapade vinkel, så efterfrågade lite guidning av en jag bekants mor som är mattelärare och sen via byggahus.se.
Rent logiskt, så är ju vinkeln primär. för att bänken skall passa smygen. Så din beräkning borde vara vägledande för mig.
Blev bara orolig när jag fick svar om att använda beräkningen för likformighet som jag inte riktigt greppar rent logiskt just nu.

Även om det såklart är superenkelt att räkna ut på penna och papper kan en snabb sketch i tex SketchUp göra det lite enklare att visualisera hur det blir..
Skärm med teknisk ritning, ett långsträckt rektangulärt objekt, måttsatt i millimeter, CAD-design.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Hennes lösning 1,108*1433 multiplicerar din grundlängd 1415 med faktorn 1,108. Vilket den inte ska. För din grundlängd är ofrändrad oavsett höjdskillnaden.

Men visst. om du tar din utanföliggande bredd 18 *1,108 får du istället 19,944.
Vilket ju är ett betydligt enklare sätt att räkna fram att din längd har förlängts med 1,944 mm. Eller ca 2 mm
Förstår,
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Även om det såklart är superenkelt att räkna ut på penna och papper kan en snabb sketch i tex SketchUp göra det lite enklare att visualisera hur det blir..
[bild]
Har bara bluebeam revu men behärskar inte programmet.

Tack samtliga för hjälpen!

SketchUp är gratis, går att rita i på nätet..

Chat GPT:

• Matematisk lösning på att hitta ny bas för en triangel med ökad höjd, använder typsnitt text.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.