M Malin165 skrev:
Vermilion,
Jag är mycket nyfiken på hur din gräsmatta har det i år - fortfarande inget klöver?
M.
Nope :D Visst har det börjat krypa in från grannarna en aning men i det stora hela är det som fanns totalt borta, har bara gräs kvar med något enstaka ogräs här och där. Samtliga maskrosor är även dom borta. Allt jag vela få bort försvann.
 
  • Gilla
Malin165
  • Laddar…
Kul! Bra att veta om det skulle behövas. Jag har en väldigt liten gräsmatta och vill såklart bara ha gräs i den. Nu finns lite klöver och annat som jag rycker manuellt.
Tack för svar!
M.
 
Blueline
Hej på er!
Tänkte beställa Dicotex från Tyskland. Har cirka 800kvm gräsmatta som på bara denna sommaren blivit överöst med klöver.

Ni som använt det, hur många liter behövs för 800kvm?

trevlig helg!
 
  • Arg
Magnus E K
  • Laddar…
Stickan56
Blueline Blueline skrev:
Hej på er!
Tänkte beställa Dicotex från Tyskland. Har cirka 800kvm gräsmatta som på bara denna sommaren blivit överöst med klöver.

Ni som använt det, hur många liter behövs för 800kvm?

trevlig helg!
0,8 liter

Stickan
 
Blueline
Stickan56 Stickan56 skrev:
0,8 liter

Stickan
tack, det svaret gick undan! 0,8 liter till 800 kvm alltså, det var ett drygt medel :cool:
 
Stickan56
Blueline Blueline skrev:
tack, det svaret gick undan! 0,8 liter till 800 kvm alltså, det var ett drygt medel :cool:
Läs i bifogade manualen.

Stickan
 
  • Gilla
Blueline
  • Laddar…
Blueline Blueline skrev:
tack, det svaret gick undan! 0,8 liter till 800 kvm alltså, det var ett drygt medel :cool:
Ja, det är väldigt drygt.
Man blandar i 1% i trycksprutan och sprutar bara där det behövs.
Jag har gjort av med 5dl på 3år 700kvm gräs.
 
Blueline
Tack! (y)

Någon som vet om man ska tänka annorlunda vid egen brunn? 100 meter djupborrad..
 
Blueline Blueline skrev:
Tack! (y)

Någon som vet om man ska tänka annorlunda vid egen brunn? 100 meter djupborrad..
Säkert ingen fara, MEN jag hade inte faktiskt inte lagt på något potentiellt giftigt där jag tar mitt vatten.
Nära odlingar hade jag varit försiktig också.
 
  • Gilla
Blueline
  • Laddar…
Stickan56
Blueline Blueline skrev:
Någon som vet om man ska tänka annorlunda vid egen brunn? 100 meter djupborrad..
Nej, det är inte rimligt att det skulle vara ett problem.
Det är för små mängder och barriären är för stor.
I så fall skulle regnvatten kunna föra med sig alla möjliga föroreningar från giftiga växter, fåglar som skiter på din gräsmatta etc.
Farorna ligger i din personliga hantering av produkten.

Stickan
 
Magnus E K
Klöver i gräsmattan är det som inte är ett problem.
 
Blueline
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nej, det är inte rimligt att det skulle vara ett problem.
Det är för små mängder och barriären är för stor.
I så fall skulle regnvatten kunna föra med sig alla möjliga föroreningar från giftiga växter, fåglar som skiter på din gräsmatta etc.

Stickan
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nej, det är inte rimligt att det skulle vara ett problem.
Det är för små mängder och barriären är för stor.
I så fall skulle regnvatten kunna föra med sig alla möjliga föroreningar från giftiga växter, fåglar som skiter på din gräsmatta etc.

Stickan

låter absolut rimligt! Känns inte som det borde leta sig 100 meter ner i berget och med så små längder.
Dock så kanske jag ska hålla avstånd från mina odlingar i pallkrage, känns mindre bra..
 
Blueline
Magnus E K Magnus E K skrev:
Klöver i gräsmattan är det som inte är ett problem.
i mitt fall är det inte bara klöver. Har sjuka mängder fibbla, jag svarar bara i en annans tråd om klöver.
 
Stickan56
Blueline Blueline skrev:
Dock så kanske jag ska hålla avstånd från mina odlingar i pallkrage, känns mindre bra
Det du skall se upp med är att inte spruta när det blåser, då kan det hamna där det inte var tänkt.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.