181 962 läst · 164 svar
182k läst
164 svar
Hur får jag bort mina klöver ur gräsmattan?
Är det?TomasJor skrev:
I din tabell står det ju 0,6% för "stänk" vilket antagligen åsyftar spruta.
Jag blandar 1% som det står på Agrarkings hemsida,
"Mit der Rückenspritze: 200 ml Dicotex in 20 l Wasser reichen für 200 m² bei max. 1 Anwendung 100 ml Dicotex in 10 l Wasser reichen für 100 m² bei max. 1 Anwendung 50 ml Dicotex in 5 l Wasser reichen für 50 m² bei max."
Enligt deras egen översatta bruksanvisning står det följande:
Schwedisch
Hej!
Här är en kort guide:
Ansökan tid:
Dicotex kan appliceras i gräsmattan under hela växtsäsongen (från april till september)
Effekt på våren:
Dicotex är särskilt bra för ogräs, som hösttider eller dockningsstugor på våren, eftersom växterna är fräscha och då särskilt känsliga.
Effekt på hösten:
Höstanvändningen fungerar särskilt bra med Wilder morot eller tusenskönor. Dessa växter är känsliga under hösten mot Dicotex.
Förberedelse och uppföljning:
Gräsmattan ska inte klippas i minst 4 dagar före och 4 dagar efter behandling så att tillräckligt med ogräs kan absorbera de aktiva ingredienserna.
dos:
Vattenburk (med hällfasthet): 10 ml Dicotex i 10 liter vatten är tillräckliga för varje 10 m2 gräsmatta. Med ryggsäckens spruta:
200 ml Dicotex i 20 liter vatten är tillräckliga för 200 m2 vid max. 1 ansökan
100 ml Dicotex i 10 liter vatten är tillräckliga för 100 m2 vid max. 1 ansökan
50 ml Dicotex i 5 liter vatten är tillräcklig för 50 m2 vid max. 1 ansökan
Så Peter har rätt, 10ml per 1liter vatten är nog en mer lagom blandning. Och då ska det räcka till 10m2 yta...
Schwedisch
Hej!
Här är en kort guide:
Ansökan tid:
Dicotex kan appliceras i gräsmattan under hela växtsäsongen (från april till september)
Effekt på våren:
Dicotex är särskilt bra för ogräs, som hösttider eller dockningsstugor på våren, eftersom växterna är fräscha och då särskilt känsliga.
Effekt på hösten:
Höstanvändningen fungerar särskilt bra med Wilder morot eller tusenskönor. Dessa växter är känsliga under hösten mot Dicotex.
Förberedelse och uppföljning:
Gräsmattan ska inte klippas i minst 4 dagar före och 4 dagar efter behandling så att tillräckligt med ogräs kan absorbera de aktiva ingredienserna.
dos:
Vattenburk (med hällfasthet): 10 ml Dicotex i 10 liter vatten är tillräckliga för varje 10 m2 gräsmatta. Med ryggsäckens spruta:
200 ml Dicotex i 20 liter vatten är tillräckliga för 200 m2 vid max. 1 ansökan
100 ml Dicotex i 10 liter vatten är tillräckliga för 100 m2 vid max. 1 ansökan
50 ml Dicotex i 5 liter vatten är tillräcklig för 50 m2 vid max. 1 ansökan
Så Peter har rätt, 10ml per 1liter vatten är nog en mer lagom blandning. Och då ska det räcka till 10m2 yta...
Så 10ggr starkare än jag tidigare använda, lol ok Ja det kan ja förklara det hela en hel del. Nu klippte frun gräsmattan i går så måste vänta några dagar igen Laddar upp bilder på den tyska texten på flaskan.
Hur pass länge måste man vänta innan man kan gå barfota på gräsmattan tro?
De jag kan gissa mig till från flaskan är 100ml/100m2 spritzen in 10l/100m2. Spritzen översätts till "stänk" men låter som spruta hehe
Hur pass länge måste man vänta innan man kan gå barfota på gräsmattan tro?
De jag kan gissa mig till från flaskan är 100ml/100m2 spritzen in 10l/100m2. Spritzen översätts till "stänk" men låter som spruta hehe
Liten update nu. I princip är all klöver borta + en massa annat ogräs. I princip är det bara gräs kvar Jag är SUPERNÖJD över resultatet.
Det tog faktiskt rätt länge innan det hände något. Det första tecknet på att den fungerade var att alla vita blommor slutade produceras och att gräset växte ifrån klövern.
Nästa tecken var att klövern började blekna en aning och kanterna på bladen såg brända ut.
Efter det så blev klövern bruna och krympte ihop så man knappt ser dom.
Vissa små fläckar måste jag behandla om men jag tvekar inte på att det kommer gå bra.
Nu när ogräset är dött så har de lämnat efter sig "döda" områden och måste sås om men OJ så nöjd jag är
Det tog faktiskt rätt länge innan det hände något. Det första tecknet på att den fungerade var att alla vita blommor slutade produceras och att gräset växte ifrån klövern.
Nästa tecken var att klövern började blekna en aning och kanterna på bladen såg brända ut.
Vissa små fläckar måste jag behandla om men jag tvekar inte på att det kommer gå bra.
Nu när ogräset är dött så har de lämnat efter sig "döda" områden och måste sås om men OJ så nöjd jag är
Hur gick det med kampen mot röllekan? Tog Disco't den med?Vermilion skrev:Liten update nu. I princip är all klöver borta + en massa annat ogräs. I princip är det bara gräs kvar Jag är SUPERNÖJD över resultatet.