C crazytok skrev:
Höstanvändningen fungerar särskilt bra med Wilder morot eller tusenskönor.
Morot??? :surprised:
 
nino nino skrev:
Topdress var får man tag på det ute i obygden? Jord blandat med lite sand?
Större coop brukar ha, men annars är det plantage du får vända dig till. Matjord fungerar även det men det blir inte lika bra och är inte lika lätt att jobba med.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det var här röllekan härjade som värst. Allt dog inte men bra mycket. Nu förstår ni bättre vad jag menar med allt allt ser svart ut.
 
  • Närbild på gräsmatta med skador från rölleka där delar ser brunt och dött ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med skadade och delvis döda områden orsakade av rölleka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino
  • Laddar…
All klöver dog så klart inte men det mesta. Är nöjd över hur det blev. Delar med mig av resultatet.
Jag ska topdressa och så nya frön på många ställen. Jag kommer även bespruta de envisaste områdena som fortfarande har små mängder klöver och rölleka kvar.

Länk till "före" bilderna

Första bilden är ett bra exempel vad medlet gör med klöver, MU HAHAHAHAHA!
 
  • Närbild av gräsmatta med döda klöverplantor bland levande gräs efter behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med områden där klöver dött, främst i mitten, med friskt gräs runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med områden där klöver och rölleka behandlats och avtar, i solljus och skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med fläckar där klöver dött, före topdressing och omplantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med fläckar där klöver dött efter behandling, planerat för topdressing och ny sådd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med delvis gles vegetation och synliga områden där klöver dött efter behandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Händer håller i en flaska med ogräsmedlet Dicotex medan tummarna visar uppåt genom rivna hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hoffret och 5 till
  • Laddar…
Ser lovande ut
 
Ser mycket bra ut, på med toppdress och lite frön så har du en underbart fin matta sedan!

Man borde nog beställa ett gäng flaskor att ha ståendes hemma, det är nog bara en tidsfråga innan dom begränsar importeringen av denna typen av produkter.... :)
 
Vart kan man köpa Dicotext billigast ? Tack för tipset. Ha det.
 
Jag hänger inte riktigt med på det här med spridningen av det.
Blanda ut med vatten i en tryckspruta? Men sen verkar ni försöka ta reda på hur stor yta ni kommer täcka beroende på hur snabbt ni går? Är det jättenoga? Kan man få en hyffsad steg-för-steg-beskrivning? :)
 
1. Mät upp en yta.
2. Väg dunken.
3. Sprid
4. Väg dunken.

(Vikt innan - Vikt efter) / Yta
 
Mjo, men det handlar bara om att få till rätt mängd blandning på gräset? Och är det relevanta då hur mycket Dicotext jag får ut per yta? Tänker om man kan blanda mer eller mindre koncentrerat beroende på vad ens uppmätta spridning blir? Eller ska jag anpassa min gånghastighet utifrån resultatet?
 
S spuun skrev:
Mjo, men det handlar bara om att få till rätt mängd blandning på gräset? Och är det relevanta då hur mycket Dicotext jag får ut per yta? Tänker om man kan blanda mer eller mindre koncentrerat beroende på vad ens uppmätta spridning blir? Eller ska jag anpassa min gånghastighet utifrån resultatet?
Blanda 1% , spruta på allt ogräs du ser, klart!
Behöver absolut inte göra det krångligare än så
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Blanda 1% , spruta på allt ogräs du ser, klart!
Behöver absolut inte göra det krångligare än så
Tack! Det jag tänkte också :) Mycket kan göras perfekt, men lagom räcker allt för ofta.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Sen när gräsmattan har tagit sig i år ska ni få en ny update hur det håller sig sommaren efter.
 
  • Gilla
Magnus Anundsson och 2 till
  • Laddar…
Vermilion,
Jag är mycket nyfiken på hur din gräsmatta har det i år - fortfarande inget klöver?
M.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.