Det är väl lite olika lagar. Vid nybygge så får du inget slutbevis om du har en trappa utan räcke.
Äger du ett hus med trappa som saknar räcke, så kan du bli ansvarig för olyckor som inträffar. Och i princip kan du nog åtalas för framkallande av fara eller liknande. Det duger inte att hävda att ”bara jag” vistas i huset. Det skall vara säkert även för ”objudna gäster” som polis, kronofogde, ambulanspersonal osv.
 
Om trappan är byggd innan föreskriften behöver man inte sätta nått räcke och man kan inte heller bli ansvarig för eventuella olyckor.

Huruvida man måste ersätta räcket eller ej ifall det går sönder vet jag inte men det krävs normalt sett inget bygglov för en trapp inomhus och då kan man väl bygga lite hur man vill.
Det är såklart skillnad om man bygger ett helt nytt hus där det krävs bygglov, handikappanpassat osv för att få bygga.
 
Men byggnadsåret kan nog spela in. Det var ju en olycka i Stockholm stadshus för några år sedan. En 5 åring som var med en guidad rundtur tog sig mellan två stolpar i räcket i ett trapphus och dog. Tror inte någon ansågs ”vållande”.
 
Snailman
Silly Bear Silly Bear skrev:
Visst vet du att Norrbotten hade lägst arbetslöshet i Sverige 2020
Det hjälper ju till att tex Malmö inte ligger där uppe. Misstänker att det inte bor så många personer där uppe som inte vill jobba.

Så om man vill jobba skulle jag gissa att det kanske är lättare här söderut, än i Norrbotten? Men söderut förstörs siffrorna av alla som inte vill jobba överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Fågelvägen och 2 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det hjälper ju till att tex Malmö inte ligger där uppe. Misstänker att det inte bor så många personer där uppe som inte vill jobba.

Så om man vill jobba skulle jag gissa att det kanske är lättare här söderut, än i Norrbotten? Men söderut förstörs siffrorna av alla som inte vill jobba överhuvudtaget.
här haglar fördomarna. Håll dom för dig själv du tack så slipper vi andra bli illamående. Tack på förhand.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Johannes Hultman och 21 till
  • Laddar…
Snailman
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
här haglar fördomarna. Håll dom för dig själv du tack så slipper vi andra bli illamående. Tack på förhand.
Jag beskriver verkligheten, tråkigt du är oförmögen att förstå det.
 
  • Gilla
Garningen och 5 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag beskriver verkligheten, tråkigt du är oförmögen att förstå det.
bott i malmös sämre områden i över 10 år. Aldrig träffat nån som inte vill arbeta. Milslånga köer till arbetsförmedlingen talar ju emot din ”verklighet” dessutom. Att SFI inte fungerar och många är utestängda från arbetslivet pga andra orsaker är ju inte detsamma som att de inte vill.
var har du för erfarenheter av malmö då, förutom flashback och din hemmasnickrade lilla verklighet??
 
  • Gilla
Mbridgestream och 18 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
bott i malmös sämre områden i över 10 år. Aldrig träffat nån som inte vill arbeta. Milslånga köer till arbetsförmedlingen talar ju emot din ”verklighet” dessutom. Att SFI inte fungerar och många är utestängda från arbetslivet pga andra orsaker är ju inte detsamma som att de inte vill.
var har du för erfarenheter av malmö då, förutom flashback och din hemmasnickrade lilla verklighet??
Även om jag inte skriver under på @Snailman s bild av Malmö, så lär vi väl inte dra alla SFI-lärare över en kam? Faktum är att om man klarat nivå D på SFI (vilket är den sista innan man går vidare till SAS (svenska som andraspråk)) så har man en svenska som motsvarar nivån ett barn som gått ut årskurs 6. Det är ytterst få 12-åringar som är anställningsbara...
 
  • Gilla
Garningen och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
M Micke_xyz skrev:
Nu är vi OT men...

Så när slutar den vara otillåten? Nån gång är den ju byggd.
Menar du att den är byggd före ett visst år? Jag tror dock inte det hjälper, kan barn vistas där (vilket de kan eftersom det inte är en arbetsplats) så ska trappan ha räcke. Det är i alla fall min tolkning men det kanske finns ett magiskt årtal, som med bilbälten i baksätet. (I det fallet tror jag dock lagen ser ut som den gör för att det är svårt att bygga om bilen).
Det finns inga skall i lagstiftningen såvitt jag vet... Bara bör.
Den enda gången som räcket är skall är när det är slutbesiktning.

Jag hoppas du har stänkskydd monterat till din spishäll. (Det är lika viktigt som att ledstången är på 90 cm)
 
Ytterliggare en tråd där TS inte får sympati för sitt gnäll och sedan lämnar tråden....
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ytterliggare en tråd där TS inte får sympati för sitt gnäll och sedan lämnar tråden....
Ja, det verkar som att TS även raderade sitt temporära konto…
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Det hjälper ju till att tex Malmö inte ligger där uppe. Misstänker att det inte bor så många personer där uppe som inte vill jobba.

Så om man vill jobba skulle jag gissa att det kanske är lättare här söderut, än i Norrbotten? Men söderut förstörs siffrorna av alla som inte vill jobba överhuvudtaget.
Anledningen till den låga arbetslösheten är inte att vi har fler som vill jobba här uppe utan att det finns fler jobb för tillfället. Gruvindustrin, batterifabriken, SSABs stålverk, byggsektorn. Alla anställer massor med nya medarbetare tack vare investeringar i klassen flera hundra miljarder.

I dagsläget har
Skåne 25 jobb utannonserade per 1000 inv i arbetsför ålder.
Norrbotten 39 jobb utannonserade per 1000 inv i arbetsför ålder.
Skellefteå kommun nästan 50 jobb per 1000 inv.
Stockholm ca 28 jobb per 1000 inv.

Det är alltså betydligt lättare att hitta jobb i Norrbotten/Västerbotten än i södra Sverige i dagsläget.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Snailman
D dennis_f skrev:
Anledningen till den låga arbetslösheten är inte att vi har fler som vill jobba här uppe utan att det finns fler jobb för tillfället. Gruvindustrin, batterifabriken, SSABs stålverk, byggsektorn. Alla anställer massor med nya medarbetare tack vare investeringar i klassen flera hundra miljarder.

I dagsläget har
Skåne 25 jobb utannonserade per 1000 inv i arbetsför ålder.
Norrbotten 39 jobb utannonserade per 1000 inv i arbetsför ålder.
Skellefteå kommun nästan 50 jobb per 1000 inv.
Stockholm ca 28 jobb per 1000 inv.

Det är alltså betydligt lättare att hitta jobb i Norrbotten/Västerbotten än i södra Sverige i dagsläget.

Det är möjligt att det är så nu, jag har en kompis som utbildade sig till civilingenjör i Luleå, när utbildningen var klar så sökte han jobb där, men det var ingen som ville anställa honom de anställde bara sådana som var från trakten och nu ville återvända dit efter att ha jobbat söderöver i ett antal år. Men det var ett antal decennier sedan.

Så varianter på det scenariot kan nog drabba personer som flyttar norrut och inte är från de trakterna.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det finns inga skall i lagstiftningen såvitt jag vet... Bara bör.
Den enda gången som räcket är skall är när det är slutbesiktning.

Jag hoppas du har stänkskydd monterat till din spishäll. (Det är lika viktigt som att ledstången är på 90 cm)
Nej det har jag inte. Som tidigare inlägg avslöjar så tycker jag man ska få välja själv vilken trappa eller tappvatenkran man vill ha. Men det är intressant att man alltid får lika många tolkningar av såna här regler som det finns inlägg. Ingen vet.

Här är det "ska"

"BBR 8:2321: Trapplopp, trapplan, ramper och balkonger som inte avgränsas av väggar, ska ha räcken som begränsar risken för personskador till följd av fall. Räckesfyllningar med infästningar ska tåla dynamisk påverkan av en människa."

https://helagotland.se/bostad/trappor-maste-ha-racken-pa-bada-sidor-7440265.aspx

Men visst, det är intressant om detta endast gäller slutbesiktning som du säger. Är det tillåtet att ta bort räcket efteråt. Är det ett brott att äga ett hus utan räcke runt trappan? Troligtvis inte. Kan ett försäkringsbolag vägra ersättning om skada uppstår för att räcke saknas? Troligtvis.
 
Snailman Snailman skrev:
Det är möjligt att det är så nu, jag har en kompis som utbildade sig till civilingenjör i Luleå, när utbildningen var klar så sökte han jobb där, men det var ingen som ville anställa honom de anställde bara sådana som var från trakten och nu ville återvända dit efter att ha jobbat söderöver i ett antal år. Men det var ett antal decennier sedan.

Så varianter på det scenariot kan nog drabba personer som flyttar norrut och inte är från de trakterna.
Snailman Snailman skrev:
Det är möjligt att det är så nu, jag har en kompis som utbildade sig till civilingenjör i Luleå, när utbildningen var klar så sökte han jobb där, men det var ingen som ville anställa honom de anställde bara sådana som var från trakten och nu ville återvända dit efter att ha jobbat söderöver i ett antal år. Men det var ett antal decennier sedan.

Så varianter på det scenariot kan nog drabba personer som flyttar norrut och inte är från de trakterna.
Din kompis är nog inte så representativ för hur det ser ut idag. Rekryteringar idag sker på kompetens och med tanke på bristen på arbetskraft så är det arbetstagarens marknad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.