K Kane skrev:
Har du sett objektet?
Nej, har inte sett objektet ifråga. Min kommentar var bara allmän - att det finns vissa människor som har ”sina idéer” om vem som ska få köpa deras hus (innefattar också ”prisideer”)
 
Anonymiserad 539907 skrev:
Vi har intressenter och vi har bud. Det vi vill är att hitta rätt köpare.
Anonymiserad 539907 skrev:
Vi har intressenter och vi har bud. Det vi vill är att hitta rätt köpare.
Jag förstår inte poängen med diskussionen, eller paniken eller drömköparbegreppet. Du kan få gården såld, men är ändå inte nöjd. Drömma går ju men det är inte säljaren utan köparen som bestämmer vad gården är värd om du dessutom MÅSTE få den såld. Snart är också säljarnas tid över på bostadsmarknade (vilket det är hög tid för!), så det är bäst du blir av med gården medan du har intressenter. Lycka till.
 
  • Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
Verkar som att TS får prioritera lite här. Att få en snabb affär med ”rätt” köpare till ett högt pris är en dröm som sällan går att uppfylla.

Väl den viktigaste parametern och kör på det. Är det tid, som det verkar här, så sälj till första bästa. Rädda det som räddas kan och dra utomlands.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det verkar vara andra gången huset säljs efter bara ett år. Även om det inte behöver betyda problem hade det fått mig att dra öronen åt mig på just det här objektet. Prisutvecklingen med 35% upp på två år utan att jag kan se förbättringar i skicket hade också gjort mig tveksam till det begärda priset, men jag vet ju inte nåt om prisutvecklingen i området i stort.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det där med ”måste sälja” innan utlandsflytt. Kan bero på skatteskäl. Om du bor och arbetar utanför Sverige så är det inte så kul att behöva betala skatt i Sverige. Så länge du har ”väsentlig anknytning” till Sverige så kräver Sverige skatt även på det du tjänar i utlandet. Att äga en fastighet kan räknas som väsentlig anknytning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Snailman
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
bott i malmös sämre områden i över 10 år. Aldrig träffat nån som inte vill arbeta. Milslånga köer till arbetsförmedlingen talar ju emot din ”verklighet” dessutom. Att SFI inte fungerar och många är utestängda från arbetslivet pga andra orsaker är ju inte detsamma som att de inte vill.
var har du för erfarenheter av malmö då, förutom flashback och din hemmasnickrade lilla verklighet??
Malmö fick 6,2 miljarder i kommunalt utjämningsbidrag 2021, det beror inte på att de har väldigt många som arbetar för höga löner utan motsatsen. Vill man få jobb får man utbilda sig och sedan söka jobb i hela landet, bor man i en stor stad med stor arbetslöshet är det inte lämpligt att stanna kvar där om man gärna vill få ett jobb.
 
Snailman Snailman skrev:
Malmö fick 6,2 miljarder i kommunalt utjämningsbidrag 2021, det beror inte på att de har väldigt många som arbetar för höga löner utan motsatsen. Vill man få jobb får man utbilda sig och sedan söka jobb i hela landet, bor man i en stor stad med stor arbetslöshet är det inte lämpligt att stanna kvar där om man gärna vill få ett jobb.
Som vanligt tjatas det om att Malmö får utjämningsbidrag, men summan blir stor på grund av att det är Sveriges tredje största kommun. Det finns en lång rad kommuner som får större kommunalt utjämningsbidrag än Malmö, men de alla betalar likt Malmö sannolikt detta själva genom kommunens statliga skattebetalare (moms, kapitalskatt, statlig inkomstskatt, punktskatter med mera).

T ex betalar Malmös skattebetalare lågt räknat 23 miljarder i statlig skatt (i verkligheten sannolikt det dubbla) och får tillbaka 6 miljarder i utjämningsbidrag från staten. Malmös skattebetalare betalar alltså med råge sitt eget utjämningsbidrag.

Malmö är långt ifrån den kommun som får störst bidrag per capita

https://cornucopia.se/2020/10/har-ar-kommunerna-som-far-storre/
 
  • Gilla
Ida Murman och 2 till
  • Laddar…
Statens utgifter omfattar något mer än utjämningsbidrag. Så du kan inte räkna så.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
engs
D Dilato skrev:
Som vanligt tjatas det om att Malmö får utjämningsbidrag, men summan blir stor på grund av att det är Sveriges tredje största kommun. Det finns en lång rad kommuner som får större kommunalt utjämningsbidrag än Malmö, men de alla betalar likt Malmö sannolikt detta själva genom kommunens statliga skattebetalare (moms, kapitalskatt, statlig inkomstskatt, punktskatter med mera).

T ex betalar Malmös skattebetalare lågt räknat 23 miljarder i statlig skatt (i verkligheten sannolikt det dubbla) och får tillbaka 6 miljarder i utjämningsbidrag från staten. Malmös skattebetalare betalar alltså med råge sitt eget utjämningsbidrag.

Malmö är långt ifrån den kommun som får störst bidrag per capita

[länk]
Fast Malmö med sitt geografiska läge och befolkningstäthet borde ligga betydligt bättre till kan man tycka, även om de inte är sämst / capita idag.
 
D Daniel 109 skrev:
Statens utgifter omfattar något mer än utjämningsbidrag. Så du kan inte räkna så.
Per capita tycker jag är ett utmärkt tal att mäta på..
 
Då måste du ju jämföra med någon typ av snitt. Även Malmö behöver ju polis, rättsväsende, försvar, integration och annat som finansieras via staten. Att de betalar mer än de får i utjämningsbidrag visar inte att de inte är tärande.

Samma typ misstag brukar göras av de som påstår att invandringen är lönsam.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
D Dilato skrev:
Som vanligt tjatas det om att Malmö får utjämningsbidrag, men summan blir stor på grund av att det är Sveriges tredje största kommun. Det finns en lång rad kommuner som får större kommunalt utjämningsbidrag än Malmö, men de alla betalar likt Malmö sannolikt detta själva genom kommunens statliga skattebetalare (moms, kapitalskatt, statlig inkomstskatt, punktskatter med mera).

T ex betalar Malmös skattebetalare lågt räknat 23 miljarder i statlig skatt (i verkligheten sannolikt det dubbla) och får tillbaka 6 miljarder i utjämningsbidrag från staten. Malmös skattebetalare betalar alltså med råge sitt eget utjämningsbidrag.

Malmö är långt ifrån den kommun som får störst bidrag per capita

[länk]
Då är det ju synd att inte alla kommuner är som Malmö då! (något ironiskt)

Natrurligtvis kan vi lägga ner sveriges försvar och annat onödigt som statliga skatten också ska betala. (också något ironiskt)
 
Snailman Snailman skrev:
Då är det ju synd att inte alla kommuner är som Malmö då! (något ironiskt)

Natrurligtvis kan vi lägga ner sveriges försvar och annat onödigt som statliga skatten också ska betala. (också något ironiskt)
Vi kan ju lägga ner eller i vart fall kraftigt skära ner en stor del av alla dessa myndigheter som inte uträttar något vettigt men betalas av statlig skatt. Merparten ligger i Stockholmsregionen så vi andra bidrar via vår statliga skatt till kommunalskatten i de stockholmskommuner där dessa statligt anställda bor.

Eller varför inte flytta dom till exempelvis Malmö, det finns ju ingen vettig anledning att dom alla ska ligga i Stockholm.

Jag tror t.ex.inte att hemslöjd är en stor grej i Stockholm, men Nämnden för hemslöjdsfrågor ligger där, extremt centralt med, förmodar jag, hög hyra och högt löneläge.
 
Cirka 8 000 personer bor i Malmö men arbetar och betalar inkomstskatt i Danmark. Totalt går Malmö därmed miste om cirka 1 miljard kronor i skatteintäkter.

För detta betalar Danmark kompensation till Sverige. Men den går inte direkt vidare till de svenska pendlarkommunerna utan förs istället in i det kommunala utjämningssystemet. Därifrån fördelas pengarna proportionellt till samtliga landets kommuner, regioner och landsting enligt principerna för utjämningssystemet.

Genom nuvarande sätt att hantera kompensationen från Danmark på skapas en felaktig bild över Malmös förhållanden.
https://www.mynewsdesk.com/se/malmo...atteavtalet-fraan-utjaemningssystemet-2837575

Jag bor inte i Malmö och jag anser också att arbete skapar välfärd...
 
  • Gilla
Ida Murman och 1 till
  • Laddar…
Nu är vi rätt OT, men Gotland, Åre, Norrtälje m.fl. är exempel på kommuner med många fritidshusägare från andra delar av landet. Dvs, de betalar sin kommunala inkomstskatt någon annanstans men belastar ’fritidskommunen’ med allehanda kostnader.

Vad jag vill säga med detta är bara att det inte finns någon absolut ekonomisk rättvisa mellan olika delar av landet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.