blackarrow blackarrow skrev:
De vill väl bli av med lån med så låg ränta och hög ränterabatt.
Nej, de bryr sig inte om på vilken nivå räntan ligger på redan utgivna lån. De har alltid sin "marginal", det kvittar om de gjorde lånet på 1% eller 4% de tjänar ändå ca 0,25-0,50% på lånet. Ingen bank vill att folk ska missa sina ränte/amorterings inbetalningar, det skapar bara merarbete och äter upp marginalen.

Att de äter tårta när någon missar är rent påhittat nonsens.

Y YTONGlimmaren skrev:
Vad tillför du för kunskap till tråden??? Jag söker vettiga argument.
Vet att oligarkerna/bankirerna bestämmer o att de är bankrutt - därför nästa rad>
...absolut värsta för mig är inbördeskrig i Sverige o vi hinner inte lämna...tycker jag!
...läs tråden - jag är inte på marginalen!
...avundsjuk på min 45 år yngre fru som står ut med Sverige så länge vi lever här, sen återvänder hon till sin ö i Söderhavet o där har man inga belånade hus...men gratis sjukvård o piller samt del av landets fiskeriinkomster utan arbeta!
Jag får en känsla av att du inte alls var särskilt trevlig mot kundtjänsten som svarade på Skandia.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Y YTONGlimmaren skrev:
Har låg 5-årsbunden ränta till 2026 o därför svårt byta bank. Behöver argument få minsta amortering – nu är amorteringen dubbla min räntekostnad!

Läser idag på min Skandia webbsida;
Marknadsvärde 3.800.000kr, Skuld 1.715.000kr
Amorteringsgrundande värde 2.700.000kr, Slutdatum amorteringsgrundande värde 221204.

Amortering 1% på HELA lånebeloppet avtalades 20171204, då jag tog lånedel 4. Förvånades då över Skandia skrev hela amorteringsbeloppet enbart på lånedel 4 då 1% gällde alla lånedelarna men frågade aldrig varför.
Skandia lovade i juni 2021 0% amortering om skuldkvoten är mindre än 50% men för tidigt ändra nu sa handläggaren.

Upptäckte feb 2023 Skandia höjt amortering med 2.380 kr.

- Loggar då (feb-23) in på banken o ser att Skandia 221231 nyårsnatten! sänt ett auto? meddelande som bara kan ses om jag loggar in – att om jag inte inom 14 dgr hör av mig så skall jag nu amortera på lånedelarna 1o2 som lades upp amorteringsfria enl det avtal som gjordes många år sedan.
Pga att Skandia inte aviserar via brev, sms el mejl när de lägger meddelanden i kunders konton så är jag ovetande o hörde jag inte av mig inom 14 dgr…

(- Samma gjorde Skandia höst 2021 på lånedel 3 (bunden ränta!), upptäckt på fakturan efter 4 mån, ringde o handläggaren svarade direkt – Jaså, du vill inte amortera mer än de 1%, då tar jag bort det! )

- Ringde 17 feb o trodde Skandia skulle ta bort amorteringen som de gjorde 2021...
Nej, en ung tjej som rådgör med chef under samtalet svarar du får läsa det gamla avtal du har…
- Jag förklarar vi gjorde ett nytt avtal om 1% på HELA lånebeloppet 2017...blir avbruten o tjejen upprepar samma ramsa om ursprungligt avtal!
- Jag förklarar jag blivit lovad 0% amortering i samtal juni 2021 eftersom marknadsvärdet är högre, men den dagen för tidigt ändras...blir avbruten med ”lyssna nu på mig…” o samma ramsa! Som om jag var senil...
- Jag förklarar att förra gången ni lade på mer amortering så tog ni bort... TYSTNAD tjejen har lagt på luren!!!
- Sänder mejl 230223 till ”klagomal” på skandia.se – inget svar…

Begärde ”Amorteringsunderlag” 230906,
1. Skuld som inte omfattas av amorteringskrav 1.377.260 kr
2. Aktuell skuld som omfattas av amorteringskrav 357.480 kr
3. Aktuell skuld som omfattas av skärpt amorteringskrav 0 kr
4. Varav enl pkt 1o2 ovan omf av amortkrav enl alternativregeln 0 kr
5. Total amortering 3.922 kr /mån
6. Totalt amorteringskrav på obj i banken – enl huvudregeln 1.542 kr /mån !!!!! pga 2017 skuldkvot 68%
Totalt amorteringskrav på obj i banken – enl alternativregeln 0 kr /mån

Bankerna har fått lagstiftarna skriva de inte får konkurrera genom erbjuda lägre amortering, har nu Skandia låst mig för en hög amortering i evighet??

Vad göra?
1/ Skandia uppger idag Marknadsvärde 3.800.000kr, skuld 1.715.130kr = 45% belåningsgrad.
Förra amorteringsgrundande marknadsvärde 2.700.000kr, har slutdatum 20171204.
Hade en ”normal” bank ändrat amortering till 0% vid belångsgrad 45%?

2/ Om man avtalar 1% på HELA låneskulden och handläggaren inte upplyser om annat som kan ändras – vad kan man göra?
Verkar som att Skandias handläggare är instruerade att inte upplysa om allt, för nu läser jag i liten ”fotnot” längst ned i bekräftelsebrev 20171204 ” att Skandia ger amorteringsfrihet 5 år i taget, men det hade jag sedan lånet togs 10+ år sedan!

3/ Skandia lägger på luren trots jag är lugn o saklig, deras ”klagomal” mejl svarar inte på brev!!
Vad gör man då? Bankföreningen eller liknande?
https://www.skandia.se/kontakta-skandia/klagomal_skandia/bank/

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.