12 981 läst · 63 svar
13k läst
63 svar
Hur få amortering enl lag o avtalat i samtal, Skandia
Vad tillför du för kunskap till tråden??? Jag söker vettiga argument.Appendix skrev:Vill du veta vad det absolut värsta är för dig.
Du har ingen rätt att kräva amorteringsfritt. Det är upp till banken att ställa vilka krav de vill på amortering när man förhandlar om lånevillkoren. .
Bara att man är under 50% belåning är det inte säkert man slipper amortering. Speciellt inte om man är på marginalen (tråkigt nog är "marginalen" = högre krav från banken. Inte tvärtom).-
Danskens bank berättade glatt detta för mig när jag glatt sa att jag går in under 50% sen efter ett par år. Och läser man det finstilta så tillämpar de flesta banker detta.
Bra du har en 30 år yngre fru som vill ta hand om dig tills du dör. Var extra snäll med henne. Tex genom att återgälda det med att amortera av så mycket som möjligt på huset så hon själv får låga kostnader när hon går i pension. <3
Vet att oligarkerna/bankirerna bestämmer o att de är bankrutt - därför nästa rad>
...absolut värsta för mig är inbördeskrig i Sverige o vi hinner inte lämna...tycker jag!
...läs tråden - jag är inte på marginalen!
...avundsjuk på min 45 år yngre fru som står ut med Sverige så länge vi lever här, sen återvänder hon till sin ö i Söderhavet o där har man inga belånade hus...men gratis sjukvård o piller samt del av landets fiskeriinkomster utan arbeta!
Redigerat:
Läs "Nötegårdsgubben" nu bästa svar, han har förstått tråden o håller sig till den.Violina skrev:Men när du tog lånet hade du ju inte den möjligheten eftersom lånet då (och fortfarande enligt den värdering du har i ditt lån) uppgick till över 50% av fastighetens värde.
Jag tror inte du får några som helst svårigheter att omförhandla det lånet du har idag till att få det amorteringsfritt, men då får du nog vara beredd att få ditt nya lån till dagens ränta.
Avbetalningen av ditt lån är ju med i villkoren på ditt lån, vill du ändra dem så får du ju ta ett nytt lån
Edit: Är det så att du lånat över 4,5 gånger årsinkomsten? För då har du också amorteringskrav (enligt Skandiabankens hemsida)
Inget av det du skriver om stämmer.
Kan du bidra med erfarenhet om din bank skiljer på lånedelar eller behandlar skulden som helhet när man tillämpar nya lagarna?
Vad har varit bra argument om du har amorteringsfrihet?
Banken tjänar pengar på att du inte amorterar. De vill att du ska fortsätta betala ränta på en så stor summa som möjligt.Y YTONGlimmaren skrev:
Såvida inte ditt lån naffsar i närheten av husets värde har du missförstått vad de vill.
Medlem
· Stockholm
· 4 014 inlägg
HejY YTONGlimmaren skrev:Hamnar ju på 4 % betala till banken så ingen stor skillnad... (Vet amortering ibland kallas sparande..)
Det man kan ha roligt för eller köpa som jag vill solceller, isolera o uterum är de "pengar" man har kvar när räkningarna är betalda.
Om det kallas ränta el amort på fakturan har liten betydelse för köpkraften vilket många ekonomer nu påpekar när byggbranschen konkursar!
Luktar vinstmaximering av banken utan hänsyn till samhället tycker jag.
Vinstmaximering, ja, det vill ju du också ha.
Amortering är inget sparande om du tror det, det är delar av den skuld du avtalar att betala tillbaka i en viss takt.
Du bör andas nu och läsa på ordentligt och förstå att banken inte är din kompis och hur du ska agera nästa gång du kan förändra lånet.
Fundera på vad du kan göra för att öka värdet på din fastighet för att klara amorteringskravet.
Blanda inte in köpkraften här, det går att spara på mycket!
Lär dig av det här, läs på och förbered dig och agera i exakt tätt tid.
Hur lärde jag mig det här, jo jag jobbade så mycket att jag glömde öppna ett fönsterkuvert från banken så jag fick en ny 8åring att betala ränta på, så där och då gick jag igenom allt, prenumerationer, klädkonto, försäkringar, hur jag själv förhöll och använde mina pengar.
Bara en sådan sak att man gick på bankens förslag om att ha flera lån spridda med olika ränta och amortera på alla...........
/Workingclasshero
Medlem
· Stockholm
· 4 014 inlägg
HejY YTONGlimmaren skrev:
Har du flera olika lån?
Är det så, har de olika ränta?
Är det så, amortera bara på det lånet med högst ränta.
Självklart för många kloka, jag fick lära mig den hårda vägen....
Sen en grej till.
När jag läser mellan raderna så bör du låta någon skarp vän ringa till banken för att få amorteringsfritt.
Många gånger när jag haft problem med bank, försäkringsbolag, myndigheter så har jag lärt mig att man når jävligt långt med att vara glad och garva åt hur tokigt det kan bli ibland och därmed fått som jag vill. Andra gånger har jag helt enkelt varit påläst.
/W
Redigerat:
Jag avser inte att vara otrevlig, men tankarna i dina inlägg ger intrycket "jag är gammal". Allt ses som en konspiration och sådant som är överspelat för flera år sedan tas upp igen.
Många av oss är gröna av avund på en så låg ränta. Att kunna lägga pengarna på amortering istället för ränta är ju drömläget. Allting går upp pris till följd av inflationen medan dina lån krymper.
Många av oss är gröna av avund på en så låg ränta. Att kunna lägga pengarna på amortering istället för ränta är ju drömläget. Allting går upp pris till följd av inflationen medan dina lån krymper.
Jag har garanterat läst det, men bara för att du tycker att det är det bästa svaret betyder det inte att det är (enligt banken och dina lånevillkor) det rätta svaret.Y YTONGlimmaren skrev:Läs "Nötegårdsgubben" nu bästa svar, han har förstått tråden o håller sig till den.
Inget av det du skriver om stämmer.
Kan du bidra med erfarenhet om din bank skiljer på lånedelar eller behandlar skulden som helhet när man tillämpar nya lagarna?
Vad har varit bra argument om du har amorteringsfrihet?
Läs (och lägg gärna upp) vad det står i dina ursprungliga (gällande) villkor, för annat än det kan du faktiskt inte kräva.
Att banken beviljade dig fem års amorteringsfrihet på ditt befintliga lån betyder inte att du "har rätt" att få det i all evighet heller.
Jag tror som sagt att du absolut kan lyckas förhandla dig till ett nytt lån med amorteringsfrihet, men du ska inte förvänta dig att få ha kvar din gamla ränta.
Jag tror det är så att du har precis det amorteringskravet du nu betalar i dina ursprungliga villkor, och om du nu inte har några problem med din ekonomi finns det ju ingen anledning för banken att ge dig (längre) uppskov med amorteringen heller.
Edit: Nu är jag iofs ganska säker på att du är ett troll med ditt prat om din 45år yngre fru från en ö i Söderhavet. Antingen det eller bara ett riktigt vidrigt gubbslem.
Redigerat:
https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/bolan/amorteringskrav/Y YTONGlimmaren skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 098 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 098 inlägg
Skulle säg att alla arbeten där du har någon form av ansvar/personal etc. i dagens samhälle kräver att du har en mail som kollas kontinuerligt.4774 skrev:Håller med fullständig. Har aldrig haft ett arbete där det krävs att kolla mailen konstant . T.o.m min egen far skickar numera ett sms om att han har mailat mig 😉. Men om de lägger på i örat eller är allmänt dryga så be bara att få prata med chefen. Att bete sig så mot kunder är inte mänskligt försvarbart helt enkelt.
Unikt namn skrev:Du inleder med att du har 1% amortering, och fortsätter med att amorteringen är dubbla räntekostnaden.
Så det är ju lätt att tolka det som att du har 1% amortering och 0,5% ränta. Totalt 1,5% av lånebeloppet som räkning varje år.
Hur ligger det till egentligen?
Jag har givetvis även amortering ovanpå räntan. Men min amortering är drygt hälften av räntan. Totalen summerar till cirkus 8% av lånebeloppet i räkningar varje år. Jag avundas fortfarande din situation 😀
Amorteringen går att ändra, men man kan inte lösa hela lånet i förtid, eller så funkar det på vår bank. Ändrade från 2 till 1% amortering på ett bundet lån i höstas.ARJU skrev:Inte för att vara otrevlig, men som jag misstänker tjejen i kundtjänst försökte säga: lyssna nu på mig 🙂.
Du missförstår betydelsen av termen "marknadsvärde". Glöm detta värde, det är en påhittad summa utan praktisk betydelse, den är i bästa fall en indikation på hur du kan planera ditt lån framåt.
Det viktiga i sammanhanget är "amorterings grundande underlag" enligt detta faller ditt bolån in under kategorin för amorteringskrav på 1% av det totala lånebeloppet.
Du nämner delar av lån, och att du bundit någon eller flera delar till 2026,
Det är här det blir lite rörigt, utan att veta exakt hur många delar och hur de är bundna vet vi inte hur dessa påverkar.
Du kan inte göra ändringar gällande amortering på bundna lån, därmed termen "bundna".
Att ha olika lånedelar bundna på olika längd skapar en inlåsning till banken under bindningstiden.
Du behöver kontakta en mäklare (kolla upp med banken vilka krav som ställs på värderaren för att det ska vara giltigt) och beställa en ny värdering för uppdatering av det amorteringsgrundande underlaget, först därefter kan banken ta hänsyn till potentiellt nya parametrar.
Värderingen har ett "bäst före" datum.
Om du gör en värdering idag så har datumet eventuellt gått ut 2026 och du behöver göra en ny 2026.
Det nya värdet har ingen inverkan på redan bundna lånedelar, endast de delar utan bindningstid.
Du kan dock eventuellt i samråd med banken riva upp det bundna lånet, det innebär dock att du landar med en ränta på dagens nivå och är antagligen en jäkligt dålig affär.
Jag tror det är ett ganska vanligt upplägg och att man har åtminstone 3 lånedelar även vid nya lån.Y YTONGlimmaren skrev:
Del 3 amorterar man på, 1-2% på hela lånebeloppet, och när den delen är betald kanske man är nere under 50% och behöver inte amortera mer.
Del 1 och 2 skapar lite extra administrativa intäkter för banken, men poängen är flexibilitet, att man kan låsa till bra ränta med olika bindningstid om man vill, även om man börjar med rörligt på båda och upplägget är onödigt.
Det är konstigt att banken lagt på ytterligare 3% amortering (utöver 1% som du hade) på de amorteringsfria lånen, så du nu amorterar 4% av totala lånebeloppet. (Egentligen ska man väl räkna på ursprungliga lånebeloppet).
Det tyder väl på att de vill bli av med eller åtminstone minska sånna för banken dåliga lån med låg ränta.
Det har nog mer med bankens ekonomi, risk och statistik att göra än din ekonomi.
Kanske upplåningavdelningen firat med tårta över alla som missade aviseringen och inte klagat inom två veckor?
De vill väl bli av med lån med så låg ränta och hög ränterabatt.
I värsta fall har inte banken lånat upp hela ”räntelåsta” beloppet på hela bindningstiden,
Medlem
· Västra Götaland
· 2 982 inlägg
Nej, Skandia håller inte det lånet själva, de har sålt det i en bostadsobligation. Den som i slutändan får trådskaparens ränta är troligtvis ett försäkringsbolag eller pensionsfond.K Kvackatore skrev: