Y
K Kvackatore skrev:
Är lånet inte amorteringsfritt så har du en plikt att amortera ner det till 50%, det är inte banken som bestämt det
I västvärlden är det banken/oligarkerna som dikterar hur lagar skall skrivas...men det är politik o hör inte till tråden.
Tack, denna "lag" känner jag inte till o Skandia borde informerat mig. Var kan jag läsa?

H
K Kvackatore skrev:
du haft gott om tid att ordna upp din ekonomi eler för den delen sälja
Läs tråden - jag har trygg ekonomi o buffert för många år. Tror de flesta här med amorteringsfrihet har bra ekonomi.
Amorteringsfrihet krävs i ett samhälle där "pengar" består av "räntebelastade skulder" . Skulderna till privatbankerna kan aldrig betalas tillbaka - den penningmängden finns ju inte...

• Haha
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Y
4774 4774 skrev:
Vi har inte något stopp på amorteringsfritt, men så gillar ju jag att förhandla oxå.
Tack för info, om jag vetat det var max 5 år hade jag oxo begärt utan tidsbegränsning.
Man lär sig varje dag i detta forum

• Gilla
4774
  • Laddar…
Y YTONGlimmaren skrev:
Tack för info, om jag vetat det var max 5 år hade jag oxo begärt utan tidsbegränsning.
Man lär sig varje dag i detta forum
Men när du tog lånet hade du ju inte den möjligheten eftersom lånet då (och fortfarande enligt den värdering du har i ditt lån) uppgick till över 50% av fastighetens värde.

Jag tror inte du får några som helst svårigheter att omförhandla det lånet du har idag till att få det amorteringsfritt, men då får du nog vara beredd att få ditt nya lån till dagens ränta.

Avbetalningen av ditt lån är ju med i villkoren på ditt lån, vill du ändra dem så får du ju ta ett nytt lån

Edit: Är det så att du lånat över 4,5 gånger årsinkomsten? För då har du också amorteringskrav (enligt Skandiabankens hemsida)

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…

Bästa svaret

TS betalar redan 1 % amortering på hela lånet genom amorteringen på del fyra. Det finns inget som tvingar banken att tvinga TS att amortera på en viss lånedel, så amorteringen på delarna 1 och 2 är en avtalsfråga mellan TS och banken.

• Gilla
YTONGlimmaren
  • Laddar…
Med tanke på att du är pensionär och har ett avtal om extremt låg ränta fram till 2026 skulle jag tro att det bästa du kan göra är att amortera så mycket du kan just nu. Annars blir det väldigt fatigt för dig när din ränta stiger rejält år 2026. Om du inte räknar med att dö innan dess.
I Finland är det praksis att man försöker amortera bort hela bostadslånet innan pensionen för att inte hamna i den där sortens knipor.

Behöver du verkligen den där uteplatsen?
Jag är inte säker på att solceller verkligen är ekonomiskt lönsamt. Folk som har räknat på det påstår att eftersom de producerar mest när elektriciteten är billigast så blir det ingen lönsamhet i slutändan. Behöver du solceller?

• Gilla
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
Y YTONGlimmaren skrev:
Så trodde jag oxo man kunde göra...
Vi har avtalat 1% pga lagen att 20171204 var belåningen 68% - det är ok för mig.

Problemet är att Skandia sände ett automeddelande man bara ser som inloggad och där skriver att på lånedelarna 1 o 2 har amorteringsfriheten löpt ut o nu kräver man rak amortering på dessa delar enl gammalt avtal trots att skulden ingår i de 1% som amorteras men "bokförs" på lånedel 4.
Dessa 2 lånedelar togs för 10+ år sedan, har alltid varit amorteringsfria!

Har lärt mig nu att Skandia beviljar amorteringsfrihet max 5 år i taget.
Dessa perioder är oberoende av räntebindningsperioderna!
Jag undrar nu om någon har samma erfarenhet, eller kan förklara varför Skandia inte längre vill ge förnyad amorteringsfrihet?
Kräver andra banker mer amortering än nya lagarna kräver?
(Min ekonomi är under kontroll o hade buffert >200.000kr på räntelöst AlltiEtt konto + frugans.)

Bifogar bild på lånedelarna
Så du har fått strax under 2400 i extra amortering varje månad?

Även om du är pensionär så borde du klara den nivån (30.000 extra per år), om 2 år kommer du antagligen få betala det beloppet (eller mer) i ränta istället.

Jag vet vad jag föredrar… 😉

Du har ingen möjlighet/ork att jobba lite? Helst inom din tidigare profession - eller t.ex. kanske få busskort betald av företag och jobba halvtid i 2-3 år?

Har tyvärr insett att jag kommer få jobba (åtminstone halvtid) mer eller mindre in i graven då jag inte kunnat jobba heltid stora delar av mitt liv pga tidigare panikångestproblematik.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
Y YTONGlimmaren skrev:
(Min ekonomi är under kontroll o hade buffert >200.000kr på räntelöst AlltiEtt konto + frugans.)
Menar du på fullt allvar att du och frun har 200 000:- på ett konto hos någon bank utan att få ränta?
Flytta detta belopp till en annan aktör och få mellan 3 och 4% i ränta.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Y
maxmsm skrev:
Menar du på fullt allvar att du och frun har 200 000:- på ett konto hos någon bank utan att få ränta?
Flytta detta belopp till en annan aktör och få mellan 3 och 4% i ränta.
Flyttades till bättre/säkrare investering än Skandia när de la på luren o inte svara på mejl.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Y
D Dortmunder DAB skrev:
Även om du är pensionär så borde du klara den nivån (30.000 extra per år), om 2 år kommer du antagligen få betala det beloppet (eller mer) i ränta istället.
Skriver i början att jag har kontroll på ekonomin - även efter 2026.
Men jag som de flesta andra här vill inte amortera - det är andras erfarenhet av amorteringsfrihet jag söker här.
Du skriver om betala av på lånet inför 2026 lånefakturor - tror det påverkas mindre av om 100 tkr amorterat än om jag får amorteringsfrihet!
Vad är din erfarenhet av prata amortering med din bank - kör banken med lånedelar med individuell amortering följer de lagen eller "gamla" avtal mixat med nya 2016/7 lagar?

K
Y YTONGlimmaren skrev:
Flyttades till bättre/säkrare investering än Skandia när de la på luren o inte svara på mejl.
Vet inte riktigt vem du straffar genom att flytta 200' till ett konto utan ränta. Tar 1 min att öppna ett konto med 3,75% och fria uttag.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Y
H heimlaga skrev:
amortera så mycket du kan just nu. Annars blir det väldigt fatigt för dig när din ränta stiger rejält år 2026.
Räknar med att räntan då (om SEK finns?) är sänkt.
Detta eftersom TVSvensson o opinionen blir medveten om att det är girighetsinflation o medialögner som inte kan dämpas med räntehöjningar - snarare ökar girighetsinflationen pga räntehöjningarna. Det är den andra vågen höjningar vi ser nu parat med att bankerna drar ned krediter för företagen o företagen måste höja priser för att kompensera o få in likvida medel.
Riksbankschefen blev ansatt av en bankekonom i statsTvn ang det inte är inflation - det är fra kartellers prishöjningar som ju bara kan stoppas som med 70-talets prisstopp. RBchefen svarade undvikande "Ja, vi har inte riktigt förstått oss på dagens inflation... Då är han inkompetent eller korrupt...

Om lånet är 100 tkr har mindre betydelse för månadsfakturan än amorteringsbeloppet
H heimlaga skrev:
Med tanke på att du är pensionär
Min fru är 30 år o jobbar o vill ta hand om mig till jag dör ❤️
Men vi vill inte amortera!
Har du amorteringsfrihet? Hur handlägger din bank amorteringar?

Y
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
TS betalar redan 1 % amortering på hela lånet genom amorteringen på del fyra. Det finns inget som tvingar banken att tvinga TS att amortera på en viss lånedel, så amorteringen på delarna 1 och 2 är en avtalsfråga mellan TS och banken.
Tack, mycket bra sammanfattat.
Jag har fått uppfattning Skandia har ny policy pga ränteläget 2022 o drar in likviditet från de kunder de kan. Läget kanske har lättat nu när jag tar ny diskussion.
K Kvackatore skrev:
Är lånet inte amorteringsfritt så har du en plikt att amortera ner det till 50%, det är inte banken som bestämt det.
Det här var ny o bra info, tack
Eftersom Skandia nu enl deras standardkälla värderar till 3,8mkr dvs 45% skuldkvot så kanske användning av detta värde är ett sätt omförhandla amorteringen om max 50% är problemet. Fast Skandia har/vill/kan inte angett någon orsak.
Andra har mer än 50% o ingen amortering så det är nog en förhandilingsak.
Fler tips tack

Redigerat:
  • Gilla
Matttern
  • Laddar…
Y YTONGlimmaren skrev:
Har du amorteringsfrihet? Hur handlägger din bank amorteringar?
Vill du veta vad det absolut värsta är för dig.

Du har ingen rätt att kräva amorteringsfritt. Det är upp till banken att ställa vilka krav de vill på amortering när man förhandlar om lånevillkoren. .
Bara att man är under 50% belåning är det inte säkert man slipper amortering. Speciellt inte om man är på marginalen (tråkigt nog är "marginalen" = högre krav från banken. Inte tvärtom).-

Danskens bank berättade glatt detta för mig när jag glatt sa att jag går in under 50% sen efter ett par år. Och läser man det finstilta så tillämpar de flesta banker detta.

Bra du har en 30 år yngre fru som vill ta hand om dig tills du dör. Var extra snäll med henne. Tex genom att återgälda det med att amortera av så mycket som möjligt på huset så hon själv får låga kostnader när hon går i pension. <3

• Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Y YTONGlimmaren skrev:
Skriver i början att jag har kontroll på ekonomin - även efter 2026.
Men jag som de flesta andra här vill inte amortera - det är andras erfarenhet av amorteringsfrihet jag söker här.
Du skriver om betala av på lånet inför 2026 lånefakturor - tror det påverkas mindre av om 100 tkr amorterat än om jag får amorteringsfrihet!
Vad är din erfarenhet av prata amortering med din bank - kör banken med lånedelar med individuell amortering följer de lagen eller "gamla" avtal mixat med nya 2016/7 lagar?
Jag förstår att du är besviken på Skandia och de betedde sig inte heller helt ok - men dina nuvarande villkor är ändå så pass bra.

Du borde kunna få bättre villkor om du byter bank om 2 år; kanske till och med amorteringsfritt? Att du är pensionär ligger dig såklart i fatet, men om du kan redovisa låga inkomster från halvtidsarbete blir du mer intressant.

Men behåll dina nuvarande villkor tills om 2 år. Gör då en ny värdering på kåken i samband med bankbytet. De flesta banker brukar kunna erbjuda relativt förmånliga värderingar online - annars får du hitta och betala en mäklare som kan göra en skriftlig värdering. Enbart om värderingen blir bättre än nu såklart…

Kan rekommendera Sbab, de har hjälpt mig mer än de behövde i höstas. De gick med på en värdering som baseras på ett färdigt attefallshus men som inte är helt färdigt än. 👍🫶

Att ha hittat en så ung fru är fantastiskt?! Hoppas du räknar med att kunna ge henne något - men även dina eventuella (vuxna?) barn.

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.