135 läst · 2 svar
135 läst
2 svar
Hur (eller om) förlänga takutsprång utan för stora ingrepp?
Förutsättningarna:
Liten sommarstuga jag vill tilläggsisolera både utåt och inåt. Befintligt takutsprång är redan litet. Inte så det ser märkligt ut, men väldans mkt regnskydd har jag svårt att se att det ger. Kanske 20-30 cm.
Jag skulle gärna lägga på ytterligare 90 mm isolering + panel.
Taket är plåt och omlagt för några år sedan.
Frågan:
Är det meningsfullt att dona med att förlänga takutsprången?
Men låt säga att det faktiskt är meningsfullt.
Jag vill inte lägga om taket utan bara komplettera om det går. Kan man förlänga med säg 20 cm och ha plan plåt eller annat sista biten? Och då är det aktuellt både på långsidor och gavlar.
Jag kommer lösa det, men en liten fingervisning åt rätt håll vore en bra start!
Liten sommarstuga jag vill tilläggsisolera både utåt och inåt. Befintligt takutsprång är redan litet. Inte så det ser märkligt ut, men väldans mkt regnskydd har jag svårt att se att det ger. Kanske 20-30 cm.
Jag skulle gärna lägga på ytterligare 90 mm isolering + panel.
Taket är plåt och omlagt för några år sedan.
Frågan:
Är det meningsfullt att dona med att förlänga takutsprången?
Men låt säga att det faktiskt är meningsfullt.
Jag vill inte lägga om taket utan bara komplettera om det går. Kan man förlänga med säg 20 cm och ha plan plåt eller annat sista biten? Och då är det aktuellt både på långsidor och gavlar.
Jag kommer lösa det, men en liten fingervisning åt rätt håll vore en bra start!
Vad är det för plåttak? Är det bandtäckt falsad eller TP20 ger det stor skillnad i det estetiska
Om vi skippar frågan om meningsfullheten och att ändringen ska genomföras ser jag några aspekter i konstruktion och estetik som måste falla på plats.
Börjar man på konstruktion så finns ju under nuvarande takplåt ett råspont eller skivbaserat underlag. Förlänger man vid en gavel har man ju normalt då en förlängning i råspontens riktning dvs man har en utmaning att behålla en styrka som krävs att en fulltjock takläggare fullt belastar taket på den förlängda snutten. Även om det kan vara osannolikt måste det dimensioneras så.
Att förlänga taket i takfallets riktning innebär väl ofta att man får förlänga takstolarna vilket är en enklare operation att göra och sedan kan den extra råsponten då få ett normalgott underlag för infästning och styrka.
Estetiskt är det väl avhängt din existerande plåt. Normal färdig pannplåt skarvas väl i princip rimligt diskret så att både bredda och förlänga vid takfoten ska väl gå rimligt bra. Breddning och förlängning får väl givetvis ske utifrån profilen så har du något liknande enkupigt får det bli en breddning och förlängning enligt dess bredd/höjd. Har du något liknande bandtäckt ser jag mer gavlarna som en utmaning med risken för ett smalt initialt band men här kan ju eventuellt en helhet med en sådan förlängning runt hela taket göra att helheten ändå ser bra ut.
För mig låter det som väldigt mycket jobb för mervärdet. Speciellt om du har 20-30 cm redan och tänker dig knycka 10 av dessa för isolering och panel.
In med några bilder på både taket och takfot så får du nog bättre råd
Om vi skippar frågan om meningsfullheten och att ändringen ska genomföras ser jag några aspekter i konstruktion och estetik som måste falla på plats.
Börjar man på konstruktion så finns ju under nuvarande takplåt ett råspont eller skivbaserat underlag. Förlänger man vid en gavel har man ju normalt då en förlängning i råspontens riktning dvs man har en utmaning att behålla en styrka som krävs att en fulltjock takläggare fullt belastar taket på den förlängda snutten. Även om det kan vara osannolikt måste det dimensioneras så.
Att förlänga taket i takfallets riktning innebär väl ofta att man får förlänga takstolarna vilket är en enklare operation att göra och sedan kan den extra råsponten då få ett normalgott underlag för infästning och styrka.
Estetiskt är det väl avhängt din existerande plåt. Normal färdig pannplåt skarvas väl i princip rimligt diskret så att både bredda och förlänga vid takfoten ska väl gå rimligt bra. Breddning och förlängning får väl givetvis ske utifrån profilen så har du något liknande enkupigt får det bli en breddning och förlängning enligt dess bredd/höjd. Har du något liknande bandtäckt ser jag mer gavlarna som en utmaning med risken för ett smalt initialt band men här kan ju eventuellt en helhet med en sådan förlängning runt hela taket göra att helheten ändå ser bra ut.
För mig låter det som väldigt mycket jobb för mervärdet. Speciellt om du har 20-30 cm redan och tänker dig knycka 10 av dessa för isolering och panel.
Får återkomma med bilder till helgen.M myrstack skrev:Vad är det för plåttak? Är det bandtäckt falsad eller TP20 ger det stor skillnad i det estetiska
Men taket är ingetdera av det du nämnde. Jag har ingen aning om fikonspråket för alla delar, men typ takpannor fast i plåt. Dvs inga falsar och inte TP20.
Så antingen leta reda på några skivor av samma typ och förlänga med antar jag, eller lägga extra långa (breda? djupa?) fotplåtar kanske?
Jag är inte lika brydd om det estetiska faktiskt. Det är mkt med fastigheten som inte är särskilt estetiskt som det är nu. Jag är mest intresserad av funktion och hållbarhet (menar inte grönt nu).
Jag har inte krupit på vinden än, men jag tycker det ser ut som att underlaget inte går på tvären mot fallriktningen, utan längs med, om det nu gör någon skillnad.
90 mm isolering, luftspalt, panel. Så det är väl snarare 15 cm kanske.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Slipa ner och måla om befintliga snickerier eller köpa nya och måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Putsa om tegelhus, tunn eller tjock puts?
Stenhus -
Paxfläkt ut genom taket eller väggen?
Badrum -
Ska förlänga vägg som är ur vinkel - följa vinkel, eller vinkla tillbaka?
Byggmaterial & Byggteknik -
Förlänga och/eller förstärka sågbord Bosch GTA 2500 compact
Verktyg, Maskiner & Fordon