Svärmor har ett gammalt vattenlås i gjutjärn till ett tvättställ, ett vattenlås som behöver bytas ut. Jag har tyvärr bara en bild på det än så länge så jag har inte koll på dimensioner. Men passar ett vanligt nytt vattenlås i plast? Dvs är det rätt gänga och rördimension i anslutningen till vasken? Vilken gumminippel kan tänkas behövas för att ansluta i utloppet? Befintliga gjutjärnsröret är inte skarvat i en muff på väg ner i golvet vad jag minns utan måste sågas av.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hon klarar inte längre av att rensa det, pluggarna sitter för hårt för hennes händer. Jag får knappt lös dem heller, gissar att nån dragit sönder gängorna nån gång.L Leif i Skåne skrev:
Många bra förslag här, tack för det! Vilken gänga har de här gamla vattenlåsen måntro? Är det samma i anslutningen till tvättstället som används idag i nya vattenlås i plast? Pluggen gissar jag är samma rörgänga som idag (BSP? Dvs samma som ”G”-nånting?).
Jag bytte hos mamma. Huset byggt 64. De var helt enkelt upprostade
Nya i kromad plast blev riktigt snyggt.
Problemet var i golvet. Det anslöt till ett 4 tums gjutjärnsrör. Rensa bort rosten i stosen, så kan du sedan köpa en ny gummibussning.
Passa på att rensa bort så mycket ”rostgrus” du kommer åt.
Nya i kromad plast blev riktigt snyggt.
Problemet var i golvet. Det anslöt till ett 4 tums gjutjärnsrör. Rensa bort rosten i stosen, så kan du sedan köpa en ny gummibussning.
Passa på att rensa bort så mycket ”rostgrus” du kommer åt.
Kromat finns ju också ja! Jo, anslutningen i golvet bekymrar mig lite. Finns ingen skarv alls utan röret bara försvinner till synes odelat ner i golvet. Tror inte det är grövre än 50 mm men det måste jag mäta för att veta. Gissar det måste kapas. Undrar vilken gummibussning eller annan övergång som behövs…?
Röreret är cylindriskt och ansluter till en stam under golvbeklädnaden. Då fick man en snyggt anslutning utan ” pottan” mot golvet.J JPW skrev:Kromat finns ju också ja! Jo, anslutningen i golvet bekymrar mig lite. Finns ingen skarv alls utan röret bara försvinner till synes odelat ner i golvet. Tror inte det är grövre än 50 mm men det måste jag mäta för att veta. Gissar det måste kapas. Undrar vilken gummibussning eller annan övergång som behövs…?
Du snurrvickar upp röret om det sitter hårt.
Du kan behöva hugga rent runt hålet för att komma åt stammens fläns.
Det är inte svårt och du ser vad som behöver göras. Det är inget hokuspokus. Men byt gärna båda handfat och blandare. Det kostar inte miljoner. Men blir snyggt. Förr monterades handfaten mycket lågt.
Har hon toa i närheten byt blandare till en med sidodusch. Det borde ALLA ha.
Japp. Kloka ord. Nu har jag mätt lite och röret är runt 46 mm. Det är nog sannolikt som du skriver att det dyker upp en fläns strax under golvets yta. Jag krafsade lite i golvet runt röret och det är nog någon sorts kitt eller fix som de täckt flänskanten med.J Jonas928 skrev:Röreret är cylindriskt och ansluter till en stam under golvbeklädnaden. Då fick man en snyggt anslutning utan ” pottan” mot golvet.
Du snurrvickar upp röret om det sitter hårt.
Du kan behöva hugga rent runt hålet för att komma åt stammens fläns.
Det är inte svårt och du ser vad som behöver göras. Det är inget hokuspokus. Men byt gärna båda handfat och blandare. Det kostar inte miljoner. Men blir snyggt. Förr monterades handfaten mycket lågt.
Har hon toa i närheten byt blandare till en med sidodusch. Det borde ALLA ha.
Det är ett badrum så det finns sannolikt något sorts tätskikt under klinkern, gissar jag. Byggt på femtiotalet på gjutet valv över källare. Gissar att det är läge att vara lite försiktig i krafsandet, men jag provar lite mer på allvar så får vi se vad som dyker upp.