292 läst · 7 svar
292 läst
7 svar
Hur bygga igen hål i altanen efter borttagande av rund ovanjordspool?
Hej, jag flyttade in ett hus i slutet av förra året med en inbyggd pool. Tyvärr var den inte i så bra skick så jag monterade isär den.
Men, nu har jag en nästan 100 kvm stor altan med ”hål” i.
Hur löser man bäst detta? Trallen ligger tyvärr inte åt samma håll, se bild. Och bärlinorna är inte heller i kvadrat.
Men, nu har jag en nästan 100 kvm stor altan med ”hål” i.
Hur löser man bäst detta? Trallen ligger tyvärr inte åt samma håll, se bild. Och bärlinorna är inte heller i kvadrat.
Det är nog lättare att riva och börja om.
Tja, det beror ju på hur ni vill att det ska se ut i slutänden.
Baserat på det lilla vi ser så finns det trall i ett par olika riktningar med firs mellan.
Det är inget problem att bygga regelverket så att man kan fortsätta med det (under förutsättning att det blir ett snyggt mönster som ni vill ha efteråt och att de inte bara kommer se lite halftaffligt ut.)
Sedan är det bara att lägga trallen.
Det kommer gå åt något mer reglar om ni ska göra så, men det kan eventuellt bli riktigt snyggt.
Mängden trall blir densamma.
Alternativt, riv bort de delar som har trall i riktningar som ni inte vil behålla, bygg upp nytt regelverk och lägg trall.
Det kräver några funderingar extra för att man ska få lösningen bra och snygg, men det är inte "krångligare" än om det hade varit en fyrkantig pool.
Tvekar hantverkaren i fråga också att bygga altaner kring husknut eller något annat som gör att det inte är en kvadrat?
Baserat på det lilla vi ser så finns det trall i ett par olika riktningar med firs mellan.
Det är inget problem att bygga regelverket så att man kan fortsätta med det (under förutsättning att det blir ett snyggt mönster som ni vill ha efteråt och att de inte bara kommer se lite halftaffligt ut.)
Sedan är det bara att lägga trallen.
Det kommer gå åt något mer reglar om ni ska göra så, men det kan eventuellt bli riktigt snyggt.
Mängden trall blir densamma.
Alternativt, riv bort de delar som har trall i riktningar som ni inte vil behålla, bygg upp nytt regelverk och lägg trall.
Det kräver några funderingar extra för att man ska få lösningen bra och snygg, men det är inte "krångligare" än om det hade varit en fyrkantig pool.
Tvekar hantverkaren i fråga också att bygga altaner kring husknut eller något annat som gör att det inte är en kvadrat?
Tack för bra svar, blev lite rädd när han sa att det var väldigt svårt. Tänkte själv att om jag får proffsig hjälp med regelverket så fixar jag resten själv. Behöver inte vara perfekt då det ligger i ett sommarstugeområde och det finns lite andra halvsnygga lösningar omkring.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga igen hål efter kamin i yttervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga igen dörrhål, murad vägg
Mura igen hål i källarvägg och bygga in ventil.
Övrigt husrelaterat -
Ta bort sopskåp och bygga igen hål i tegelvägg med trä
Behålla eller bygga igen takfönster vid badrumsrenovering med golvvärme? Bild!
Värme allmänt