14 283 läst · 76 svar
14k läst
76 svar
Hur bred rikt- och planhyvel skall man välja?
Vill oxå passa på att tacka alla för input och alla goda råd längs vägen. Specellt tacksam för att heimlaga och vectrex fick mig på rätt köl och guidade mig förbi kinamaskinernas förflriska prislappar och välputsade kabinetter
Vad kul! Givetvis väntar vi oss bilder på äventyret och testkörningen!E EscapeLake skrev:
Vettigt köp!
De Rojek maskinerna som jag har tittat på har varit litet på klenare sidan för proffsbruk på heltid men för dina nuvarande och kommande behov är den där hyveln garanterat tillräckligt bra. Behoven brukar generellt växa då maskinen är köpt så därför är det bra att ta till litet i överkant.
Om du inte drabbas av krig eller eldsvåda så har du en maskin för din livstid och dina arvingars livstid också.
Köp en av spånsugarna också när du en gång är där!
Den där kapsågen skulle jag ha nytta av....... synd bara att priset är alldeles för högt för att det skall löna sig med frakten.
De Rojek maskinerna som jag har tittat på har varit litet på klenare sidan för proffsbruk på heltid men för dina nuvarande och kommande behov är den där hyveln garanterat tillräckligt bra. Behoven brukar generellt växa då maskinen är köpt så därför är det bra att ta till litet i överkant.
Om du inte drabbas av krig eller eldsvåda så har du en maskin för din livstid och dina arvingars livstid också.
Köp en av spånsugarna också när du en gång är där!
Den där kapsågen skulle jag ha nytta av....... synd bara att priset är alldeles för högt för att det skall löna sig med frakten.
Självklart blir det lite bilder. Spånsug bad jag honom hålla en åt mig. Ville kolla flödeskapaciteten innan. Fast den borde nog klå min gamla trotjänare från tidigt 80-tal som är en del mindre av bilden att döma
Tyvärr såg skären ut som de använts som spikletare. Hoppades innerligt att de var ovända, men tyvärr. Andra sköret var lika illa.
Frågan är nu var tusan köper man vändskär som passar besten? 410mm är de ju, men är profilen standard eller är det specifikt till varje tillverkare?
Bild på profilen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Frågan är nu var tusan köper man vändskär som passar besten? 410mm är de ju, men är profilen standard eller är det specifikt till varje tillverkare?
Bild på profilen:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
På den tiden jag hade tersa kom jag fram till att stålen va billigast här https://www.woodfordtooling.com/tersa-knives.html