E EscapeLake skrev:
Kikat lite på Moretens H410. Den planar 410 men riktar endast 310. Vet inte om jag tänker galet men om ämnet är kortare än planbordet så borde det väl funka att rikta genom planhyveln? Förutsatt att man lägger den konvexa sidan mot kuttern och den konkava mot planbordet. Eller är jag ute och cyklar?
Ola C Ola C skrev:
Är det tre gitarrer om året tror jag du klarar dig på en Moreten h410 utan att bli knäpp. Du kan bygga en vagga till planen så du kan rikta i den. Skulle aldrig orka dona med det i stor skala men tre ggr/år känns överkomligt.

Sök på planer sled så får du lite idéer om hur en sådan släde kan tänkas se ut.
Det är ju totalt onödigt att bygga en konstruktion för att rikta i Planhyveln då det är mycket enkelt att rikta ämnen som är bredare än rikthyveln med perfekt resultat.
Meningen med rikthyveln är att du ska ta bort vridningar och när du riktar behöver du bara hyvla så mycket att ämnet har tillräcklig yta att åka på utan att det rör sig, dvs inte hela ytan. Så när du riktar nått som är bredare än hyveln så kör ena halvan, sen andra, sen första igen, sen andra igen, osv.

Här är en bild när jag gör ett sånt jobb med en 1105mm skiva.
Person som riktar en bred träskiva på en planhyvel i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 1 till
  • Laddar…
remdrivet remdrivet skrev:
Det är ju totalt onödigt att bygga en konstruktion för att rikta i Planhyveln då det är mycket enkelt att rikta ämnen som är bredare än rikthyveln med perfekt resultat.
Meningen med rikthyveln är att du ska ta bort vridningar och när du riktar behöver du bara hyvla så mycket att ämnet har tillräcklig yta att åka på utan att det rör sig, dvs inte hela ytan. Så när du riktar nått som är bredare än hyveln så kör ena halvan, sen andra, sen första igen, sen andra igen, osv.

Här är en bild när jag gör ett sånt jobb med en 1105mm skiva.
[bild]
Vad säkerställer att resultatet blir perfekt och inte som i (överdrivna) skissen nedan? Jag fattar att konkava sidan är neråt när man hyvlar men det finns ju ingen referens mellan halvorna i hyvlingen.
Överdriven skiss av ett trästycke med ojämn och konkav yta, som framställer dåligt resultat av hyvling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Vad säkerställer att resultatet blir perfekt och inte som i (överdrivna) skissen nedan? Jag fattar att konkava sidan är neråt när man hyvlar men det finns ju ingen referens mellan halvorna i hyvlingen.
[bild]
Det kommer med erfarenhet ;):rofl:
Nej men skämt åt sido, som jag skrev ovan så behövs inte hela ytan hyvlas när en riktar, som du visar ovan och risken är betydligt större att vinkeln blir på helt andra hållet med en konkav mitt, dock är detta inget problem efter som det är de lägsta två, för det mesta yttersta ytorna som utför referens.
Dessa två kan förhålla sig lite skevt efter riktning av väldigt breda ämnen som på min bild ovan men ofta så hyvlar en ämnen som är mindre än 2xhyvelns bredd, dvs en 400 bred hyvel går bra att rikta upp mot 700 breda ämnen utan stöd (förutsatt att en kan hantera sådana bitar).
Principen för detta, utan att rita fina bilder och diagram eller att spela in en video, är att när första 2/3 är riktade så vänder du ämnet och riktar restrerande 1/3 med mittersta 1/3en som referens mot rikthyveln. Oftast duger det dock med att göra yttersta 10% av båda sidorna på ett stort ämne riktat för att kunna plana det.
När det gäller stora bordskivor så kommer dom allt för ofta putsas eller i övrigt bearbetas bortom planhet och när det gäller mindre detaljer där precition är viktig, då finns inte detta problem.
Prova gärna själv så får du se :D
 
Jag tror att ni helt enkelt har lite olika definitioner av perfekt.



On topic: Kan det inte vara ide att titta efter en begagnad hammer a3-41? Vet att Jac har en sådan.

Ett annat alternativ är att köpa en 300-hyvel. Tex moretens, Luna, hammer etc och sen, de får gångerna då den inte räcker till, hyra in sig på något lokalt snickeri eller hos polare m större maskiner.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag tror att ni helt enkelt har lite olika definitioner av perfekt.



On topic: Kan det inte vara ide att titta efter en begagnad hammer a3-41? Vet att Jac har en sådan.

Ett annat alternativ är att köpa en 300-hyvel. Tex moretens, Luna, hammer etc och sen, de får gångerna då den inte räcker till, hyra in sig på något lokalt snickeri eller hos polare m större maskiner.
En A3-41 är ju i princip den perfekta maskinen för mig (minus prislappen då) så en begagnad sådan är jag väldigt intresserad av. Vem är Jac och funderar hen på att sälja?
 
E EscapeLake skrev:
En A3-41 är ju i princip den perfekta maskinen för mig (minus prislappen då) så en begagnad sådan är jag väldigt intresserad av. Vem är Jac och funderar hen på att sälja?
@jac är medlem här (Jag tror att hans titel är arkivarie) och jag vet att han inte vill sälja den, men kanske vill ha ge ett omdöme etc
 
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag tror att ni helt enkelt har lite olika definitioner av perfekt.
Ja, jag definerar det som följande: fullkomlig i sitt slag, som helt fyller alla anspråk, idealisk, mönstergill.
Men detta är OT och riskerar att väcka draken om jag skriver mer.

Ola C Ola C skrev:
Vad säkerställer att resultatet blir perfekt ...
Vi får diskutera vidare detta någon annan stans, du är välkommen hit till remmhålet om du har lust :D
 
E EscapeLake skrev:
En A3-41 är ju i princip den perfekta maskinen för mig (minus prislappen då) så en begagnad sådan är jag väldigt intresserad av. Vem är Jac och funderar hen på att sälja?
Jodå, jac finns här och det stämmer som @Daniel_N säger att jag köpte en begagnad Hammer A3-41 häromåret och att det inte är aktuellt att sälja den. När jag läste trådstarten så tänkte jag också att denna antagligen hade varit perfekt men eftersom den verkade ligga utanför budget så var det inget jag ville föreslå:

E EscapeLake skrev:
Hade hoppats landa under 10-12 men kan tänka mig att sträcka mig mot 18-20 för helrätt maskin.
Om jag minns rätt så ligger nypris med spiralkutter någonstans runt 46 000. Jag köpte min begagnad för 25000, då med vändskär istället för spiralkutter. Det var en tre år gammal inbytesmaskin som jag köpte direkt från Felder Sweden AB så det går kanske att hitta den lite billigare om en privatperson säljer. Spiralkuttern är riktigt trevlig efter vad jag har hört men det var inget som var avgörande för min del. Jag hade faktiskt en Emco Rex 2000 innan denna och skillnaden är enorm inte minst med avseende på storlek men även på alla andra områden. Jag är väldigt nöjd med min maskin och tycker utan tvekan att den var värd sitt pris.
 
U
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ett annat alternativ är att köpa en 300-hyvel. Tex moretens, Luna, hammer etc och sen, de får gångerna då den inte räcker till, hyra in sig på något lokalt snickeri eller hos polare m större maskiner.
Så resonerade jag när jag köpte maskin. Har inte haft några bredare ämnen än, men man får rätt många timmars hyvling på ett snickeri för prisskillnaden mellan 300 och 400+. Och anledning att bli tjenis med lokala finsnickarna :)
 
Ja det var ju rätt så knivigt det här med hyvel... (japp min humor är tvivelaktig).

Begagnat verkar nästan kört. Breda hyvlar lyser med sin frånvaro. Jag har dessutom sämst tålamod. Vill ju ha en nu. Eller igår.

En Moretens H410 är såklart väldans intressant iom möjligheten att slippa ställa om maskinen. Det ger en extra frihet i det att man kan slarva i planeringen utan att bli gråhårig. Kostnaden för en (ny) är dock såpass hög att jag inte kan avgöra om det är värt att sträcka sig ytterligare för att nå en maskin som klarar 410mm även på riktdelen, eller om det är mera värt att slippa krånglet med omställning av maskin.

Dessutom fick jag syn på att Bauhaus har kampanj på prylar från Luna. Den finns en som heter BPT 410 S. Den är sänkt från 35000 till 28000. Nån som vet något om dessa maskiner?

Luna BPT-serien verkar vara samma som JET JPT-serien. De mindre 310 och 260mm maskinerna verkar även finnas i tumstorlek för jänkarna och heter då JET JJP-12 resp JET JJP-10.

Tyvärr har inte Bauhaus några hemma så det går inte klämma på dem i butik. Har inte hunnit leta om de finns nån annanstans. Ven ni nått ställe får ni gärna dela med er. Kampanjen gäller veckan ut så jag har småpanik...

Dessutom tycker jag det är krångligt att posta knivarna. Känner mig alltid lite osäker på om det blev rakt.. Om man tänker framåt lite så verkar de flesta som testat spiralkutter vara frälsta och många verkar övertygade att deras nästa maskin skall ha detta. Andrahandsvärdet borde alltså klara sig mkt bättre om maskinen har eller går att utrusta med spiralkutter eller liknande system. Och det finns till JET. Den heter då JET JPT-410HH. Eftersom det verkar vara samma maskin som LUNA så borde ju en sån spiralkutter från JET passa i LUNAn.

Jag undrar alltså om det är ett vettigt köp med Luna BPT 410 S. Eller om jag skall vänta (obestämt) på att en Hammer A3-41 magiskt skall dimpa in på blocket någonstans söder om Mälaren typ. Eller om jag skall satsa på användarvänligheten (och missa vändskärsmöjligheten) med en begagnad Moretens H410.

Eller om jag borde följa Daniel_N och urkers råd att köta en mindre billigare maskin och snikhyvla bredprylarna hos ngn annan? Det är ju iofs väldans skönt att kunna lomma ut i tofflor och morgonrock med en kopp kaffe och hyvla lite bredbitar ;)
 
E EscapeLake skrev:
...köpa en mindre billigare maskin och snikhyvla bredprylarna hos ngn annan? Det är ju iofs väldans skönt att kunna lomma ut i tofflor och morgonrock med en kopp kaffe och hyvla lite bredbitar ;)
Antar att frågan är retorisk? När man väl mentalt gläntat på Pandoras plånbok brukar det vara försent att backa :geek:
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…

Bästa svaret

Nej ta det lugnt nu.
Jag har sett en maskin som precis liknade BPT 260. Fast den hette någonting typiskt kinesiskt i stil med "Happy Sunshine Super Professional";) Gissningsvis är Luna BPT ungefär samma maskin och då är det som att kasta pengar i sjön.
Jag tvivlar på att de större hyvlarna i samma serie skulle vara någon helt annan kvalitetsklass.

Att posta knivarna i en traditionell rundkutter är ingen större konst. Det handlar bara om att satsa ett par tre timmar på att lära sig det. Sedan går det på under en timme per gång. Man behöver inga andra specialverktyg än en rak björkribba med två blyertssträck.
Det finns en hel industri som lever på att inbilla folk att det är omöjligt att posta knivarna själv utan specialutrustning men det är vars och ens eget fria val om man vill tro på deras påståenden och betala pengar åt dem eller inte.
Skulle jag för min del få välja fritt mellan olika kuttertyper skulle jag välja Tersa. Det är alldeles för dyrt att byta bett i spiralkuttrar och hur man än gör kommer man förr eller senare att ha kört alla fyra kanterna ovassa.

Några exempel på begagnade maskiner som kan tänkas vara köpvärda söder om Mälardalen:
-Om planhyveltillsatsen till den här finns kvar då är den här Ejcan ett fynd. Jag har haft en likadan tills jag behövde större grejor och köpte stenbergaren. Litet väl primitiv men fullt fungerande och väldigt slitstark.
https://www.blocket.se/jonkoping/Snickeri_maskiner_83374526.htm?ca=14&w=3
-En intressant liten maskin tillverkad av CMC i italien och såld av Kimac i Belgien. Jag har ingen erfarenhetav CMC men italienska maskiner brukar vara relativt välbyggda.
https://www.blocket.se/sodermanland/Plan__och_rikthyvel_KIMAC__spandammsugare_83319953.htm?ca=14&w=3
-En fin liten Ejca. Den här modellen har mycket gott rykte. Jag tror att de tillverkas fortfarande.
https://www.blocket.se/kristianstad/Luna_rikt_planhyvel_Ejca_Trasvarv_83369236.htm?ca=14&w=3
-En klassisk Sajo kombimaskin med 60 cm bred rikt/planhyvel och justersåg och fräs. En något äldre konstruktion på samma princip som min Stenberg
https://www.blocket.se/simrishamn/Kombimaskin_Sajo_83523354.htm?ca=14&w=3
 
Jag vet inte om det är rätt maskin just för dig men i Smedhul finns en fantastisk Waco kombimaskin för den som vill ha ett upputsningsobjekt:
http://www.maskinfirman.se/kombimaskiner1.html

Jonsereden som de har är en äldre konstruktion som jag tycker att tiden har sprungit ifrån men den går säkert att använda.
 
nanowire nanowire skrev:
Antar att frågan är retorisk? När man väl mentalt gläntat på Pandoras plånbok brukar det vara försent att backa :geek:
Njae. Eller kanske. Hade under 3 års tid en stående inbjudan till lokala f-9 skolans slöjdsal (ca 1,5 km hemifrån) att komma in och bredhyvla lite. Något som jag utnyttjade exakt noll gånger. Varför? Jo, det krävs planering, man måste bestämma innan. Och hur trevligt det än må vara så blir det ändå lite bök för stackars slöjdläraren bara för att jag skall plana några bitar till nått hobbyprojekt som är fullständigt oviktigt i alla lite mer övergripande sammanhang. Nu har yngsta barnet hoppat upp i gymnasievärlden och den stående inbjudan förmodar jag gick i graven i samma stund.

Mot den bakgrunden och min något introverta inställning till mitt hobbysnickrande slits jag nu i kvalet mellan att spendera (i mina ögon) oskäligt mycket pengar på en bred hyvel, eller spendera en fortfarande inte helt blygsam mängd kronor på en för smal hyvel och stå inför samma problem som innan någon ny hyvel inhandlades...

Men dåså. Då är det väl bestämt. Köp en bred rackare och sluta gnäll tänker ni kanske då. Men då behöver jag lite stöd och hejarop från åskådarbänken och framförallt hjälp att bedöma kvalitén på den eventuella maskinen. Heimlaga svarar ju här ovanför att han tror att den (Luna 410 S) är en skräpmaskin byggd i fjärran östern.
 
Jag tror samma som Heimlaga om Lunan. När det gäller riktning av breda gitarrämnen tre ggr per år, så kanske det kunde vara en lösning att rikta i en fräsvagga, alternativt i en planhyvel med en jigg, vilket redan föreslagits. Har du en större handöverfräs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.