14 280 läst · 76 svar
14k läst
76 svar
Hur bred rikt- och planhyvel skall man välja?
Där ser man. Jag var förbi honom för att kika på hans virke den 9/1. Då var den inte såld. Hyveln såg väldigt välanvänd ut för att bara vara 2 år gammal, dessutom saknades kutterskyddet (eller så hade han bara lagt undan det, jag frågade aldrig).E EscapeLake skrev:
Virket var för övrigt inte så mycket att hänga i granen heller så jag köpte inget. Snickra kunde han däremot, helt fantastiska alster som han visade upp. Stilen på möblerna var så lång ifrån vad jag vill göra som det bara går men hantverket var helt otroligt.
Om du har 35 kvadratmeter har du gott om rum. Jag snickrade ju på deltid med en Stenberg KEV 600 i flera år på 16 kvadratmeter.
En Stenberg kombimaskin av det nyare slaget med två matarvalsar på planhyveln och där man inte behöver gå bakom maskinen för att kasta om remmar är annars en maskin som uträttar mycket arbete i förhållande till utrymmet som den kräver. Man kan ta loss långhålsborrmaskinen på baksidan och ställa den med ryggen mot väggen.
Det brukar finnas gott om begagnade rikt-planhyvlar till salu om man inte är beroende av att allt måste vara nästan nytt. Min Stenberg från 1957 kostade 2500 kronor plus renoveringskostnad. Totalt blev det närmare 80000 kronor men den började som slutkört vrak och nu är den verkligen i toppskick och moderniserad så den uppfyller arbetarskyddskraven för yrkesbruk. Håller säkert så länge jag lever och så ett par livstider till efter det.
En Stenberg kombimaskin av det nyare slaget med två matarvalsar på planhyveln och där man inte behöver gå bakom maskinen för att kasta om remmar är annars en maskin som uträttar mycket arbete i förhållande till utrymmet som den kräver. Man kan ta loss långhålsborrmaskinen på baksidan och ställa den med ryggen mot väggen.
Det brukar finnas gott om begagnade rikt-planhyvlar till salu om man inte är beroende av att allt måste vara nästan nytt. Min Stenberg från 1957 kostade 2500 kronor plus renoveringskostnad. Totalt blev det närmare 80000 kronor men den började som slutkört vrak och nu är den verkligen i toppskick och moderniserad så den uppfyller arbetarskyddskraven för yrkesbruk. Håller säkert så länge jag lever och så ett par livstider till efter det.
Menar du verkligen 80 000 kronor? Det verkar inte likt dig.H heimlaga skrev:Om du har 35 kvadratmeter har du gott om rum. Jag snickrade ju på deltid med en Stenberg KEV 600 i flera år på 16 kvadratmeter.
Oj.....jag skrev fel. Det skulle stå 60000 kronor. Närmare bestämt 5790euro och 68 cent.
Tur att du gjorde en rimlighetskontroll på mig...... du har helt rätt i att det inte lät likt mig
Det är inräknat precis varenda liten skruv och rörsprint och en svindyr strömbrytare och planfräsning av det utslitna planhyvelbordet...... och inräknat all tilläggsutrustning som jag skaffade.....och inräknat frakt från Sverige för hela maskinen.
Inköpspriset var 23000 kronor. Frakten från Sverige gick på 420,00 euro.
På den tiden hade jag inte lika bra kontakter och inte heller lika stort lager av mer eller mindre gratis komponenter så jag skulle ha kunnat göra det billigare i dag.
Tur att du gjorde en rimlighetskontroll på mig...... du har helt rätt i att det inte lät likt mig
Det är inräknat precis varenda liten skruv och rörsprint och en svindyr strömbrytare och planfräsning av det utslitna planhyvelbordet...... och inräknat all tilläggsutrustning som jag skaffade.....och inräknat frakt från Sverige för hela maskinen.
Inköpspriset var 23000 kronor. Frakten från Sverige gick på 420,00 euro.
På den tiden hade jag inte lika bra kontakter och inte heller lika stort lager av mer eller mindre gratis komponenter så jag skulle ha kunnat göra det billigare i dag.
En kombi med 60 cm bred rikt/planhyvel och justersåg och vertikalfräs.mattiasp skrev:
När man köper en gammal slutkörd industrimaskin och helrenoverar till toppskick och modern säkerhetsnivå är det en bra tumregel att den kommer att kosta omkring en tredjedel av nypriset på en motsvarande maskin.....men då blir den fullgod och ingen vanlig gammal maskin.
Mina senaste renoveringar har blivit billigare än så eftersom jag dels har hittat maskinerna för fyndpris och dels haft gott om tid att gå en hel dag på skroten och spana efter material och dels kunnat ha projekten stillastående i ett halvår eller ett år i väntan på någon del. Det är ju speciella omständigheter och därför har jag kunnat pressa kostnaderna.
Så är det absolut. Men det gäller bara toppen som på en les paul oftast är lönn. Under lönnen har man oftast mahogny och den är i ett stycke. Många enklare och täcklackade instrument är byggda av två (eller fler!) sammanfogade bitar. Gör man inte en så kallad ”neck through” där halsen går hela vägen genom instrumentet så bygger nog de flesta med hela ämnen.osiris skrev:
Kikat lite på Moretens H410. Den planar 410 men riktar endast 310. Vet inte om jag tänker galet men om ämnet är kortare än planbordet så borde det väl funka att rikta genom planhyveln? Förutsatt att man lägger den konvexa sidan mot kuttern och den konkava mot planbordet. Eller är jag ute och cyklar?
Är det tre gitarrer om året tror jag du klarar dig på en Moreten h410 utan att bli knäpp. Du kan bygga en vagga till planen så du kan rikta i den. Skulle aldrig orka dona med det i stor skala men tre ggr/år känns överkomligt.
Sök på planer sled så får du lite idéer om hur en sådan släde kan tänkas se ut.
Redigerat:
Låter ju faktiskt som en bra lösning! Förutom att en ny är för dyr och begagnade lyser med sin frånvaro.Ola C skrev:Är det tre gitarrer om året tror jag du klarar dig på en Moreten h410 utan att bli knäpp. Du kan bygga en vagga till planen så du kan rikta i den. Skulle aldrig orka dona med det i stor skala men tre ggr/år känns överkomligt.
Frågan är då om det finns vettiga prisvärda planhyvlar som hyvlar 350-400 mm? Tänker mig en bänkmodell. Kan man få en som hyvlar ok i den bredden till vettig peng? För då kunde man ju gå ner ytterligare i rikthyvel och komma undan med en 250 mm riktbredd för det "vanliga" snickeriet.
Verktygstokig
· Halland
· 7 532 inlägg
Liten fråga (japp nu kommer jag dragandes med mina handverktyg), om det är 2-3gånger om året du behöver hyvla något i den bredden. Skulle det då inte funka med handhyvling? Kanske kompletterat med en "drum Sander" kollar man gitarrbyggarfilmer på Youtube så tycker jag det allt som oftast ska igenom en sån..E EscapeLake skrev:Låter ju faktiskt som en bra lösning! Förutom att en ny är för dyr och begagnade lyser med sin frånvaro.
Frågan är då om det finns vettiga prisvärda planhyvlar som hyvlar 350-400 mm? Tänker mig en bänkmodell. Kan man få en som hyvlar ok i den bredden till vettig peng? För då kunde man ju gå ner ytterligare i rikthyvel och komma undan med en 250 mm riktbredd för det "vanliga" snickeriet.
Verktygstokig
· Halland
· 7 532 inlägg
Hittade denna på https://www.bjorklundsmaskiner.com/begsni.htm
mm
Men de ligger väl uppe i Leksand iofs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men de ligger väl uppe i Leksand iofs.