Hej!
Är ny här på forumet, men har uder en längre period varit ”passiv” medlem. Dvs jag har tjuvläst många goda råd från alla er andra kunniga här. Tyvärr har jag trots detta inte kunnat komma fram till ett beslut om vilken maskin jag skall sikta in mig på.
Jag har idag en Emco Rex 2000. Riktbordet utav plåt är lite lätt konkavt och hyvlar därför inte så rakt. Sen är den rätt bökig att ställa om mellan rikt- och planhyvling. Utsuget är klent och korkar snabbt igen när man hyvlar. Kort sagt är den rätt kass om man skall göra något mer seriöst/avancerat än att få badrumströskeln till rätt höjd och jag har lovat frugan ett nytt rekorderligt matsalsbord lagom till påsk. Ekplanken ligger sågade och väntar på hyvling...
Historiskt har jag byggt några elgitarrer. Problemet då har varit just bristen på en bred hyvel. Ämnet till en gitarr bör vara minst 350 mm. Nu planerar jag inte någon storskalig produktion av gitarrer, men 1-3 per år kanske det blir.
Hur skall jag tänka? Det finns såklart andra metoder att rikta och plana ett gitarrämne eftersom det är såpass begränsad storlek och mängd - men det hade samtidigt varit väldigt skönt med en hyvel som klarar den bredden. Tyvärr verkar de ganska ovanliga som begagnade och nya kostar de en rejäl slant. Jag har verkligen svårt rent moraliskt att motivera kostnaden för en ny såpass bred maskin då jag endast hobbysnickrar för nöjes skull.
Kan mycket väl tänka mig en ”öppningsbar” rikt- och plan, men då måste gångjärnen sitta på baksidan så man hela tiden rör sig på endast 3 sidor om maskinen för att optimera platsen lite.
Budgeten är lite svävande och beror nog mer på vad man får för pengarna. Hade hoppats landa under 10-12 men kan tänka mig att sträcka mig mot 18-20 för helrätt maskin.
Är ny här på forumet, men har uder en längre period varit ”passiv” medlem. Dvs jag har tjuvläst många goda råd från alla er andra kunniga här. Tyvärr har jag trots detta inte kunnat komma fram till ett beslut om vilken maskin jag skall sikta in mig på.
Jag har idag en Emco Rex 2000. Riktbordet utav plåt är lite lätt konkavt och hyvlar därför inte så rakt. Sen är den rätt bökig att ställa om mellan rikt- och planhyvling. Utsuget är klent och korkar snabbt igen när man hyvlar. Kort sagt är den rätt kass om man skall göra något mer seriöst/avancerat än att få badrumströskeln till rätt höjd och jag har lovat frugan ett nytt rekorderligt matsalsbord lagom till påsk. Ekplanken ligger sågade och väntar på hyvling...
Historiskt har jag byggt några elgitarrer. Problemet då har varit just bristen på en bred hyvel. Ämnet till en gitarr bör vara minst 350 mm. Nu planerar jag inte någon storskalig produktion av gitarrer, men 1-3 per år kanske det blir.
Hur skall jag tänka? Det finns såklart andra metoder att rikta och plana ett gitarrämne eftersom det är såpass begränsad storlek och mängd - men det hade samtidigt varit väldigt skönt med en hyvel som klarar den bredden. Tyvärr verkar de ganska ovanliga som begagnade och nya kostar de en rejäl slant. Jag har verkligen svårt rent moraliskt att motivera kostnaden för en ny såpass bred maskin då jag endast hobbysnickrar för nöjes skull.
Kan mycket väl tänka mig en ”öppningsbar” rikt- och plan, men då måste gångjärnen sitta på baksidan så man hela tiden rör sig på endast 3 sidor om maskinen för att optimera platsen lite.
Budgeten är lite svävande och beror nog mer på vad man får för pengarna. Hade hoppats landa under 10-12 men kan tänka mig att sträcka mig mot 18-20 för helrätt maskin.
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Bara nya maskiner eller funkar gamla gjutjärns-trefas-maskiner?
Går ju lite en magisk gräns där vid 300-305mm för mindre planhyvlar. .
Går ju lite en magisk gräns där vid 300-305mm för mindre planhyvlar. .
Har inget emot begagnat men de allra äldsta känns kanske inte helt aktuellt. Sen kanske jag var lite otydlig med att jag föredrar en kombinerad rikt- och plan pga platsbristen.Frustrator skrev:
Hmm, ja det är ungefär så jag brukar resonera. Med resultatet att det många gånger blir lite overkill. Försöker vara lite balanserad för en gångs skullremdrivet skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Vi är experter här på overkill, balanserat är mycket svårare..E EscapeLake skrev:
Platsbrist? Hört Ola muttra det ordet när han skulle cadda in mina 12kbm maskiner på 9kvm men lite osäker på vad det betyder
Hur stor plats har du att tillgå?
Haha, ja allt är ju relativt såklart. Har ca 35 kvm att härja runt på. Problemet är väl inte egentligen att få plats med en +350 mm rikt/planhyvelkombi utan att de nya jag hittar kostar 40 papp i runda slängar. Och begagnade lyser med sin frånvaro - i alla fall om man max vill lägga 20 tusen.Frustrator skrev:
Missar jag några maskiner? Finns det kanske t o m några nya maskiner som går in i budgeten som hyvlar över 350 mm av ok kvalité?
Du får åka till nån maskinfirma och kolla. Dom har begagnat i din prisklass.E EscapeLake skrev:Haha, ja allt är ju relativt såklart. Har ca 35 kvm att härja runt på. Problemet är väl inte egentligen att få plats med en +350 mm rikt/planhyvelkombi utan att de nya jag hittar kostar 40 papp i runda slängar. Och begagnade lyser med sin frånvaro - i alla fall om man max vill lägga 20 tusen.
Missar jag några maskiner? Finns det kanske t o m några nya maskiner som går in i budgeten som hyvlar över 350 mm av ok kvalité?
Exakt! Även om den förhoppningsvis skulle bli använd fler ggr och till annat än bara guror så känns just denna typen lite onödigt stor. Bara att hasa runt en sån, om man kommer på att flytta den, blir ju ett helt helgevenemang. Nä jag får nog ha ngt smidigare. Men kom gärna med fler tips!remdrivet skrev:
http://www.maskinfirman.se/kontakt.htmlE EscapeLake skrev:
Exakt en sån här hyvel har jag. Fantastisk maskin med spiralkuttern.
Ingen aning om vad han ska ha för den, men bjud 20000kr och hoppas på det bästa.
https://www.blocket.se/goteborg/Ham...h_snickerivirke_83204850.htm?ca=15&w=1&last=1
Ingen aning om vad han ska ha för den, men bjud 20000kr och hoppas på det bästa.
https://www.blocket.se/goteborg/Ham...h_snickerivirke_83204850.htm?ca=15&w=1&last=1
Drog ett sms till honom den 6/1 och bjöd 21500 inkl. lite av det ädelträt han hade. Fick aldrig ngt svar. Antog att han kände sig förnärmad... 10 dar senare kontaktade jag honom via blocket appens chatfunktion och frågade vad han tänkte sig för pris. Då svarade han att den är såld.V vectrex skrev: