harry73
Visst finns det en skillnad, men eftersom du verkar tycka att hur mycket man får betalt påverkar hur tungt ett officialservitut väger, drar jag jämförelsen vidare till fastighetsköp, så att du ser hur korkad resonemangen är.
 
Servitut ger rätt till att anlägga väg, men vägen tillhör den som anlägger den. Anlägger jag en väg på annans mark som annan sedan använder, får annan ersätta.

Underhållet är inte reglerat. Kommer man inte frivilligt överens, så är enda utvägen att bilda en väg förening som övertar ägandet och underhållet av vägen enligt fastställda principer/andelar.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Det beror på hur servitutet är skrivet.
Står det rätt att anlägga väg så gäller det.
Står det rätt att nyttja väg, så är det ingen rätt att bygga väg bara rätt att köra på den.
samma sak om det står rätt att nyttja befintlig väg, innebär ingen rätt att bygga väg bara rätt att köra på befintlig väg.
 
Du missuppfattar saker!
Du påstod att officialservitut innebar att äganderätten övergick, vilket är fel.
Officialservitut eller avtalsservitut väger i stort sett lika vad skulle skillnaden vara?
 
Bonden har fortfarande förfogande rätt under och på sidorna av vägkroppen vid officialservitut & avtalsservitut , Visserligen kan han inte göra vad som helst men det är han som får eller ger tillstånd om ledningar skall grävas ner eller diken mm.
 
El_konsult skrev:
Står det rätt att nyttja väg, så är det ingen rätt att bygga väg bara rätt att köra på den.
samma sak om det står rätt att nyttja befintlig väg, innebär ingen rätt att bygga väg bara rätt att köra på befintlig väg.

Så kan det också vara, du har rätt. Om underhållet inte är avtalat, så får man likväl överens.

PS. Citera gärna så man vet vem du svarar. DS.
 
harry73
El_konsult skrev:
Du missuppfattar saker!
Du påstod att officialservitut innebar att äganderätten övergick, vilket är fel.
Officialservitut eller avtalsservitut väger i stort sett lika vad skulle skillnaden vara?
Jag påstod att servitut innebär att markägaren inte längre fritt förfogar över vägen, och att huvudprincipen är att man betalar efter slitage.
Kommer man inte överens om underhåll kan man ensidig begära att unrätta en GA med eller utan förening.
Jag drog också en parallell mellan betalning vid tomtköp och betalning vid officialservitut.
 
Om man läser inlägg 1 och 2 så gäller det "rätt att nyttja vägen" så det är nog inte direkt lönt att diskutera bondens rätt eller icke rätt att köra på sin egen väg. Köparen har rätt att köra där och att själv underhålla den inget mer.

Som servitutet är skrivet får köparen köra på vägen som den är och vill han/hon ha en bättre väg så står det köparen fritt att fixa till den utan att bonden behöver betala något. Bonden kan ändå köra precis så mycket nu bonden önskar.
 
Redigerat:
harry73
Det är ingen som säger att bonden inte får köra på vägen
 
harry73 skrev:
Det är ingen som säger att bonden inte får köra på vägen
Nja du tyckte väl det i ett tidigare inlägg..........och hela tråden handlar ju mycket om vad bonden inte får eller har förfogande över. Jag tror nog att bonden har full äganderätt och förfoganderätt över sin väg men har givit fastigheten Hällby 3:24 rätt att använda vägen i det skick den är i och också underhålla den om det finns intresse för detta. Men dock utan förpliktelser att bonden skall betala för detta. Bonden kan ändå köra precis så mycket han/hon vill utan att ens betala för eventuellt slitage det får Hällby 3:24 stå för, om det intresserar Hällby 3:24.

Hur tolkar du annars servitutet?

Lite exempel på att tråden handlar väldigt mycket om vad bonden får och inte får....

harry73 skrev:
Troligtvis tycker bonden att du ska betala allt (och det kan vara rimligt) men kräv då att han anlägger en egen väg bredvid din för eventuella lantbrukstransporter, och se till att din väg inte fortsätter efter din fastighet.
och det är en hel del kommentarer om att bonden skall betala för vägunderhåll också.......

harry73 skrev:
Men poängen är att om man använder/äger vägen tillsammans, då är det rimligt och borde det vara självklart att alla är med och betalar för sin andel.
Och ganska mycket om vad bonden inte får göra och vad han skall betala.......

harry73 skrev:
Bonden har fått betalt för det och har inte längre full förfogande rätt över sin mark.
Med enskilda vägar är huvudprincipen att alla betalar för den slitage de orsaker.
Funkar det inte frivilligt kan man ta det med lantmäteriet och då blir det tvingande.
Och att den som anlägger vägen också äger den och att bonden skall betala för att få köra där.....

-MH- skrev:
Servitut ger rätt till att anlägga väg, men vägen tillhör den som anlägger den. Anlägger jag en väg på annans mark som annan sedan använder, får annan ersätta.
Och att bonden inte fritt förfogar över sin väg............

harry73 skrev:
Jag påstod att servitut innebär att markägaren inte längre fritt förfogar över vägen, och att huvudprincipen är att man betalar efter slitage.
Kommer man inte överens om underhåll kan man ensidig begära att unrätta en GA med eller utan förening.
 
harry73
Vad år så svårt att förstå?
Angående att betala för underhåll:
Om en av båda parter tröttnar på att de står ensam för underhållet, kan den ansöka om en gemensamhetsanläggning och då får alla fastigheter ett andelstal som styr hur underhållet betalas.
Eftersom lantmäteriförrätningar är relativt dyrt är det bättre att undvika den kostnad och komma överens redan i förväg.

Angående fritt förfogande:
Genom servitutet har bonden accepterat (och fick betalt för) att vägen ska ha den standard som TS behöver. Byggtrafik ska komma fram, liksom slambilen, flyttbilar och personbilar. Och det gäller bredd växtlighet men också jämnhet. Så underhållet ska ske utifrån den nivå som behövs för att uppfylla behovet.
Så att bonden lantbruksmaskin klarar av 50cm djupå spår betyder inte att bonden får förstöra vägen med 50cm djupa spår.
Bonden får inte heller bestämma att använda vägen som parkering eller odla grödor på.
Så bonden förfogar inte fritt över vägen
 
Står det verkligen att vägen skall ha en viss standard? Sådana servitut är väl inte vanliga?
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
harry73 skrev:
Vad år så svårt att förstå?
Angående att betala för underhåll:
Om en av båda parter tröttnar på att de står ensam för underhållet, kan den ansöka om en gemensamhetsanläggning och då får alla fastigheter ett andelstal som styr hur underhållet betalas.
Eftersom lantmäteriförrätningar är relativt dyrt är det bättre att undvika den kostnad och komma överens redan i förväg.

Angående fritt förfogande:
Genom servitutet har bonden accepterat (och fick betalt för) att vägen ska ha den standard som TS behöver. Byggtrafik ska komma fram, liksom slambilen, flyttbilar och personbilar. Och det gäller bredd växtlighet men också jämnhet. Så underhållet ska ske utifrån den nivå som behövs för att uppfylla behovet.
Så att bonden lantbruksmaskin klarar av 50cm djupå spår betyder inte att bonden får förstöra vägen med 50cm djupa spår.
Bonden får inte heller bestämma att använda vägen som parkering eller odla grödor på.
Så bonden förfogar inte fritt över vägen
Servitutet säger inget om vilken standard som vägen skall ha.
Det beror på vad servitutsvägen avser.

I många fall står det att servitutet avser utfartsväg.
det innebär allts att stugägarna bara får använda den för utfart.
Det betyder att man inte får köra in på vägen. man får bara köra ut på den ;)
Skall man köra in måste man ha bondens tillstånd eller betala särskild avgift för intrafiken.

Om man bildar en gemensamhetsanläggning så skall vägen klara även att bära tunga jordbruksmaskiner och timmerbilar med 60-75tons vikt utan att lämmna djupa spår i vägen. klara inte vägen den lasten skall inte bonden betala till gemensamhetsanlöäggningen
 
harry73
El_konsult skrev:
Om man bildar en gemensamhetsanläggning så skall vägen klara även att bära tunga jordbruksmaskiner och timmerbilar med 60-75tons vikt utan att lämmna djupa spår i vägen. klara inte vägen den lasten skall inte bonden betala till gemensamhetsanlöäggningen
om någon av de inblandade fastigheter avser att köra där med dessa maskiner då ska vägen klara av dom, men då räknas de också in i tonkm beräkningen och får fastigheten ett högre andelstal.
Då blir det plötslig mycket intressantare för bonden att säga att han inte kör på vägen, men på åkern bredvid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.