harry73
Med ett officialservitut räcker det att än av de berörde parter ansöker om en gemensamhetsanläggning, och då blir det så. Då bestämmer lantmäteriet andelstal och ska alla kostnader fördelas efter andelstal.

Nu är det ingenting som jag rekommenderar eftersom det å ena sidan är en relativ dyr process och å andra sidan gör det ägandet av vägen inte enklare, eftersom man då som två delägare i alla fall behöver vara överens om alla åtgärdar.

Men poängen är att om man använder/äger vägen tillsammans, då är det rimligt och borde det vara självklart att alla är med och betalar för sin andel. Just lantbruksmaskiner och personbilar går dåligt ihop eftersom de första står för mycket slitage men inte behöver en bra kvalitet. Så de står för skadan, men har inget behov av att reparera vägen.
Därför kan det vara en bra överenskommelse att bonden kör med sina traktorer över åkern bredvid vägen istället för på vägen.

b8q skrev:
Man bör väl ha möjlighet att ta fram en lastbil på vägen iaf, så jag skulle gissa på att ca 4 m bredd inte är orimligt att hävda rätt till.
4 meter är väl lite väl tilltaget. En lastbil är 2,6 meter bred. Men 3 meter borde vara rimligt i alla fall, om det inte finns särskilda anledningar att ha bredare än så (t ex skarpa kurvor etc, men då räcker det ju att göra en avvikelse just i kurvan).

harry73
http://www.vasyd.se/Artiklar/Avfall/Sophamtning

Hur gör jag kärlet tillgängligt?

Det ska vara fri sikt och god framkomlighet på vägen. Sopbilen behöver 5,5 meter fri bredd, det vill säga att träd och annan växtlighet inte får inkräkta på vägbanan. Den fria höjden ska vara 4,7 meter och träd och annan växtlighet får inte inkräkta på den fria höjden.

oceanis skrev:
Varför ska man alltid börja med att tilltvinga sig något eller utgå ifrån att man kan göra det med hjälp av olika myndigheter??
Börja istället med att prata med berörda så löser det mesta sig. Men om man börjar med att komma ut på landet och sen läxa upp grannar och genom lagparagrafer tilltvinga sig saker och ting så har man istället skaffat sig ovänner och kommer att få ett helvete.
Nej, du har helt rätt. Det sista jag vill göra är att åka till markägaren och "tala om vad som gäller", men jag vill åka dit och prata med honom och vara lite påläst i frågan. Det blir lättare att diskutera då, istället för att vi båda står och gissar vad som gäller.

Soptunnan ställer man lämpligtvis ute i kröken bredvid grannens soptunna. Där finns ju även brevlådan.

• Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Har redan svarat i din andra tråd: [länk]

Jag förutsätter att servitutet går över säljarens fastighet, så diskutera detta med säljaren innan du skriver avtalet. Diskutera också hur han får använda vägen och hur ni fördelar kostnader/snöjröjning med mera. Troligtvis tycker bonden att du ska betala allt (och det kan vara rimligt) men kräv då att han anlägger en egen väg bredvid din för eventuella lantbrukstransporter, och se till att din väg inte fortsätter efter din fastighet.

Letar man på Hitta.se kan man se tomtgränser mm. Också intressant att veta är att din granne (inte bonden) verkar sälja grävmaskiner.
Nja, vägen går faktiskt inte över säljarens mark. Den går över marken som tillhör en gård i närheten.

harry73
Det ändrar saken något

Jag är väldigt tacksam över alla inlägg och idéer, men jag tycker tråden har tagit en liten omväg.
Och jag skulle uppskatta om vi kan återgå till en ursprungliga frågan och lämna olika åsikter om bönder osv därhän.

Jag ska imorgon ta förnyad kontakt med lantmäteriet, med lantmätare denna gång, inte kundservicepersonal.
Förhoppningsvis kan det räta ut mina frågetecken.
Och jag ska som jag tidigare nämnt åka ut och prata med markägaren (ej säljaren) för att höra vad han säger.
Markägaren har förvisso precis grävt ett stort dike utmed vägen, men han kan kanske flytta diket något om så skulle behövas.

Som sagt, många tack för era svar och härligt att se att det finns så många engagerade som vill hjälpa till.

harry73 skrev:
[länk]

Hur gör jag kärlet tillgängligt?

Det ska vara fri sikt och god framkomlighet på vägen. Sopbilen behöver 5,5 meter fri bredd, det vill säga att träd och annan växtlighet inte får inkräkta på vägbanan. Den fria höjden ska vara 4,7 meter och träd och annan växtlighet får inte inkräkta på den fria höjden.
Detta är orimligt. 5,5 meter är mitt mellan minsta bredden för en primär och en sekundär länsvägs. Så en "liten landsväg" är alltså lika bred som sopbilens krav?

Tillägg: Nu läste jag igenom länken, och de menar alltså inte bredden på vägen i sig utan bredden som krävs för att lastbilen ska kunna tömma sopkärlen. Det är ju något helt annat. Det behövs inte en väg som är 5,5 meter bred, men det behöver vara en fri yta som är 5,5 meter bred just där sopkärlet placeras.

Redigerat:
oas skrev:
Detta är orimligt. 5,5 meter är mitt mellan minsta bredden för en primär och en sekundär länsvägs. Så en "liten landsväg" är alltså lika bred som sopbilens krav?
De räknar kanske med att inte vilja backa vid möte?

b8q skrev:
De räknar kanske med att inte vilja backa vid möte?
Jag uppdaterade nyss mitt inlägg, dom pratade inte om vägen i sig utan om arbetsplatsen där kärlet töms. Men om dom inte vill köra på vägar smalare än 5,5 meter så får dom stora problem att ta sig fram i allmänhet, kan jag meddela. :D

Ytan för att vända sopbilen anordnas på den berörda fastigheten och generellt vill dom inte backa enligt reglerna.
I detta fallet är det en enskild väg med i stort sett endast en i tomt i slutet så här klarar dom sig med ca 3 meter och en infart med vändutrymme. Alternativt en vändplan i slutet av vägen och tunnan utrullad till vägkanten på tömningsdagen.

harry73
Hylte kommun säger följande:
Fri hämtningsväg
Sopbilen ska kunna ta sig fram utan hinder med fri bredd och fri höjdPDF (vägbredd 3,5 meter, total fri bredd 5,5 meter, fri höjd 4,7 meter).
Det ska finnas plats att vändaPDF.
Då behövs en yta med god bärighet, exempelvis kan bilen inte vända på en gräsyta.
För mer information se Handbok för avfallsutrymmenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster från Avfall Sverige.

Nu är det inte sagt att sopbilen öht kommer att köra där, men slambilen gör det, och även de kan komma med liknande tillgänglighetskrav.

Att en sopbilsförare borde klara sig på en mindre yta håller jag med om, men det är inte kul att passera häst med ryttare om man har typ 3,5m.

harry73 skrev:
Att en sopbilsförare borde klara sig på en mindre yta håller jag med om, men det är inte kul att passera häst med ryttare om man har typ 3,5m.
Varför i h...e skulle det komma en HÄST på TS tilltänkta väg? Och det just när du kommer körande där med sopbilen?Den leder ju bara till hans hus och en åker, och man får inte rida på åkrar. :)

harry73
Enligt hitta är ts väg en väg som går förbi bondgården och sedan finns det en stig genom skogen som ansluter till TS väg.

Inte omöjligt att den används flitig

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.