Hej alla!
Jag har ett problem med att hitta en bra lösning för att kunna montera en utanpåligggande strömbrytare typ Schneider Exxact över en eldosa för infällda strömbrytare. Den gamla smala Elko-brytarens ram är trasig och går ej att få på plats, finns inte kvar i sortimentet heller. Max bredd är 65 mm mellan två dörrfoder, så dagen standard med 80 mm brytare fungerar alltså inte. Se bilder.
Schneider Exxact strömbrytare (art. nr. WDE015531) för utanpåliggande montage är just 65 mm bred (första bilden). Det är den enda brytaren jag har hittat som passar.
https://www.se.com/se/sv/product/WD...are-exxact-kors-16a-ip21-snabbanslutning-vit/
Tips emottages!
Jag har ett problem med att hitta en bra lösning för att kunna montera en utanpåligggande strömbrytare typ Schneider Exxact över en eldosa för infällda strömbrytare. Den gamla smala Elko-brytarens ram är trasig och går ej att få på plats, finns inte kvar i sortimentet heller. Max bredd är 65 mm mellan två dörrfoder, så dagen standard med 80 mm brytare fungerar alltså inte. Se bilder.
Schneider Exxact strömbrytare (art. nr. WDE015531) för utanpåliggande montage är just 65 mm bred (första bilden). Det är den enda brytaren jag har hittat som passar.
https://www.se.com/se/sv/product/WD...are-exxact-kors-16a-ip21-snabbanslutning-vit/
Tips emottages!
Jo, den tanken har ju slagit mig men problemet är att det är så lite utrymme på sidorna så det blir svårt att få det snyggt och risken är att ramen går av helt. Men tack för tipset!
Schneider Exxact strömbrytare skulle däremot sitta som en smäck i det utrymmet som finns, dvs. 65 mm.
Schneider Exxact strömbrytare skulle däremot sitta som en smäck i det utrymmet som finns, dvs. 65 mm.
En ny brytare täcker nog sidorna, men frågan är om det inte blir en glipa uppe och nere. Kan gå att sätta ett doslock som ska skruvas för apparatdosa med skruvfästena i dosan. då täcks ev glipa och sen skruva nya brytaren i locket. Ett doslock för snäppsaftsättning där vingarana på baksidan tas bort och par hål som passar, ett sådan lock är tunt och sticker inte ut. Mer kan jag inte tipsa om.M Mior skrev:
@jonaserik - Det borde inte bli någon glipa över eller under då brytaren är 75 mm hög. Tack för tipset med doslock!
@cpalm - Det finns inget att skuva fast den utanpåliggande Schneider-brytaren i och med att den är fäör utanpåliggande montage.
@MultiMan - har inte någon som kan 3D-printa tyvärr.
Tack för alla svar och förslag så långt!
@cpalm - Det finns inget att skuva fast den utanpåliggande Schneider-brytaren i och med att den är fäör utanpåliggande montage.
@MultiMan - har inte någon som kan 3D-printa tyvärr.
Tack för alla svar och förslag så långt!
Man skruvar den i väggen alltså, menar jag. Nu är förrvisso knockoutsen lite dumt placerade för en sådan montering, men nog borde det väl gå att skruva i hörnen och då hamna utanför dosan?M Mior skrev:
Annars får du väl klämma till med en sån här så att monteringshålen hamnar utanför dosan?

Eller så får du såga ur lite i fodret för en större brytare.
Jag får kolla hur brytaren (ej inköpte än) ser ut och om det är möjligt att skruva i hörnorna. Misstänkte att man fäster den gröna delen av brytaren (se första bilden) på vägen och fäster resten i den, därav min fråga om alternativ och om någon har koll på adapter etc för liknande montage. Får kolla mer på hur vägg och eldosa ser ut och var hål för infästning kan placeras.
Klicka här för att svara