B Bo Berglund skrev:
Jag har nu testat med att mata min avläsare med ström från en powerbank i stället från mätaren och då kommer den upp och rapporterar sin IP-adress som den skall, så det är definitivt något som skett vid strömavbrottet!
Mätaren verkar inte längre mata tillräckligt med ström, som medfört att det inte går att köra med den matning av 5V som kommer från den. Problemet startade alltså vid strömavbrottet.
Har dock inga elektronik-verktyg här ute på landet så att jag kan koppla bort matningen om RJ-sladden sätts in i mätaren så nu är jag rökt...
Efter att ha varit hemma och hämtat verktyg kunde jag fixa min HAN-läsare...
Jag kopplade in en 1000uF kondensator över 3.6V matningen på ESP-kortet och sedan var saken biff. Den startar som den skall.
Men sen fick vi ett strömavbrott och då kom den inte upp igen efteråt, men att gå ut till elskåpet och dra ur och sätta tillbaka sladden fixade det. Kan man bara göra ifall man bor i stugan...

Det visade sig bero på att vid strömavbrottet så dog även all fiber-infrastruktur så det fanns ingen WiFi att koppla upp till vid starten. Och fiber/router tar en stund att starta efter strömavbrott...
Ändrade koden i HAN-läsaren så att den startar om ifall den inte hittar sin WiFi (efter en paus på en minut). Detta borde lösa problemet, men nu får jag avvakta ett nytt strömavbrott (Vattenfall varslade om att vi skulle få avbrott på tisdag denna vecka men det blev inget av med det - fast de skickade SMS och rapporterade att strrömmen skulle komma tillbaka om 2 timmar så var den aldrig borta....

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.