B Bo Berglund skrev:
Under över alla under!
Nu efter köande i 2:15 gav jag upp och sen hittade jag ett ställe med en lista på andra nummer till Vattenfall och ringde ett av de numren (ett 020-nummer) och döm om min förvåning när de svarade efter någon minut bara!
Kom i kontakt med en handläggare som tog emot mitt ärende och fyllde i en order till de som gör själva påslagningen.
Så nu är det i alla fall igångsatt...
Haha, hade en liknande upplevelse när jag skrev till deras fb-sida och någon svarade direkt att de skulle skicka det vidare. Det gick nån vecka och sen kom ett mail om att den var aktiverad.
 
P paralun skrev:
Jo och har du Vattenfalls Sanxing mätare så ska det funka när porten är aktiv.
Sen förefaller det här med WiFi-täckning till elämätaren vara en utmaning.
OK, då kan jag räkna med att den verkligen är aktiverad då om den ger ut ström?
Jag är betatestare för Currently One och när jag äntligen lyckats få till wifitäckning intill mätaren så kopplade jag in enheten i HAN och den kom igång.
Dock förstår inte CO signalerna utan visar noll förbrukning hela tiden.
Är det möjligt att VF lyckats aktivera något fel eller använder fel std i sina kina-mätare?
 
Du får kolla hur telegrammen ser ut på porten (koppla in en serieportsadapter där).
Med koll på telegrammen (de kommer var 5-10 sekund) så är det mycket lättare att avlusa problemen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Du får kolla hur telegrammen ser ut på porten (koppla in en serieportsadapter där).
Förtydligande:
Du måste förstås fixa inverteringen av data också, för HAN-utgången är en öppen kollektor optokopplare som skall ha ett motstånd till mätarens +5V utgång.
Då ger den 5Vp-p data men inverterat.
Vissa serieportsadaptrar för RS232 klarar detta eftersom RS232 är ett inverterat protokoll, men för adaptrar som är för TTL-nivåer måste man invertera signalen, det blir en transistor och ett motstånd till.
Och datahastigheten är 115200 baud....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Förtydligande:
Du måste förstås fixa inverteringen av data också, för HAN-utgången är en öppen kollektor optokopplare som skall ha ett motstånd till mätarens +5V utgång.
Då ger den 5Vp-p data men inverterat.
Vissa serieportsadaptrar för RS232 klarar detta eftersom RS232 är ett inverterat protokoll, men för adaptrar som är för TTL-nivåer måste man invertera signalen, det blir en transistor och ett motstånd till.
Och datahastigheten är 115200 baud....
Detta är över min kompetens men ska vbf till utvecklaren...
 
Bara som jämförelse:
Vi fick mätaren utbytt hemma i Järfälla förra veckan till en med datautgång (HAN-P1).
Nätägaren här är EON.
För att aktivera porten behövde jag bara gå in i Eon-appen och flytta en switch från OFF till ON för dataporten och sen var den igång inom ett par minuter. Och detta rapporterades också i appen!

Så nu får jag kontinuerlig avläsning här hemma också utan långa telefonköer och oförstående handläggare för aktiveringen. :cool:

Hur enkelt som helst och något Vattenfall kan ta lärdom av!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Hurså? CAT6 funkar ju upp till runt 100m utan att tappa signalstyrka.
Kan du länka tråden där Egil testat? Tack.
Ja när du använder den för ip trafik. Inte samma sak om den används för seriell kommunikation. Inte alls damma typ av signal, spänningsmatning och trafikhantering. Dock känns 3m väldigt lite. Vanlig RS232 brukar vara problemfritt upp till 15m. RS485 brukar klara avsevärt mer, inrätt form 100m. Men det har mer med protokollet än kabeln att göra.
 
B Bo Berglund skrev:
Bara som jämförelse:
Vi fick mätaren utbytt hemma i Järfälla förra veckan till en med datautgång (HAN-P1).
Nätägaren här är EON.
För att aktivera porten behövde jag bara gå in i Eon-appen och flytta en switch från OFF till ON för dataporten och sen var den igång inom ett par minuter. Och detta rapporterades också i appen!

Så nu får jag kontinuerlig avläsning här hemma också utan långa telefonköer och oförstående handläggare för aktiveringen. :cool:

Hur enkelt som helst och något Vattenfall kan ta lärdom av!
De har de gjort.
Nu går man in på mina sidor på nätet och klickar aktivera. Hur lång tid själva processen sedan tar kan jag inte svara på, min är redan aktiverad så jag kan (vill inte) prova. ;)
 
tveksamt tveksamt skrev:
De har de gjort.
Nu går man in på mina sidor på nätet och klickar aktivera. Hur lång tid själva processen sedan tar kan jag inte svara på, min är redan aktiverad så jag kan (vill inte) prova
Jag har loggat in på "Mina sidor" hos Vattenfall med Mobilt BankID.
Men jag hittar inte någon inställning för HAN-porten alls....
Var bland allt som visas på Vattenfalls sida finns detta?
Har provat Mina Sidor:
- Mina Avtal -inget här
- Mina inställningar - bara adress och fakturauppgifter
- Mina fakturor - som namnet anger
- Min förbrukning - visar konsumerad el
- Erbjudanden - här kan man köpa sånt man inte behöver

Har också gått igenom alla andra sidor utan att hitta något som liknar den här inställningen...
Så: Var hittade du den?

Och Vattenfall verkar inte ha någon app liknande den som Eon har utan man är hänvisad till deras webbsida...
 
Logga in på ...Vattenfalleldistribution.se

Meny///
Mina sidor/Inställningar/
Mina Inställningar
Scrolla till "Anslutninsporten" (anges länhst ner på sidan) och välj "Hantera Anslutninsporten"

https://www.vattenfalleldistribution.se/mina-sidor/installningar/

Skärmbild av Vattenfalls webbsida om anslutningsport för smarta elmätare; text på svenska, informationslänk nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:cool:
Skärmdump från Vattenfall app, information om anslutningsport, alternativ för aktiv/inaktiv status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
salahunreal och 2 till
  • Laddar…
Tack, jag hade inte en aning om att Vattenfall har TVÅ OLIKA "Mina Sidor" för sina kunder! Nu hittade jag den.
Fick spara denna länk också.
 
B Bo Berglund skrev:
Tack, jag hade inte en aning om att Vattenfall har TVÅ OLIKA "Mina Sidor" för sina kunder! Nu hittade jag den.
Fick spara denna länk också.
Det är för att det är två olika företag, du har ett för nätet och ett för elen. Om du har avtal om att köpa elen från något annat bolag har du bara en sida hos vattenfall (eldistribution).
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Idag hade vi strömavbrott på förmiddagen, det var tydligen ett stort område med 12000 abonnenter. Efter att strömmen kom tillbaka så fungerar inte HAN-porten längre! Det verkar inte komma några data.
Så jag tänkte logga in på Vattenfall Eldistribution "Mina Sidor" men när jag klickar på länken för inloggning dyker följande meddelande upp:
Felmeddelande: "Error 403 - Forbidden", tillgång blockerad till webbapplikation.

Bra va?
Jag använder ingen web app utan har öppnat deras hemsida och där finns "se mina fakturor" och när man klickar där visas denna sida.
 
Gick till sist att komma in hos Vattengall Eldistribution efter att ha letet reda på den gömda login-sidan.
Så då skulle jag "cycla" porten genom att först slå av den och sen sätta på igen.
Men när jag tryckte stäng av så kom det upp ett meddelande att porten skulle avaktiveras och att det kunde ta en dag eller två....
På EON:s motsvarande ställe så aktiverades porten inom en minut!

Vattenfall har alltså lagt in en aktiveringsfunktion på sin sida, som verkar skicka en begäran till nån tekniker som i mån av tid kommer att genomföra ändringen..
😡 🤬 🤬

Otroligt dåligt i jämförelse med EON!

Jag har nu testat med att mata min avläsare med ström från en powerbank i stället från mätaren och då kommer den upp och rapporterar sin IP-adress som den skall, så det är definitivt något som skett vid strömavbrottet!
Mätaren verkar inte längre mata tillräckligt med ström, som medfört att det inte går att köra med den matning av 5V som kommer från den. Problemet startade alltså vid strömavbrottet.
Har dock inga elektronik-verktyg här ute på landet så att jag kan koppla bort matningen om RJ-sladden sätts in i mätaren så nu är jag rökt...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nu går det tydligen att aktivera porten själv på via Mina sidor.
Logga in på www.vattenfalleldistribution.se
-->Mina-sidor-->Inställningar Och kicka på Anslutningsporten.

Blev ganska förvånad att dom lämnar en bruksanvisning som säger att man måste kontakta vattenfall. så sitter man i lång telefonkö för att få denna förklaring.......
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.