27 502 läst · 90 svar
28k läst
90 svar
Hur aktiverar man mätarens HAN-port hos Vattenfall?
Jo men jag tror han tänkte fel.A alfista skrev:Du blandar äpplen och elefanter. CAT6 beskriver kabelns prestanda. Sen beror det på vilken typ av utrustning man ansluter i ändarna och vilken typ av signaler de använder hur långt man kan skicka signalen. Att du kan köra Gigabit ethernet över 100 meter är en sak, den aktuella signalen här är visserligen betydligt långsammare men är sämre anpassad för längre kablar.
Det är alltså RJ45 kabeln som kan göras längre.
https://www.homewizard.com/p1-meter/
Njau.... den här svenska "soppan" skulle aldrig kunna godkännas som en "standard" av någon form av standardisering.tveksamt skrev:
Sen går det inte att klaga förränn 2025 när utbytet till smarta elmätare ska vara klart.
https://ei.se/bransch/matning-av-el/funktionskrav-elmatare
Bara att försöka göra det bästa av röran...
Tja, jag vet inte hur det är för dig, men det är verkligen inte första gången jag stöter på det här när det gäller olika standarder.P paralun skrev:
Jo jag har har ofta fått jobba via standarder men det här med smarta elmätare slår allt.tveksamt skrev:
- Att man behöll två gränssnitt, HAN-P1 och HAN-NVE
- Att man inte slog fast i vilken form datat ska levereras från en HAN-port, styrs ofta av ett firmware men elnätsbolagen har då uppenbarligen olika syn på vilken version som ska användas. Sen förefaller elnätsbolagen ha olika syn på OTA uppgraderingar av firmware.
- Att det är mycket oklart på elnätsbolagens websidor vad som egentligen levereras från HAN-porten.
- Själv begåvades jag då med en Kamstrup Omnipower av mitt nätbolag som inte alls borde varit godkänd och kräver extern spänningsmatning för att öppna mätarens optokopplare.
Sen även om man måste spara pengar så verkar det ha varit en samling "klåpare" som totade ihop den svenska "standarden".
https://www.energiforetagen.se/glob...ommendation-lokalt-granssnitt-v2_0-201912.pdf
Finns det någon standard? Det är väl snarare en kravspecifikation som finns.
Ja via dels Energimarknadsinspektion och föregående länk från branschföretagen.D Daniel 109 skrev:
https://ei.se/bransch/matning-av-el/funktionskrav-elmatare
Men det här slarvade man bort men jag är ju åt "nördhållet" så för mig funkar det.
Men borde ha varit "plug&play" så vem som helst skulle kunna koppla upp sig mot mätaren
Det är ju just krav, inte en standard.P paralun skrev:
Jag har min mätare på en stolpe i skogen 25 m från stugan. Den sitter i ett elskåp av aluminium och jag fick -95 dB signal där...H Hamstraren skrev:
Kopplade upp och ner WiFi hela tiden.
Så jag borrade ett 3 mm hål i skåpväggen och drog ut antennkabeln där med en 31 mm lång avskalning som dipolantenn. Då fick jag -72 dB i stället, dvs en faktor 100 i förbättring och inga problem längre..
Jo nu är väl Vattenfall Eldistribution något märkligt jämfört med alla andra elnätsägare.E El-Löken66 skrev:
Ska vara då att de är så "snåla" att de inte infört en digital beställning för en inloggad kund.
Vattenfalls Sanxing elmätare följer ju sedan standard som för mer civiliserade länder inom EU och då just HAN-P1.
Om det går att få porten öppnad genom att ringa till dem är frågan om de sköter det här på ett tillåtet sätt. Syftet med att porten inte är öppen är att datan inte ska vara tillhänglig för obehöriga. Om jag kan ringa och få någon annans port öppnad så är ju inte den begränsningen särskilt effektiv. Kräver de någon typ av verifiering av vem som ringer?
Jo jag skrev just det till löken att Vattenfall eldistribution inte har en digital beställning för en inloggad kund.D Daniel 109 skrev:Om det går att få porten öppnad genom att ringa till dem är frågan om de sköter det här på ett tillåtet sätt. Syftet med att porten inte är öppen är att datan inte ska vara tillhänglig för obehöriga. Om jag kan ringa och få någon annans port öppnad så är ju inte den begränsningen särskilt effektiv. Kräver de någon typ av verifiering av vem som ringer?
Det finns ett antal elnätsägare som infört det i likhet med min egen.
Så det är en enkel och självklar tjänst med en smart elmätare och elnätsägare som bara tar emot beställningar via telefon/kundtjänst bör nog snarast tänka om.