7 780 462 läst · 38 098 svar
7780k läst
38,1k svar
Humorhörnan ...
Allen key och screw kommer väl från företaget som tog patentet på det som korrekt heter socket head cap screw.
I vardagsmun tror jag Allen och Hex screw är det vanligaste. Om jag inte missminner mig så använder Ikea begreppet Allen Key och det har väl förstärkt användandet av begreppet.
Mao är det lite som masonite, som är så starkt etablerat i svenskan att vi inte har något riktigt ord för hardboard.
I vardagsmun tror jag Allen och Hex screw är det vanligaste. Om jag inte missminner mig så använder Ikea begreppet Allen Key och det har väl förstärkt användandet av begreppet.
Mao är det lite som masonite, som är så starkt etablerat i svenskan att vi inte har något riktigt ord för hardboard.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Oljehärdad boardNimajneb skrev:Allen key och screw kommer väl från företaget som tog patentet på det som korrekt heter socket head cap screw.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 598 inlägg