Allen key och screw kommer väl från företaget som tog patentet på det som korrekt heter socket head cap screw.

I vardagsmun tror jag Allen och Hex screw är det vanligaste. Om jag inte missminner mig så använder Ikea begreppet Allen Key och det har väl förstärkt användandet av begreppet.

Mao är det lite som masonite, som är så starkt etablerat i svenskan att vi inte har något riktigt ord för hardboard.
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1394288812.939334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


senaste modet ;)
 
  • Gilla
swejocke och 2 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Allen key och screw kommer väl från företaget som tog patentet på det som korrekt heter socket head cap screw.

I vardagsmun tror jag Allen och Hex screw är det vanligaste. Om jag inte missminner mig så använder Ikea begreppet Allen Key och det har väl förstärkt användandet av begreppet.

Mao är det lite som masonite, som är så starkt etablerat i svenskan att vi inte har något riktigt ord för hardboard.
Oljehärdad board
 
hantverkare1 skrev:
Oljehärdad board
Hård träfiberskiva skall vara den korrekta termen. I alla fall fick jag lära mig det när jag läste till byggnadsingenjör...
 
-RB- skrev:
Hård träfiberskiva skall vara den korrekta termen. I alla fall fick jag lära mig det när jag läste till byggnadsingenjör...
Är inte det mdf/hdf?
 
Skruvtypen patenterades omkring 1910 av Allen Manufacturing Company i Connecticut, därav namnet.
 
hantverkare1 skrev:
Är inte det mdf/hdf?
På den tiden var det ingen som kände till MDF/HDF :)
 
Typisk Byggahus med trådar som spårar ur.

Nu har till och med denna oseriösa tråd spårat ur och blivit saklig, skärpning ;)
 
  • Gilla
Goteborg och 2 till
  • Laddar…
TeroM skrev:
Typisk Byggahus med trådar som spårar ur.

Nu har till och med denna oseriösa tråd spårat ur och blivit saklig, skärpning ;)
Förlåt ;)
 
M
construction-errors-mistakes-11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Joonas Paananen1 och 5 till
  • Laddar…
Jag har sett den bilden förr, och tycker den är smått genialisk! lösningen sparar både tid, utrymme, material och vatten!
 
b8q skrev:
Jag har sett den bilden förr, och tycker den är smått genialisk! lösningen sparar både tid, utrymme, material och vatten!
...men är inte den undre skålen lite onödig? Eller är den för barn?
 
Det börjar bli lite humor (meta-humor) att ständigt mötas av den har bilden under "Olästa".

ImageUploadedByTapatalk1394367927.347204.jpg
 
  • Gilla
ankaraS
  • Laddar…
D09
Okej, denna får jag bjuda på

La ut en annons på blocket och ipadens översättning/ korrigering ställde till det såg jag idag ha ha

Finn ett fel ;)

ImageUploadedByByggahus.se1394369363.931179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.