315 klarar inte lutning bättre än 310. Däremot 420 är bättre på det, men det skiljer ju en del i pris.

Ser ingen anledning att köpa 315 istället för 310 om man inte har mer än 1000 kvm klippyta och då hade jag förmodligen köpt en 420 eller 430x istället. 310 klipper dina 500 kvm på exakt samma tid som 315. Skillnaden är att 310 har krav på 8 timmars vila per dygn. Övriga skillnader mig veterligen är punktklippning och vädertimer, men dessa funktioner ser jag inget behov av. Gällande lutningar så klarar 310 & 315 40% enligt spec och 420 ska klara 45% enligt spec. Har dock läst i något test att 310/315 klarar högre lutning än vad som anges.

2016 årsmodeller av 310 och 315 har dom tydligen ändrat på lite. 310:an ska nu gå lite långsammare samtidigt som dom ökat hastigheten lite på 315 oxå. Men det gör nog inga större skillnader på 400m2. Ligger man på gränsen så blir det väl lite annat. En 310 med terrängkit borde väl vara mest klipp för pengarna.

Robbalove skrev:
Ser ingen anledning att köpa 315 istället för 310 om man inte har mer än 1000 kvm klippyta och då hade jag förmodligen köpt en 420 eller 430x istället. 310 klipper dina 500 kvm på exakt samma tid som 315. Skillnaden är att 310 har krav på 8 timmars vila per dygn. Övriga skillnader mig veterligen är punktklippning och vädertimer, men dessa funktioner ser jag inget behov av. Gällande lutningar så klarar 310 & 315 40% enligt spec och 420 ska klara 45% enligt spec. Har dock läst i något test att 310/315 klarar högre lutning än vad som anges.
Var hos återförsäljaren igår och diskuterade modeller och skillnad mellan 310 och 420. Han sa att skillnaden var yta, lutning, elektrisk höjdinställning, smartare logik för automatisk passagehantering. Han rekommenderade också 310, så det blev en sådan. Börjar utan terrängkit och känner jag att det behövs så får jag komplettera med det.
Ikväll blir det till att rulla ut begränsningskabel :)

Blev en 310 igår.

Jag köpte en 330X för någon vecka sedan. Läste någonstans att det ändå ska stå 430X i displayen på den när man startar den om den har den nya mjukvaran. Betyder det att jag har den gamla? Måste jag skicka tillbaka den för att få den uppdaterad eller räcker det med att lämna in den i vilken butik som helst som säljer Husqvarna?

Anna1984 skrev:
Jag köpte en 330X för någon vecka sedan. Läste någonstans att det ändå ska stå 430X i displayen på den när man startar den om den har den nya mjukvaran. Betyder det att jag har den gamla? Måste jag skicka tillbaka den för att få den uppdaterad eller räcker det med att lämna in den i vilken butik som helst som säljer Husqvarna?
Jag hade nog försökt undvika att skicka den. Hör med din närmsta åf. Men var beredd på att dom troligtvis vill ha en slant för det. Eller så väntar du till hösten och lämnar in den på service samtidigt.

Det ska funka med vilken butik som helst, men risken är att du får vänta ett tag, de gillar inte att man handlar på nätet så de brukar inte prioritera sådana ärenden. Ring och skäll på företaget som sålt den, de ska uppdatera innan de skickar ut maskinerna. Fattar inte varför HQ är så lama när det gäller att styra upp återförsäljarledet, det är ju extra viktigt eftersom de inte har någon centraliserad supportorganisation

• Gilla
Anna1984
  • Laddar…
Känns kanske som att jag väntar med att lämna in den till hösten istället om det är så att dom tar lång tid på sig. Ja jäkligt klantigt att skicka ut en ny maskin som inte är uppdaterad 👎🏼

Å andra sidan är det marginella om ens märkbara skillnader på de senaste versionerna. Skulle inte förvåna mig om den enda skillnaden på den senaste är namnändringen till 430. Fick den uppfattningen hos min åf när jag uppdaterade min 330 senast.

Hörde av mig till Husqvarna idag. Dom uppgav att jag bara har rätt till gratis uppgradering av mjukvaran om det är något fel på roboten. Annars har återförsäljaren rätt att ta ut en avgift. Riktigt snålt tycker jag.

Anna1984 skrev:
Hörde av mig till Husqvarna idag. Dom uppgav att jag bara har rätt till gratis uppgradering av mjukvaran om det är något fel på roboten. Annars har återförsäljaren rätt att ta ut en avgift. Riktigt snålt tycker jag.
Är den inte levererad med senaste F/W då är det definitivt snålt.

Anna1984 skrev:
Lika bra att vänta med att uppdatera då, det är ändå ingen märkbar skillnad. Din robot kommer fungera lika bra för det. Den enda mjukvaruversionen som inte fungerat perfekt var den första från 2013 där gps-funktionerna inte var aktiverade.

Enligt Husqvarna är det även ett mjukvarufel som gör att det står 430x i displayen på 330x.

Det är baksidan med att köpa billigt på nätet. Man väljer ju själv bort servicen. Och dom lokala återförsäljarna har ofta fullt upp med dom maskinerna dom själv har sålt och då måste dom prioritera. Men prata med butiken du har köpt den av. Det är ju dom som gjort fel och hoppat över PDI:n. Sen som tidigare nämnt. Du lär inte märka någon skillnad om du inte har något problem idag.

Anna1984 skrev:
Varför ska en åf som inte sålt maskinen jobba gratis åt den åf som fått affären? Den som har sålt billigt har ju hållit nere sina kostnader genom att ge fel service.

Gå till den lokala, be dem uppdatera, betala och begär att det ställe du köpt den på ersätter dina utlägg, inklusive resa. Alternativt att den åf du köpt den av löser frakt t&r till sig och gör uppdateringen utan kostnad. Svårare än så är det inte, och absolut inte snålt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.