O Oxid skrev:
å hittade jag en svart tjock lakritsstån
Tror inte elnätsägaren är intresserad av kabel på din mark/tomt/fastighet. De brukar anse att deras ansvar upphör vid tomtgränsen.

K Karriärmamman skrev:
Tror inte elnätsägaren är intresserad av kabel på din mark/tomt/fastighet. De brukar anse att deras ansvar upphör vid tomtgränsen.
Särskilt inte telefonkablar.

• Gilla
  • Haha
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jaså?

[bild]
[länk]

[länk]

[länk]

TS har fått svar på att det är PEM-slang med telekabel i.
Ja så var det hos oss, de fixade bara fram till tomtgräns.. kanske är olika för olika bolag?
Ellevios ansvar som elnätsföretag beskriver skyldigheter som tillgång till el, mätvärdeinsamling och markarbete utanför tomten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Karriärmamman skrev:
Ja så var det hos oss, de fixade bara fram till tomtgräns.. kanske är olika för olika bolag?
[bild]
Lite längre ner på sidan kommer den blåa rutan som jag klistrade in i föra inlägget, där står det att kunden står för allt elarbete på fastigheten förutom på servisekabeln.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
O Oxid skrev:
Där sa du nått! Det kan absolut vara en telekabel, det tänkte jag inte ens på!
Det fanns svart slang på televerket för kabel dragning men jag skulle inte chansa (fd tekniker televerket )

K Karriärmamman skrev:
Det är skillnad på ansvar och betalningsvilja... Elbolaget äger serviskabeln fram till elmätaren och ansvarar för den. Men du som kund förväntas betala kostnaden för grävning på den egna tomten.

Text som beskriver ansvar för elanläggning för hus- och fritidshusägare, inklusive kostnad för grävning på egen tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ellevio.se/elanlaggning/ansvar-i-elnatet/

För att vara riktigt jävliga kan dom dessutom bestämma vem du ska betala för grävningen.

Ägarens ansvar vid hus med mätarskåp på fasad; inkluderar schakt- och grävarbete samt lägga kabelskyddsrör på egen tomt.

Text om att arbete på serviskabel och elmätare utförs av Skellefteå Kraft och deras entreprenörer.

https://www.skekraft.se/privat/elnat/ansvarsfordelning-i-elnatet/#box-no-1

SWEBMA SWEBMA skrev:
Det fanns svart slang på televerket för kabel dragning men jag skulle inte chansa (fd tekniker televerket )
Läs gärna igenom hela tråden innan du svarar, eller iaf minst TS inlägg.

För i inlägg 45 skriver TS vad det är kabel/slang/etc.

• Gilla
camaro z28 och 2 till
  • Laddar…
O Oxid skrev:
Hej,

Jag har ett hus från ~1970 med källare. Klassiskt tegelhus från 60/70-talet.

Min betongplatta i källaren är oisolerad och jag håller nu på med att isolera ett framtida badrum med bastu inifrån.

Sagt och gjort, allt är rivet och för cirka 4-5dagar sedan bilade jag bort hela plattan i utrymmet. Efter det har jag burit upp hink efter hink med betong och allt är nu rensat från betong och armering. Gött!

Däremot så hittade jag en svart tjock lakritsstång i plattan (elservisen) som jag inte riktigt räknade med att hitta där.

Men elen fungerade ju fortsatt så jag verkade ha lyckat att inte förstöra kabeln trots allt bilande.

Nu har jag frilagt kabeln och inser att jag absolut har varit på den med bilningsmaskinen. Det lyser fortsatt här hemma (5dagar sedan bilningen) så någon kortslutning har inte skett.

Jag planerar imorgon ringa elnätsägaren och fråga om dom vill komma och inspektera kabeln samt eventuellt laga den.

Nu till min egentliga fråga - hur vanligt är det att elservisen är dragen genom hela bostadshuset till garaget på detta sättet? Min elcentral med mätare sitter utvändigt i garaget. Därifrån går en matning till bostadshusets elcentral. En rimligare väg hade ju varit att inte lägga kabeln under huset så att man kan komma åt den genom att gräva om den skulle gå sönder?

Har nätägaren gjort något fel här? Kan jag förvänta mig behöva stå för kalaset av reparation av kabeln och isåfall vad kan jag förvänta mig för kostnad? Det känns lite konstigt att förelägga elservisen genom hela huset på detta sättet, men det kanske är vanligt förekommande?

Tacksam för svar!
Lite off topic men du har bilat upp en stor bit av golvet i en källare från 70-talet ? vet du vad du har för typ av källaregolv, är det med sockel eller platta ? du skulle inte kunna lägga upp en bild på någon ritning där man ser konstruktionen ?

Jag håller på med min källare med, men törs inte riktigt gå på golvet rakt igenom pga konstruktionen.

K klypert skrev:
Lite off topic men du har bilat upp en stor bit av golvet i en källare från 70-talet ? vet du vad du har för typ av källaregolv, är det med sockel eller platta ? du skulle inte kunna lägga upp en bild på någon ritning där man ser konstruktionen ?

Jag håller på med min källare med, men törs inte riktigt gå på golvet rakt igenom pga konstruktionen.
Jag var också lite nojig över detta.

Har ingen ritning men detta var min konstruktion:

1. Avjämnad finbetong (oarmerad) ca 5cm
2. Sand - ca 5-15cm
3. Ojämn armerad betongplatta med tjocklek varierande allt från 10cm till 25cm (tjockare närmare väggarna)
4. Plast
5. Sand

Det jag valt att göra är att spara ca 2dm närmast väggarna för att behålla någon typ av balk.

• Gilla
klypert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.