Karrock
Jag undrar, om den är så grov som 25-30mm, skulle det istället kunna vara en plastslang med telefontråd i? "Fjutt med penna" vet jag dock inte tekniskt vad det betyder, och om det skulle kunna visas med en slang och halvdöd telekabel.

Såna teledragningar har jag haft kors och tvärs över tomten i jämngammal bebyggelse.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jag undrar, om den är så grov som 25-30mm, skulle det istället kunna vara en plastslang med telefontråd i? "Fjutt med penna" vet jag dock inte tekniskt vad det betyder, och om det skulle kunna visas med en slang och halvdöd telekabel.

Såna teledragningar har jag haft kors och tvärs över tomten i jämngammal bebyggelse.
Där sa du nått! Det kan absolut vara en telekabel, det tänkte jag inte ens på!

Karrock
Givet att den är skadad men elen funkar vore det dumt att börja dra i den. Men även med händerna på ryggen borde det gå att avgöra på nära håll om det är slang eller kabelhölje. Tyckte det var svårt att se på bilderna åtminstone.

Står det nåt på kabeln? Som jag sa beställ ledningskarta på ledningskollen.se det är gratis

J J-banan skrev:
Inget som länge använda, lägst area nu är 10
Både ja och nej.
Befintliga EKKJ 3x6/6 som är i drift får fortsätta att vara i drift, däremot så förläggs det inga nya sådana servisledningar längre.

Men nu gäller det TS kabel som är förlagd på 60-/70-talet.
Så även en kabel mindre än 3x10/10 från tex 70-talet kan mycket väl vara nätägarens kabel.

Eller menar du att alla gamla kablar har bytts ut till nya?

S
J J-banan skrev:
5g10 mm², 4x10/10 mm²
Jo, jag vet vad du menar men jag skrattade åt ditt sätt att säga något som är helt fel och ändå låter så säker :D

S SueCia skrev:
Jo, jag vet vad du menar men jag skrattade åt ditt sätt att säga något som är helt fel och ändå låter så säker :D
Tänkte inte på vad man använde för 60 år sedan, men nu så är det minst 10 mm²

O Oxid skrev:
Det är fjutt i kabeln, men kan inte stänga av elen just nu. Den är cirka 30mm² i diameter så det får absolut plats 10mm² kardeler i den
Diameter 30mm motsvarar en för tiden typisk FKKJ 3x35/16 men av bilderna att döma ser det mer ut som en PEM-slang, telekabel eller annan mångledare (utan koncentrisk ledare) för mark som har samma släta svarta hölje som mantel.
En FKKJ (eller för den delen även vissa mångledare) har tydliga konturer efter den koncentriska ledaren.
Följer med spänning :)

• Gilla
Berthramb
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Tänkte inte på vad man använde för 60 år sedan, men nu så är det minst 10 mm²
Ok. Så du tänkte att TS bilade upp golvet i sitt 50 år gamla hus och hittade en nylagd kabel dimensionerad enligt dagens krav? 🤔

• Gilla
Dublin och 6 till
  • Laddar…
Update:

Ringde elnätsägaren och dom ville att jag skulle med hjälp av vanlig elektriker ta reda på om det faktiskt är servisen eller inte innan dom går vidare.

Elektriker kommer under dagen.

Gällande ledningskollen så fattar jag inte riktigt hur jag kan få tag på ledningskartor utan att säga att säga att jag ska gräva på tomten. Om jag planerar in ett fiktivt grävjobb så hade jag säkert fått kartor men det kunde ta upp till en vecka vecka att få svar.

Vi borde få reda på vad som gömmer sig i kabeln innan slutet på dagen.

Återkommer!

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Har du torkat rent och kollat vad det står på den?

useless useless skrev:
Ok. Så du tänkte att TS bilade upp golvet i sitt 50 år gamla hus och hittade en nylagd kabel dimensionerad enligt dagens krav? 🤔
Med tanke på storleken på kabeln så ser det ut vara 10 mm². En 4x10/10 mm² är 20mm i dia

Fairlane
O Oxid skrev:
Update:

Ringde elnätsägaren och dom ville att jag skulle med hjälp av vanlig elektriker ta reda på om det faktiskt är servisen eller inte innan dom går vidare.

Elektriker kommer under dagen.

Gällande ledningskollen så fattar jag inte riktigt hur jag kan få tag på ledningskartor utan att säga att säga att jag ska gräva på tomten. Om jag planerar in ett fiktivt grävjobb så hade jag säkert fått kartor men det kunde ta upp till en vecka vecka att få svar.
Ja, du får ange ett fiktivt område. Det kan ta upp till en vecka att få svar och jag kan tänka mig att det tar lite extra tid för vissa att svara nu under helger, men jag nyttjade ledningskollen i höstas och de flesta svarade väldigt fort. El tog lite längre tid faktiskt, då de ville skicka ut en person som markerade platsen, medan exempelvis bredbandet snabbt skickade en karta (som inte visade sig stämma helt)
O Oxid skrev:
Vi borde få reda på vad som gömmer sig i kabeln innan slutet på dagen.
Perfekt

Borde gå att få en indikation genom att känna på tyngden. En PEM slang med telekabel väger inte speciellt mycket, medan en kabel av den dimensionen är rätt tung.

Jag ansökte karta, de är ingen som kommer och ifrågasätter, jag fick svar från Mälarenergi 2 timmar senare.

Typ såhär kan det se ut när de skickar karta

Karta från Mälarenergi visar ett markerat område med linjer och en numrerad sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.