7 567 läst · 54 svar
8k läst
54 svar
Hoppsan! Bilat av elservisen ...
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 607 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 607 inlägg
Jag undrar, om den är så grov som 25-30mm, skulle det istället kunna vara en plastslang med telefontråd i? "Fjutt med penna" vet jag dock inte tekniskt vad det betyder, och om det skulle kunna visas med en slang och halvdöd telekabel.
Såna teledragningar har jag haft kors och tvärs över tomten i jämngammal bebyggelse.
Såna teledragningar har jag haft kors och tvärs över tomten i jämngammal bebyggelse.
Där sa du nått! Det kan absolut vara en telekabel, det tänkte jag inte ens på!Karrock skrev:Jag undrar, om den är så grov som 25-30mm, skulle det istället kunna vara en plastslang med telefontråd i? "Fjutt med penna" vet jag dock inte tekniskt vad det betyder, och om det skulle kunna visas med en slang och halvdöd telekabel.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 607 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 607 inlägg
Givet att den är skadad men elen funkar vore det dumt att börja dra i den. Men även med händerna på ryggen borde det gå att avgöra på nära håll om det är slang eller kabelhölje. Tyckte det var svårt att se på bilderna åtminstone.
Både ja och nej.J J-banan skrev:
Befintliga EKKJ 3x6/6 som är i drift får fortsätta att vara i drift, däremot så förläggs det inga nya sådana servisledningar längre.
Men nu gäller det TS kabel som är förlagd på 60-/70-talet.
Så även en kabel mindre än 3x10/10 från tex 70-talet kan mycket väl vara nätägarens kabel.
Eller menar du att alla gamla kablar har bytts ut till nya?
Diameter 30mm motsvarar en för tiden typisk FKKJ 3x35/16 men av bilderna att döma ser det mer ut som en PEM-slang, telekabel eller annan mångledare (utan koncentrisk ledare) för mark som har samma släta svarta hölje som mantel.O Oxid skrev:
En FKKJ (eller för den delen även vissa mångledare) har tydliga konturer efter den koncentriska ledaren.
Följer med spänning
Update:
Ringde elnätsägaren och dom ville att jag skulle med hjälp av vanlig elektriker ta reda på om det faktiskt är servisen eller inte innan dom går vidare.
Elektriker kommer under dagen.
Gällande ledningskollen så fattar jag inte riktigt hur jag kan få tag på ledningskartor utan att säga att säga att jag ska gräva på tomten. Om jag planerar in ett fiktivt grävjobb så hade jag säkert fått kartor men det kunde ta upp till en vecka vecka att få svar.
Vi borde få reda på vad som gömmer sig i kabeln innan slutet på dagen.
Återkommer!
Ringde elnätsägaren och dom ville att jag skulle med hjälp av vanlig elektriker ta reda på om det faktiskt är servisen eller inte innan dom går vidare.
Gällande ledningskollen så fattar jag inte riktigt hur jag kan få tag på ledningskartor utan att säga att säga att jag ska gräva på tomten. Om jag planerar in ett fiktivt grävjobb så hade jag säkert fått kartor men det kunde ta upp till en vecka vecka att få svar.
Vi borde få reda på vad som gömmer sig i kabeln innan slutet på dagen.
Återkommer!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 243 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 243 inlägg
Ja, du får ange ett fiktivt område. Det kan ta upp till en vecka att få svar och jag kan tänka mig att det tar lite extra tid för vissa att svara nu under helger, men jag nyttjade ledningskollen i höstas och de flesta svarade väldigt fort. El tog lite längre tid faktiskt, då de ville skicka ut en person som markerade platsen, medan exempelvis bredbandet snabbt skickade en karta (som inte visade sig stämma helt)O Oxid skrev:Update:
PerfektO Oxid skrev: