Hej,
Jag har ett hus från ~1970 med källare. Klassiskt tegelhus från 60/70-talet.
Min betongplatta i källaren är oisolerad och jag håller nu på med att isolera ett framtida badrum med bastu inifrån.
Sagt och gjort, allt är rivet och för cirka 4-5dagar sedan bilade jag bort hela plattan i utrymmet. Efter det har jag burit upp hink efter hink med betong och allt är nu rensat från betong och armering. Gött!
Däremot så hittade jag en svart tjock lakritsstång i plattan (elservisen) som jag inte riktigt räknade med att hitta där.
Men elen fungerade ju fortsatt så jag verkade ha lyckat att inte förstöra kabeln trots allt bilande.
Nu har jag frilagt kabeln och inser att jag absolut har varit på den med bilningsmaskinen. Det lyser fortsatt här hemma (5dagar sedan bilningen) så någon kortslutning har inte skett.
Jag planerar imorgon ringa elnätsägaren och fråga om dom vill komma och inspektera kabeln samt eventuellt laga den.
Nu till min egentliga fråga - hur vanligt är det att elservisen är dragen genom hela bostadshuset till garaget på detta sättet? Min elcentral med mätare sitter utvändigt i garaget. Därifrån går en matning till bostadshusets elcentral. En rimligare väg hade ju varit att inte lägga kabeln under huset så att man kan komma åt den genom att gräva om den skulle gå sönder?
Har nätägaren gjort något fel här? Kan jag förvänta mig behöva stå för kalaset av reparation av kabeln och isåfall vad kan jag förvänta mig för kostnad? Det känns lite konstigt att förelägga elservisen genom hela huset på detta sättet, men det kanske är vanligt förekommande?
Tacksam för svar!
Min betongplatta i källaren är oisolerad och jag håller nu på med att isolera ett framtida badrum med bastu inifrån.
Sagt och gjort, allt är rivet och för cirka 4-5dagar sedan bilade jag bort hela plattan i utrymmet. Efter det har jag burit upp hink efter hink med betong och allt är nu rensat från betong och armering. Gött!
Däremot så hittade jag en svart tjock lakritsstång i plattan (elservisen) som jag inte riktigt räknade med att hitta där.
Men elen fungerade ju fortsatt så jag verkade ha lyckat att inte förstöra kabeln trots allt bilande.
Nu har jag frilagt kabeln och inser att jag absolut har varit på den med bilningsmaskinen. Det lyser fortsatt här hemma (5dagar sedan bilningen) så någon kortslutning har inte skett.
Jag planerar imorgon ringa elnätsägaren och fråga om dom vill komma och inspektera kabeln samt eventuellt laga den.
Nu till min egentliga fråga - hur vanligt är det att elservisen är dragen genom hela bostadshuset till garaget på detta sättet? Min elcentral med mätare sitter utvändigt i garaget. Därifrån går en matning till bostadshusets elcentral. En rimligare väg hade ju varit att inte lägga kabeln under huset så att man kan komma åt den genom att gräva om den skulle gå sönder?
Har nätägaren gjort något fel här? Kan jag förvänta mig behöva stå för kalaset av reparation av kabeln och isåfall vad kan jag förvänta mig för kostnad? Det känns lite konstigt att förelägga elservisen genom hela huset på detta sättet, men det kanske är vanligt förekommande?
Tacksam för svar!
Tror du inte det är tvärtom. servicen går till utvändigt garage sen fortsätter den inne till nån central i huset. Är det så då är det nog ditt. men hör med nätägaren om dom vill komma och kolla. Lycka till
Beställ karta på Ledningskollen så ser du om det är nätägarens kabel? Inte så att det är din kabel från mätarskåpet?O Oxid skrev:Hej,
Tacksam för svar!
Om du har en el testpenna hemma så testa stäng av strömmen i mätarskåpet, mät om den reagerar. Testa innan att pennan ger utslag vid kabel. Då vet du om det är din eller nätägarens kabel. Är den mindre än 10 mm² så är det inte nätägarens
Hur vet du det? Vilken nätägare skulle lägga inkommande under hela källargolvet i huset för att mata garaget? Det låter helt galet.O Oxid skrev:
Håller med men får inte ihop det på annat sätt..RoTe skrev:
Gjorde några bilder för enklare förklara
Bild #1 - Visar vart "kabelbrottet" är i förhållande till matarskåpet i gatan och mina elcentraler
Bild #2 - Visar hur jag till 99% tror det är draget, får inte ihop det på annat sätt.
Bild #3 - Hur jag hade velat att det var draget om jag var nätägare (även så jag i princip trodde det var draget)
Det är fjutt i kabeln, men kan inte stänga av elen just nu. Den är cirka 30mm² i diameter så det får absolut plats 10mm² kardeler i denJ J-banan skrev:
Om det nu är nätägarens kabel före mätaren så är de de du ska kontakta.
Nätägaren lägger sällan kabel inne på tomtmark. Jag anar att byggaren när huset byggdes tog en genväg alternativt byggarens elektriker...
Eller så byggdes garaget först och fick el sedan byggdes huset ovanpå kabeln...
Det normala är att nätägaren står för kabel och byggaren + elektriker utför arbetet innanför tomtgränsen vid nyanslutning. Men hur det gjordes när ditt hus byggdes kan vi bara spekulera om.
Nätägare har aldrig varit förtjusta i att ha byggnationer uppe på deras serviskablar.
Jag skulle satsa på att gräva en ny kabel till mätarskåpet...
Nätägaren lägger sällan kabel inne på tomtmark. Jag anar att byggaren när huset byggdes tog en genväg alternativt byggarens elektriker...
Eller så byggdes garaget först och fick el sedan byggdes huset ovanpå kabeln...
Det normala är att nätägaren står för kabel och byggaren + elektriker utför arbetet innanför tomtgränsen vid nyanslutning. Men hur det gjordes när ditt hus byggdes kan vi bara spekulera om.
Nätägare har aldrig varit förtjusta i att ha byggnationer uppe på deras serviskablar.
Jag skulle satsa på att gräva en ny kabel till mätarskåpet...
Var försiktig med att röra den där när den är spänningsatt. Det kan bli en kortslutning och strömmen är hög i en serviskabel samtidigt som frånkopplingstiden kan vara upp till 5 sekunder.
Hör av dig senare hur det gick när de varit och inspekterat skadan.
Ser ut som den behöver repareras med krympslang eller skarv om skadan tagit sig bortom ytterhöljet.
Tur i oturen ändå att du inte orsakade en kortslutning.
Hör av dig senare hur det gick när de varit och inspekterat skadan.
Ser ut som den behöver repareras med krympslang eller skarv om skadan tagit sig bortom ytterhöljet.
Tur i oturen ändå att du inte orsakade en kortslutning.