N N3rox skrev:
Först är det viktigt att ta reda på IP-adressen. Har du ett HV batteri så hittar du det i Tibber-appen. Sedan tar du av kåpan och trycker på vänsterknappen som sitter på inverten. Då ska du kunna surfa in på den IP-adressen du hittade tidigare. Sedan är det lämpligt att aktivera under Params och där under välja ”True” på ”39 webserver_force_enable”
Tack för snabbt och kortfattat svar. 👍

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
Fixade kontakt med webbgränssnitt. Tack för hjälpen med det. 👍

Är det någon som har info om vad de olika led-färgerna betyder förutom ladda/urladda?

Hur funkar era Grid Rewards på batteriet? Min drar in ca 80 öre varje timme dygnet runt och jag kan inte se att batteriet används alls av Tibber? Verkar som man får betalt bara av att man har beredskap?

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Stefan N Stefan N skrev:
Hur funkar era Grid Rewards på batteriet? Min drar in ca 80 öre varje timme dygnet runt och jag kan inte se att batteriet används alls av Tibber? Verkar som man får betalt bara av att man har beredskap?
Samma här och inget på bilen, känns inte riktigt som att det är igång men att Tibber pliktskyldigast tickar upp potten med några ören..

D djac skrev:
Samma här och inget på bilen, känns inte riktigt som att det är igång men att Tibber pliktskyldigast tickar upp potten med några ören..
Ja, verkar som att Tibber kör någon interimersättning tills man har testat koden ytterligare:

• Skärmbild från en app som visar intjänade 42,95 kr i Grid Rewards för december, med information om hur batterier kan maximera intäkterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar få för både batteri och bilar. Dock upplever jag inte att jag kan se när GR varit aktivt på bilarna.

• Diagram av intjäning i december, totalt 61,49 kr. Visar elbil (blått) 4,62 kr och husbatteri (lila) 56,86 kr.
    Skapa konto
Bilen måste va en bugg, jag får för bil även om den inte är inkopplad.

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Bilen måste va en bugg, jag får för bil även om den inte är inkopplad.
Vet inte inte om det är en bugg för idag har jag bara haft en bil inkopplad och den är färdigladdad. Så idag har jag inte fått något sedan jag kopplade ur den andra bilen.

Märkte att dom lagt till detta under billaddning nu.
Diagram som visar en plan för smartladdning med varierande elpriser under veckan. Text om Grid Rewards och optimering för hembatterier.
Skapa konto

Sen va det en på FB som fått info att hans batteri skulle testas på torsdag för optimering av GR så nåt är ju på gång.

Redigerat:
  • Gilla
N3rox
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]

Sen va det en på FB som fått info att hans batteri skulle testas på torsdag för optimering av GR så nåt är ju på gång.
Såg också på FB att dem skulle under torsdagen köra något test i 24 timmar med SvK. Bor i SE3 och har inte fått något sådant meddelade. Hoppas det kan ge ännu mer drag till GR.

Stefan N Stefan N skrev:
[bild]

Jag fick en popup idag i Tibber appen att de ska köra test hela dagen den 19 Dec med svenska kraftnät, så man får se hur det ser ut efter det.

Har haft bilen inkopplad och smart ladda och inte sett att bilen har startat för någon GR :(

B buffyin skrev:
Jag fick en popup idag i Tibber appen att de ska köra test hela dagen den 19 Dec med svenska kraftnät, så man får se hur det ser ut efter det.

Har haft bilen inkopplad och smart ladda och inte sett att bilen har startat för någon GR :(
Vilket elområde bor du i?

Om du koller i GR ser du om du fått något betalt för elbil? För jag upplever inte heller att jag sett att bilen börjat ladda. Men ändå fått betalt.

Har även tagit kontakt med Tibber för jag har inte fått fakturan ännu, och vill verkligen att avdraget görs under 2024 och inte är det första som händer 2025. Enligt supporten var det många som efter frågade fakturorna. Har haft igång anläggningen i cirka en månad så man blir ju fundersam om det kommer någon faktura och även hur mycket den kommer ladda på.

Normalt sett måste faktura och grönt avdrag ske under samma kalenderår så vitt jag vet. Åtminstone var det informationen jag fick för mina solceller, jag fick till och med återbetalt från installatör för att detta inte kunde ske under samma år när det installerades hos oss.

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
N N3rox skrev:
Vilket elområde bor du i?

Om du koller i GR ser du om du fått något betalt för elbil? För jag upplever inte heller att jag sett att bilen börjat ladda. Men ändå fått betalt.

Har även tagit kontakt med Tibber för jag har inte fått fakturan ännu, och vill verkligen att avdraget görs under 2024 och inte är det första som händer 2025. Enligt supporten var det många som efter frågade fakturorna. Har haft igång anläggningen i cirka en månad så man blir ju fundersam om det kommer någon faktura och även hur mycket den kommer ladda på.
SE4, och enlig GR har jag men ej senaste dagarna. Får notis från bilen när den börjar ladda, såtror jag inte på siffrorna och eller att vi har fått någon riktigt GR ännu (fått idag fast de vilar o väntar på test imorgon). De ska köra testet imorgon och fått schema ”svk-19-dec-dual-SE4” samt ser att ska testa FCR ner o upp.

Angående fakturan så fick jag den efter 1,5veckor samt fick SMS med vad tilläggen kosta innan den. (Brand skiva, ny kapsling o energiflödes säkringen).

Diagram över intjänade belöningar i december, totalt 138,48 kr. Staplar visar fördelning mellan elbil (3,42 kr) och husbatteri (135,05 kr).
Skapa konto
Schema över testplan för FCR laddning och urladdning, daterat 19 december 2024 för SE4. Visar tidsintervall, läge och parametrar.
Skapa konto

• Gilla
N3rox och 2 till
  • Laddar…
Jag fick mitt batteri installerat för drygt 2veckor sedan och är riktigt nöjd än så länge. Tuggar på riktigt fint och man ser stor skillnad på elkostnaden i tibber.

Några frågor
Kan man komplettera med ett till batteri om några månader? Jag köpte endast lilla modellen som ett första test…

Har lämnat plats på väggen för ett ett extra batteri.

Nån som vet kostnad på att uppgradera med en battericell till på befintligt?

Mvh
Stellis

• Gilla
Dizzy00 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.