10 381 läst · 137 svar
10k läst
137 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Det jag har gjort är justera dhcp range låt säga 192.168.0.50 till 192.168.0.254, sedan mellan .2 och .49 kan du binda med MAC adress så länge samma hårdvara=samma MAC, även den ställd på dhcp auto, så kan den inte får något annat än det du har bindat fast.Cx8 skrev:
Är inne på det också, problemet är att Telias router nollställer sig själv i mellan åt. Så har lagt ner det. Räcker att jag då och då behöver göra om port forwarding. Behöver ta tag i att skaffa en egen router istället, exempelvis Unif dream router. Men har inte fått tummen ur.Cx8 skrev:
En UXG är lite lyx annars en omada er605 är en budget alternativ funkar oxå väldigt bra. Har båda ute hos olika mindre kontor, upptid är över 2 år utan omstart, inga strul heller.N N3rox skrev:
En lösning som bygger på fasta IP-adresser är inte så bra anpassad för hemmet. Det byts routrar utan att man har koll på läget. Risken för IP-konflikter om man inte gör rätt.N N3rox skrev:Misstänker att klämmor inte kan vara så noggranna.
Jag misstänker att EMS_server är IP-adressen till mastern. Så om du kommer in i slaven borde du också ha en IP-adress under EMS_server. Är kanske inte helt förtjust i den lösningen. För vad händer om ny IP-adress delas ut? Kunde inte se om jag kan mata in statisk IP.
Även sådana här fasta installationer ska inte vara på wifi. Gemene man får ringa installatören ifall namnet eller lösenordet på wifi byts.
Möjligt, men ändå bättre än att dem matar in en IP som sedan riskeras att ändras. Bättre vore kanske att använda namnet på produkten, typ Homevolt-A3f3a som något att leta efter i nätverket.K knightjocke skrev:En lösning som bygger på fasta IP-adresser är inte så bra anpassad för hemmet. Det byts routrar utan att man har koll på läget. Risken för IP-konflikter om man inte gör rätt.
Även sådana här fasta installationer ska inte vara på wifi. Gemene man får ringa installatören ifall namnet eller lösenordet på wifi byts.
Är helt med dig att det är lite för komplext för gemene man, för dels så finns det ingen riktig manual som säger hur dem kommer in i serviceläget, och då inte heller möjligheten att uppdatera anslutningsuppgifterna.
Men kommer säkert några uppdateringar som gör vissa funktioner bättre.
Härligt att höra. Men dem ses fortfarande som en enhet i appen? Vad jag kunde se i Homevolt så hittar jag ingenstans att lägga in fler batterier.Cx8 skrev:
Ja, det är bara en enhet i app, jag kanske skulle kalla det för en kluster. Med hur batterikluster presterar så är det gaska meningslöst att ha 2 batterier med 2 inverter, då jag kan inte se någon gång jag har fått en effekt över 10 kw, vilken jag har förväntat mig.N N3rox skrev:
Jag har sett att den laddat ut med mer än 6kW, och även att den laddat in med mer än 6kW. Nu har jag dock börjat labba lite med inställningarna i mastern för att den inte ska slå i min tänkta effekttopp.Cx8 skrev:
Spännande med Grid Rewards! Det är väl egentligen först nu det kommer bli relevant att bedöma var den ekonomiska ersättningsnivån kommer hamna (även om den såklart kommer flukta).
Men ni som varit igång sedan Nov, hur blev den månaden rent ersättningsmässigt utan GR?
Har ni några siffror på vad ni tjänat på er "time shifting" / att flytta inladdning till billiga timmar. Eller hur räknar ni?
Men ni som varit igång sedan Nov, hur blev den månaden rent ersättningsmässigt utan GR?
Har ni några siffror på vad ni tjänat på er "time shifting" / att flytta inladdning till billiga timmar. Eller hur räknar ni?
Nej, jag har faktiskt gett upp på det, med både solceller och batteri har jag inte kommit på något enkelt sätt att följa det, man skulle kunna se vad man förbrukat och vad det skulle bli med ett månadspris.Dizzy00 skrev:Spännande med Grid Rewards! Det är väl egentligen först nu det kommer bli relevant att bedöma var den ekonomiska ersättningsnivån kommer hamna (även om den såklart kommer flukta).