10 381 läst · 137 svar
10k läst
137 svar
HomeVolt batterier, när kommer dom första i drift?
Ja, förstår att det blir svårt att räkna ut för de med både batteri och solceller. Men fördelen just under vintern är väl att solcellernas produktion är försumbar, så man kan i princip plocka bort dem ur ekvationen.D djac skrev:
Så ja, en "ballpark figure" vore ju att ta sitt snittpris från Tibber-appen, jämföra mot genomsnittet och sen multiplicera deltat med månadens förbrukning.
Och sen när GR kommer igång, så gissar jag att det särredovisas. Så adderar man det till totalen.
Ngn med ett bättre förslag?
Med dagens elpris 11 dec. 2024 kan man anta att batteriet iaf blir lönsam snabbare oavsett hur man räknar! Då man laddar på natten och förbrukar på dagen… Tyvärr kommer man inte ifrån överföringskostnader och skatt resp. moms.Dizzy00 skrev:Ja, förstår att det blir svårt att räkna ut för de med både batteri och solceller. Men fördelen just under vintern är väl att solcellernas produktion är försumbar, så man kan i princip plocka bort dem ur ekvationen.
Så ja, en "ballpark figure" vore ju att ta sitt snittpris från Tibber-appen, jämföra mot genomsnittet och sen multiplicera deltat med månadens förbrukning.
Och sen när GR kommer igång, så gissar jag att det särredovisas. Så adderar man det till totalen.
Vi hade 147 kwh producerade med solceller i November månad i SE4. Så det är 10% av de vi förbrukar eller 15% om man bortser från elbilen. Men här kommer ett försök utan att ta hänsyn till Solceller.Dizzy00 skrev:Ja, förstår att det blir svårt att räkna ut för de med både batteri och solceller. Men fördelen just under vintern är väl att solcellernas produktion är försumbar, så man kan i princip plocka bort dem ur ekvationen.
Elbils laddningen påverkar också snitt priset tyvärr. Homevolt ladda ur med 320kwh i November och vår billaddning var 245 kwh samma månad.
Så Tibber säger att jag hade snitt pris på 57,4 öre och om jag rensar för elbilen får jag det till 62,7 öre.
Med elbil hade vi 1486 kwh förbrukning och utan 1241 kwh.
Tibber snitt (som innehåller elbilar) var 1,14 kr och kollar jag offpeak var viktat Spot 1,226 kr.
SÅ då kan jag få två siffror
Tibber snitt: (1,14-0,627)*1241 = 0,513*1241 = 636,63 kr
Offpeak: (1,226-0,627)*1241 = 0,599*1241 = 743,36 kr
Dock tycker jag det är stor osäkerhet i dessa siffror samt att vi sålde 171 kwh för 294,53 kr (ej inräknat 60 öringen eller Nättnytta som blir 127,7541 öre till).
Hoppas detta hjälper dig oavsett och var en intressant övning.
Tack för ett utförligt svar!B buffyin skrev:Vi hade 147 kwh producerade med solceller i November månad i SE4. Så det är 10% av de vi förbrukar eller 15% om man bortser från elbilen. Men här kommer ett försök utan att ta hänsyn till Solceller.
Elbils laddningen påverkar också snitt priset tyvärr. Homevolt ladda ur med 320kwh i November och vår billaddning var 245 kwh samma månad.
Så Tibber säger att jag hade snitt pris på 57,4 öre och om jag rensar för elbilen får jag det till 62,7 öre.
Med elbil hade vi 1486 kwh förbrukning och utan 1241 kwh.
Tibber snitt (som innehåller elbilar) var 1,14 kr och kollar jag offpeak var viktat Spot 1,226 kr.
SÅ då kan jag få två siffror
Tibber snitt: (1,14-0,627)*1241 = 0,513*1241 = 636,63 kr
Offpeak: (1,226-0,627)*1241 = 0,599*1241 = 743,36 kr
Dock tycker jag det är stor osäkerhet i dessa siffror samt att vi sålde 171 kwh för 294,53 kr (ej inräknat 60 öringen eller Nättnytta som blir 127,7541 öre till).
Hoppas detta hjälper dig oavsett och var en intressant övning.
Högst intressant... även om du måste göra en del antaganden så låter de rimliga. Inte omöjligt att besparingen ligger där i 600-800 kronors spannet för dig.
Sitter på hyffsat lika förutsättningar som dig, bortsett från batteriet då som jag klurar på.
SE4 + Solceller + Tibber + Elbil.
Förbrukn. 1249 kWh i Nov (1094 kWh om man räknar bort elbil)
Produktion dock bara 100 kWh
Prisadaption på de tyngsta posterna (värmepump och elbil)
Mitt snittpris landade på 96 öre för Nov.
Hej, har någon upplevt att batteriet är vilande hela tiden? Det står att det laddar men gör det inte. I homevolt appen så står det att det inte har interntetanslutning men har det? Tillståndet kommer och går men jag ser ingen rimlig förklaring varlf rdet inte laddar upp på ett dygn eller två?
Har du loggat in i Homevolts webgränsnitt?Andreas Falck skrev:
jag hade haft mina exakt så, då har tibber/homevolt varit inne i mina batterier och rotat inställningar sedan glömde de ställa om batteri på driftläge.Andreas Falck skrev:
Hej,Cx8 skrev:
Det kan nog även vara kopplat till om man har för förbrukning mot vad man satt för huvudsäkring i homevoltbatteriet. Jag har ställt ner min huvudsäkering för att den inte ska dra iväg för mycket i totaleffekt på en timme. Så värt att kolla vad det står för inställning på huvudsäkringen i webbgränssnittet samtidigt som man kikar på vad man har som totalförbrukning från nätet.
Låter bra. Tycker också HV har jobbat på fint idag. Sålt 17,37 kWh idag för 93,40kr. Och köpt 95,35 för 142,85kr fram tills nu. Även mina har laddat i och ur två gånger sedan midnatt. Mitt problem är att bilar ska laddas samt batterierna, blir tajt att fylla på allt under dem billiga timmarna och samtidigt försöka undvika effekt topp. Men idag fick jag släppa på effekttoppen. Så batterierna blev inte fulladdade under natten, varken bilar eller HV.Stefan N skrev:
Och GR har dragit in 15,53kr.
Först är det viktigt att ta reda på IP-adressen. Har du ett HV batteri så hittar du det i Tibber-appen. Sedan tar du av kåpan och trycker på vänsterknappen som sitter på inverten. Då ska du kunna surfa in på den IP-adressen du hittade tidigare. Sedan är det lämpligt att aktivera under Params och där under välja ”True” på ”39 webserver_force_enable”J Jomahl82 skrev: